Temat poświęcony PS4 i podłączeniem do sieci lokalnej / Internetu - w dalszym planie również obsługa i porady odnośnie DLNA.
Nie lubię koloryzować więc tym temacie będą suche fakty.
Jeżeli coś co napiszę jest nie prawdą lub ma dodatkowe opcje / obejścia / warianty - chętnie przyjmę wszelkie uwagi i nie omieszkam zrobić aktualizacji.
Sprzęt:
PS4 posiada 2 osobne karty które w odróżnieniu od PS3 maja osobny fizyczny adres MAC (czyli dostają dla obu połączeń różne adresy IP oraz da się im stworzyć osobną zaawansowaną konfigurację po stronie routera)
- Ethernet (LAN) z połączeniem 10/100/1000
- Wi-Fi w standardzie N na częstotliwości 2.4Ghz (brak obsługi 5Ghz osobiście uważam za duży minus ale nie ma co dramatyzować - działa sprawnie).
Konfiguracja po stronie konsoli:
Tutaj jest łatwo i konsola oferuje tryb dla zaawansowanych oraz tryb automatyczny.
- Kabel sieciowy
Menu > Ustawienia > Sieć > Połącz z internetem [zaznacz]
Menu > Ustawienia > Sieć > Użyj kabla sieciowego > ...
W większości przypadków działa na zasadzie "Plug and Play" czyli wpinamy kabel, wybieramy połączenie "Łatwe" i to wszystko.
Od razu możemy wybrać "Przetestuj połączenie" o którym będzie później.
- Wi-Fi
Menu > Ustawienia > Sieć > Połącz z internetem [zaznacz]
Menu > Ustawienia > Sieć > Użyj Wi-Fi ...
- O ile nasze Wi-Fi nie ma jakichś niestandardowych dziwnych ustawień, wybieramy połączenie "Łatwe".
- Wybieramy SSID czyli nazwę sieci z która się łączymy bądź WPS/AOSS czyli metody ułatwionej konfiguracji których zazwyczaj nikt nie używa.
- podajemy klucz sieciowy
Cała reszta powinna się zrobić automatycznie (o ile router jest dobrze skonfigurowany)
Od razu możemy wybrać "Przetestuj połączenie" o którym będzie później.
Test połączenia:
Menu > Ustawienia > Sieć > Przetestuj połączenie internetowe
Uzyskaj adres IP - Sukces
Jeżeli się nie powiedzie, to znaczy że połączenie (czy wi-fi czy kablem) jest źle skonfigurowane i jest to wina po stronie albo użytkownika albo routera jeżeli posiada - nie ma to nic wspólnego z "jakością" internetu
Połączenie internetowe - Sukces
Konsola ma dostęp "na zewnątrz" - czyli mamy internet - będzie działać przeglądarka itp.
Wpis do sieci PSN - Sukces
Konsola ma dostęp do sieci PSN - będzie działać w mniejszym bądź większym stopniu poprawnie - ale będzie działać.
Typ NAT - NAT X
NAT - czyli maskarada w skrócie i "po ludzku" zarządza połączeniami między urządzeniem (PS4) - routerem i tym jak to połączenie jest przekazywane w świat.
NAT 1 - konsola ma bezpośrednie połączenie z internetem, bez udziału routera i maskarady - najczęściej jest wpięta bezpośrednio do modemu - wszystko musi działać.
NAT 2 - konsola jest wpięta w router - typ 2 jest to spodziewany oraz najczęstszy wynik testu połączenia. W 99% oznacza że wszystko jest dobrze i niczym nie musimy sobie zawracać głowy.
NAT 3 - Konsola jest wpięta w router i ma zablokowane porty lub nasz usługodawca odgórnie zablokował bezpośrednie połączenia. Trzeba albo z nim pogadać o zmianę obecnego stanu albo zmienić usługodawcę.
