Temat poświęcony PS4 i podłączeniem do sieci lokalnej / Internetu - w dalszym planie również obsługa i porady odnośnie DLNA. Nie lubię koloryzować więc tym temacie będą suche fakty. Jeżeli coś co napiszę jest nie prawdą lub ma dodatkowe opcje / obejścia / warianty - chętnie przyjmę wszelkie uwagi i nie omieszkam zrobić aktualizacji.       Sprzęt: PS4 posiada 2 osobne karty które w odróżnieniu od PS3 maja osobny fizyczny adres MAC (czyli dostają dla obu połączeń różne adresy IP oraz da się im stworzyć osobną zaawansowaną konfigurację po stronie routera) - Ethernet (LAN) z połączeniem 10/100/1000 - Wi-Fi w standardzie N na częstotliwości 2.4Ghz (brak obsługi 5Ghz osobiście uważam za duży minus ale nie ma co dramatyzować - działa sprawnie).       Konfiguracja po stronie konsoli: Tutaj jest łatwo i konsola oferuje tryb dla zaawansowanych oraz tryb automatyczny.   - Kabel sieciowy Menu > Ustawienia > Sieć > Połącz z internetem [zaznacz] Menu > Ustawienia > Sieć > Użyj kabla sieciowego > ...   W większości przypadków działa na zasadzie "Plug and Play" czyli wpinamy kabel, wybieramy połączenie "Łatwe" i to wszystko. Od razu możemy wybrać "Przetestuj połączenie" o którym będzie później.   - Wi-Fi Menu > Ustawienia > Sieć > Połącz z internetem [zaznacz] Menu > Ustawienia > Sieć > Użyj Wi-Fi ...   - O ile nasze Wi-Fi nie ma jakichś niestandardowych dziwnych ustawień, wybieramy połączenie "Łatwe". - Wybieramy SSID czyli nazwę sieci z która się łączymy bądź WPS/AOSS czyli metody ułatwionej konfiguracji których zazwyczaj nikt nie używa. - podajemy klucz sieciowy Cała reszta powinna się zrobić automatycznie (o ile router jest dobrze skonfigurowany) Od razu możemy wybrać "Przetestuj połączenie" o którym będzie później.       Test połączenia: Menu > Ustawienia > Sieć > Przetestuj połączenie internetowe    Uzyskaj adres IP - Sukces Jeżeli się nie powiedzie, to znaczy że połączenie (czy wi-fi czy kablem) jest źle skonfigurowane i jest to wina po stronie albo użytkownika albo routera jeżeli posiada - nie ma to nic wspólnego z "jakością" internetu   Połączenie internetowe - Sukces Konsola ma dostęp "na zewnątrz" - czyli mamy internet - będzie działać przeglądarka itp.   Wpis do sieci PSN - Sukces Konsola ma dostęp do sieci PSN - będzie działać w mniejszym bądź większym stopniu poprawnie - ale będzie działać.   Typ NAT - NAT X NAT - czyli maskarada w skrócie i "po ludzku" zarządza połączeniami między urządzeniem (PS4) - routerem i tym jak to połączenie jest przekazywane w świat. NAT 1 - konsola ma bezpośrednie połączenie z internetem, bez udziału routera i maskarady - najczęściej jest wpięta bezpośrednio do modemu - wszystko musi działać. NAT 2 - konsola jest wpięta w router - typ 2 jest to spodziewany oraz najczęstszy wynik testu połączenia. W 99% oznacza że wszystko jest dobrze i niczym nie musimy sobie zawracać głowy. NAT 3 - Konsola jest wpięta  w router i ma zablokowane porty lub nasz usługodawca odgórnie zablokował bezpośrednie połączenia. Trzeba albo z nim pogadać o zmianę obecnego stanu albo zmienić usługodawcę.   NAT 3 w praktyce oznacza jedno. kilka lub wszystkie z poniższych: - problemy z przeglądaniem zawartości PSStore - Problemy z widocznością znajomych - problemy z wysyłaniem/otrzymywaniem wiadomości - Problemy z Chatem głosowym - problemy z graniem w trybie wieloosobowym przez internet   Szybkość połączenia W obu przypadkach to olewamy - jest to obecna prędkość z jaka mamy połączenie do serwerów PSN - nie jest żadnym wyznacznikiem prędkości internetu czy ściągania danych w konsoli. Nie należy zawracać sobie tym głowy jeżeli wynik będzie słaby