NAT 3 w praktyce oznacza jedno. kilka lub wszystkie z poniższych:
- problemy z przeglądaniem zawartości PSStore
- Problemy z widocznością znajomych
- problemy z wysyłaniem/otrzymywaniem wiadomości
- Problemy z Chatem głosowym
- problemy z graniem w trybie wieloosobowym przez internet
Szybkość połączenia
W obu przypadkach to olewamy - jest to obecna prędkość z jaka mamy połączenie do serwerów PSN - nie jest żadnym wyznacznikiem prędkości internetu czy ściągania danych w konsoli. Nie należy zawracać sobie tym głowy jeżeli wynik będzie słaby i nie mam zamiaru na ten temat się rozwodzić.
Posty typu: "test połączenia daje słaby wynik, co jest nie tak, proszę o szybka odpowiedź" będą od razu kasowane i nagradzane warnem.
Wskazówki odnośnie konfiguracji routera:
Temat rzeka, ale postaram się zebrać ogólne dobre praktyki konfiguracji routera pod konsolę.
Słowniczek:
Przede wszystkim musimy wiedzieć co to jest router, modem, co to są porty, DHCP, adres IP czy fizyczny adres MAC ...i postaram się to po ludzku i jak najmniej technicznie to przestawić.
Modem - przetwarza sygnał analogowy na cyfrowy - czyli (zazwyczaj) sygnał z drutu miedzianego przetwarza na informacje które jest już w stanie odczytać komputer.
Router - rozdziela i zarządza sygnałem dla wielu urządzeń.
Należy zwrócić uwagę na to że teraz jest dużo modemów z funkcją routera oraz dużo routerów z funkcją modemu czyli te 2 urządzenia często są połączone w jedno, ale często te urządzenia są mylone.
Nie ma sytuacji że "nie mam modemu". Ten modem zawsze gdzieś jest. Albo w domu, albo w bloku, albo u Pana Zenka Admina który nas podgląda przez kamerkę internetową wbudowana w naszego laptopa.
Natomiast coraz rzadziej ale się zdarza że ludzie nie mają routera i kombinują na około tak, żeby tylko nie wydać tych kilku dziesięciu złotych na podstawowy router.
Adres MAC - ciąg 12 znaków w systemie szesnastkowym (0-9, A-F) które posiada każda karta sieciowa (PS4 posiada 2 różne odpowiednio dla karty Ethernet i Wi-Fi) Adres MAC jest (teoretycznie) nie zmienny i unikalny czyli że nie ma 2 takich samych na całym świecie. Jest to teoria bo w praktyce da się przeprogramować adres MAC.
Adres IP - ciąg cyfr które otrzymuje każde urządzenie sieciowe
DNS - są to serwery przez które przechodzi połączenie internetowe (strony internetowe oraz pobieranie/wysyłanie danych) zazwyczaj używamy tych od usługodawcy, ale jeżeli nam nie odpowiada prędkość ładowania się stron, można podać jakieś inne.
DHCP - jest to system automatycznego zarządzania adresami IP dla adresu MAC czyli router sam przydziela odpowiednie parametry dla konsoli - nic nie trzeba dodatkowo ręcznie konfigurować.
Port - każde połączenie jak pociąg idzie swoim "torem" czyli portem sieciowym - jeżeli porty się nakładają to może (ale nie musi) nastąpić kolizja i albo jedno albo obydwa (lub więcej) połączenia nie działają poprawnie)
DMZ - strefa zdemilitaryzowana - czyli wyłączenie danego urządzenia przed nawias. Konsoli wtedy nie dotyczą żadne zapory oraz blokady portów po stronie routera. Jest pierwsza rzeczą która napotyka połączenie przychodzące do nas z zewnątrz.
UPnP - Universal Plug and Play - czyli router sam automatycznie zarządza otwieraniem portów dla danego urządzenia - nie trzeba nic więcej konfigurować. Konsola potrzebuje skorzystać z danego portu, to zostaje
Porty:
PS4 korzysta z następujących portów które muszą być odblokowane/przekierowane dla konsoli / konsola ustawiona jako DMZ:
PlayStation®Network i serwery SCEA
TCP: 80, 443, 1935, 3478, 3479, 3480
UDP: 3478, 3479
Ogólne Wskazówki:
Poniżej przestawiam wskazówki i porady odnośnie konfiguracji routera pod konsolę.
Pamiętajcie że są to tylko ogólne wskazówki a nie coś co trzeba brać za jedyną opcję konfiguracji. Piszę co, ale nie piszę jak - od tego są inne fora oraz instrukcje obsługi routera.
Nie ponoszę odpowiedzialności za szkody wynikłe z błędnej konfiguracji.
- przed grzebaniem w routerze dobrze jest zapisać sobie obecne ustawienia "internetu", zwłaszcza jeżeli są podawane ręcznie, a większość routerów oferuje wręcz kopię zapasową ustawień. ...chyba że ktoś dobrze wie co robi to zazwyczaj taka osoba by tego nie czytała, chyba żeby się ze mnie pośmiać ;).
- często jest tak że jak coś nagrzebiemy i namieszamy, to najlepszą metodą naprawy jest przywrócenie ustawień fabrycznych i zaczęcie od początku lub przywrócenie kopii zapasowej ...jak to "nie zrobiłem? ... "
- w ustawieniach routera wyłączamy wszelkie blokowanie anonimowych ping requestów
- w ustawieniach routera wyłączamy wszelkie tryby ISP czy ISP Firewall - jest to nie potrzebne a może dodatkowo utrudniać połączenie
- włączamy UPnP - dzięki temu konsola sama poprosi o otwarcie portów a router je otworzy i przekieruje połączenie z priorytetem dla konsoli.
- W ustawieniach DHCP warto jest ustawić sobie stały adres IP dla każdego lub wybranych urządzeń domowych, a przynajmniej dla konsoli. Po co? Bo wtedy mamy większa kontrolę i łatwiej będzie zarządzać danym urządzeniem (w domyśle konsolą).
-Jak już mamy stały adres IP dla PS4, dodajemy ją do DMZ - dzięki temu konsola będzie wyłączona z wszelkich reguł zapory sieciowej czy przekierowania portów
- należy się zdecydować czy przekierowujemy wcześniej podane porty czy ustawiamy PS4 jako DMZ - teoretycznie nie powinno, ale w praktyce często się to ze sobą gryzie i router odstaje świra.
- nie należy za bardzo się bawić DNS, ale podobno konsola szybciej ściaga dane z DNS Google (można ustawić w konsoli lub w routerze) Primary DNS 8.8.8.8. DNS Secondary 8.8.4.4
- Wi-Fi fifi rifi - temat rzeka. Jeżeli chcecie mieć najlepsze osiągnięcia czyli wykorzystywanie standardu N, to należy ustawić typ hasła WPA2, szyfrowanie AES - w innym wypadku będzie to albo standard G lub będzie straszna huśtawka prędkości połączenia lokalnego - nie będę tu się rozpisywał bo można się w tym temacie doktoryzować. Przypominam że PS4 NIE obsługuje częstotliwości 5Ghz - jak nie wiesz o co chodzi to nie ważne - i tak masz 2.4Ghz)
VPN/Tunel/Omijanie regionalnych blokad IP - czyli oglądamy Netflix itp.:
Próbowałem z różnymi serwisami ale mi nie działało. Widocznie coś źle robiłem.
Natomiast Semaforash mi napisał coś takiego:
Porady dla usługodawcy X/Y/Z:
- UPC
Wszystko śmiga aż miło. Publiczne IP/otwarte porty są od razu.
Jedna konsola - polecam DMZ ale włączenie samego UPnP zazwyczaj wystarcza.
Więcej konsol - wystarczy nam samo UPnP nawet bez DMZ czy przekierowywania portów wszystko śmiga.
- Vectra
- NC+
- Orange (Neostrada)
- Play
DLNA:
Obsługiwane - jest osobny temat o odtwarzaczu.
Ładnie wyjaśniony ping, lag, połączenia z serwerami dedykowanymi oraz P2P:
Temat poświęcony PS4 i podłączeniem do sieci lokalnej / Internetu - w dalszym planie również obsługa i porady odnośnie DLNA.
Nie lubię koloryzować więc tym temacie będą suche fakty.
Jeżeli coś co napiszę jest nie prawdą lub ma dodatkowe opcje / obejścia / warianty - chętnie przyjmę wszelkie uwagi i nie omieszkam zrobić aktualizacji.
Sprzęt:
PS4 posiada 2 osobne karty które w odróżnieniu od PS3 maja osobny fizyczny adres MAC (czyli dostają dla obu połączeń różne adresy IP oraz da się im stworzyć osobną zaawansowaną konfigurację po stronie routera)
- Ethernet (LAN) z połączeniem 10/100/1000
- Wi-Fi w standardzie N na częstotliwości 2.4Ghz (brak obsługi 5Ghz osobiście uważam za duży minus ale nie ma co dramatyzować - działa sprawnie).
Konfiguracja po stronie konsoli:
Tutaj jest łatwo i konsola oferuje tryb dla zaawansowanych oraz tryb automatyczny.
- Kabel sieciowy
Menu > Ustawienia > Sieć > Połącz z internetem [zaznacz]
Menu > Ustawienia > Sieć > Użyj kabla sieciowego > ...
W większości przypadków działa na zasadzie "Plug and Play" czyli wpinamy kabel, wybieramy połączenie "Łatwe" i to wszystko.
Od razu możemy wybrać "Przetestuj połączenie" o którym będzie później.
- Wi-Fi
Menu > Ustawienia > Sieć > Połącz z internetem [zaznacz]
Menu > Ustawienia > Sieć > Użyj Wi-Fi ...
- O ile nasze Wi-Fi nie ma jakichś niestandardowych dziwnych ustawień, wybieramy połączenie "Łatwe".
- Wybieramy SSID czyli nazwę sieci z która się łączymy bądź WPS/AOSS czyli metody ułatwionej konfiguracji których zazwyczaj nikt nie używa.
- podajemy klucz sieciowy
Cała reszta powinna się zrobić automatycznie (o ile router jest dobrze skonfigurowany)
Od razu możemy wybrać "Przetestuj połączenie" o którym będzie później.
Test połączenia:
Menu > Ustawienia > Sieć > Przetestuj połączenie internetowe
Uzyskaj adres IP - Sukces
Jeżeli się nie powiedzie, to znaczy że połączenie (czy wi-fi czy kablem) jest źle skonfigurowane i jest to wina po stronie albo użytkownika albo routera jeżeli posiada - nie ma to nic wspólnego z "jakością" internetu
Połączenie internetowe - Sukces
Konsola ma dostęp "na zewnątrz" - czyli mamy internet - będzie działać przeglądarka itp.
Wpis do sieci PSN - Sukces
Konsola ma dostęp do sieci PSN - będzie działać w mniejszym bądź większym stopniu poprawnie - ale będzie działać.
Typ NAT - NAT X
NAT - czyli maskarada w skrócie i "po ludzku" zarządza połączeniami między urządzeniem (PS4) - routerem i tym jak to połączenie jest przekazywane w świat.
NAT 1 - konsola ma bezpośrednie połączenie z internetem, bez udziału routera i maskarady - najczęściej jest wpięta bezpośrednio do modemu - wszystko musi działać.
NAT 2 - konsola jest wpięta w router - typ 2 jest to spodziewany oraz najczęstszy wynik testu połączenia. W 99% oznacza że wszystko jest dobrze i niczym nie musimy sobie zawracać głowy.
NAT 3 - Konsola jest wpięta w router i ma zablokowane porty lub nasz usługodawca odgórnie zablokował bezpośrednie połączenia. Trzeba albo z nim pogadać o zmianę obecnego stanu albo zmienić usługodawcę.
NAT 3 w praktyce oznacza jedno. kilka lub wszystkie z poniższych:
- problemy z przeglądaniem zawartości PSStore
- Problemy z widocznością znajomych
- problemy z wysyłaniem/otrzymywaniem wiadomości
- Problemy z Chatem głosowym
- problemy z graniem w trybie wieloosobowym przez internet
Szybkość połączenia
W obu przypadkach to olewamy - jest to obecna prędkość z jaka mamy połączenie do serwerów PSN - nie jest żadnym wyznacznikiem prędkości internetu czy ściągania danych w konsoli. Nie należy zawracać sobie tym głowy jeżeli wynik będzie słaby i nie mam zamiaru na ten temat się rozwodzić.
Posty typu: "test połączenia daje słaby wynik, co jest nie tak, proszę o szybka odpowiedź" będą od razu kasowane i nagradzane warnem.
Wskazówki odnośnie konfiguracji routera:
Temat rzeka, ale postaram się zebrać ogólne dobre praktyki konfiguracji routera pod konsolę.
Słowniczek:
Przede wszystkim musimy wiedzieć co to jest router, modem, co to są porty, DHCP, adres IP czy fizyczny adres MAC ...i postaram się to po ludzku i jak najmniej technicznie to przestawić.
Modem - przetwarza sygnał analogowy na cyfrowy - czyli (zazwyczaj) sygnał z drutu miedzianego przetwarza na informacje które jest już w stanie odczytać komputer.
Router - rozdziela i zarządza sygnałem dla wielu urządzeń.
Należy zwrócić uwagę na to że teraz jest dużo modemów z funkcją routera oraz dużo routerów z funkcją modemu czyli te 2 urządzenia często są połączone w jedno, ale często te urządzenia są mylone.
Nie ma sytuacji że "nie mam modemu". Ten modem zawsze gdzieś jest. Albo w domu, albo w bloku, albo u Pana Zenka Admina który nas podgląda przez kamerkę internetową wbudowana w naszego laptopa.
Natomiast coraz rzadziej ale się zdarza że ludzie nie mają routera i kombinują na około tak, żeby tylko nie wydać tych kilku dziesięciu złotych na podstawowy router.
Adres MAC - ciąg 12 znaków w systemie szesnastkowym (0-9, A-F) które posiada każda karta sieciowa (PS4 posiada 2 różne odpowiednio dla karty Ethernet i Wi-Fi) Adres MAC jest (teoretycznie) nie zmienny i unikalny czyli że nie ma 2 takich samych na całym świecie. Jest to teoria bo w praktyce da się przeprogramować adres MAC.
Adres IP - ciąg cyfr które otrzymuje każde urządzenie sieciowe
DNS - są to serwery przez które przechodzi połączenie internetowe (strony internetowe oraz pobieranie/wysyłanie danych) zazwyczaj używamy tych od usługodawcy, ale jeżeli nam nie odpowiada prędkość ładowania się stron, można podać jakieś inne.
DHCP - jest to system automatycznego zarządzania adresami IP dla adresu MAC czyli router sam przydziela odpowiednie parametry dla konsoli - nic nie trzeba dodatkowo ręcznie konfigurować.
Port - każde połączenie jak pociąg idzie swoim "torem" czyli portem sieciowym - jeżeli porty się nakładają to może (ale nie musi) nastąpić kolizja i albo jedno albo obydwa (lub więcej) połączenia nie działają poprawnie)
DMZ - strefa zdemilitaryzowana - czyli wyłączenie danego urządzenia przed nawias. Konsoli wtedy nie dotyczą żadne zapory oraz blokady portów po stronie routera. Jest pierwsza rzeczą która napotyka połączenie przychodzące do nas z zewnątrz.
UPnP - Universal Plug and Play - czyli router sam automatycznie zarządza otwieraniem portów dla danego urządzenia - nie trzeba nic więcej konfigurować. Konsola potrzebuje skorzystać z danego portu, to zostaje
Porty:
PS4 korzysta z następujących portów które muszą być odblokowane/przekierowane dla konsoli / konsola ustawiona jako DMZ:
PlayStation®Network i serwery SCEA
TCP: 80, 443, 1935, 3478, 3479, 3480
UDP: 3478, 3479
Ogólne Wskazówki:
Poniżej przestawiam wskazówki i porady odnośnie konfiguracji routera pod konsolę.
Pamiętajcie że są to tylko ogólne wskazówki a nie coś co trzeba brać za jedyną opcję konfiguracji. Piszę co, ale nie piszę jak - od tego są inne fora oraz instrukcje obsługi routera.
Nie ponoszę odpowiedzialności za szkody wynikłe z błędnej konfiguracji.
- przed grzebaniem w routerze dobrze jest zapisać sobie obecne ustawienia "internetu", zwłaszcza jeżeli są podawane ręcznie, a większość routerów oferuje wręcz kopię zapasową ustawień. ...chyba że ktoś dobrze wie co robi to zazwyczaj taka osoba by tego nie czytała, chyba żeby się ze mnie pośmiać ;).
- często jest tak że jak coś nagrzebiemy i namieszamy, to najlepszą metodą naprawy jest przywrócenie ustawień fabrycznych i zaczęcie od początku lub przywrócenie kopii zapasowej ...jak to "nie zrobiłem? ... "
- w ustawieniach routera wyłączamy wszelkie blokowanie anonimowych ping requestów
- w ustawieniach routera wyłączamy wszelkie tryby ISP czy ISP Firewall - jest to nie potrzebne a może dodatkowo utrudniać połączenie
- włączamy UPnP - dzięki temu konsola sama poprosi o otwarcie portów a router je otworzy i przekieruje połączenie z priorytetem dla konsoli.
- W ustawieniach DHCP warto jest ustawić sobie stały adres IP dla każdego lub wybranych urządzeń domowych, a przynajmniej dla konsoli. Po co? Bo wtedy mamy większa kontrolę i łatwiej będzie zarządzać danym urządzeniem (w domyśle konsolą).
-Jak już mamy stały adres IP dla PS4, dodajemy ją do DMZ - dzięki temu konsola będzie wyłączona z wszelkich reguł zapory sieciowej czy przekierowania portów
- należy się zdecydować czy przekierowujemy wcześniej podane porty czy ustawiamy PS4 jako DMZ - teoretycznie nie powinno, ale w praktyce często się to ze sobą gryzie i router odstaje świra.
- nie należy za bardzo się bawić DNS, ale podobno konsola szybciej ściaga dane z DNS Google (można ustawić w konsoli lub w routerze) Primary DNS 8.8.8.8. DNS Secondary 8.8.4.4
- Wi-Fi fifi rifi - temat rzeka. Jeżeli chcecie mieć najlepsze osiągnięcia czyli wykorzystywanie standardu N, to należy ustawić typ hasła WPA2, szyfrowanie AES - w innym wypadku będzie to albo standard G lub będzie straszna huśtawka prędkości połączenia lokalnego - nie będę tu się rozpisywał bo można się w tym temacie doktoryzować. Przypominam że PS4 NIE obsługuje częstotliwości 5Ghz - jak nie wiesz o co chodzi to nie ważne - i tak masz 2.4Ghz)
VPN/Tunel/Omijanie regionalnych blokad IP - czyli oglądamy Netflix itp.:
Próbowałem z różnymi serwisami ale mi nie działało. Widocznie coś źle robiłem.
Natomiast Semaforash mi napisał coś takiego:
Porady dla usługodawcy X/Y/Z:
- UPC
Wszystko śmiga aż miło. Publiczne IP/otwarte porty są od razu.
Jedna konsola - polecam DMZ ale włączenie samego UPnP zazwyczaj wystarcza.
Więcej konsol - wystarczy nam samo UPnP nawet bez DMZ czy przekierowywania portów wszystko śmiga.
- Vectra
- NC+
- Orange (Neostrada)
- Play
DLNA:
Obsługiwane - jest osobny temat o odtwarzaczu.
Ładnie wyjaśniony ping, lag, połączenia z serwerami dedykowanymi oraz P2P: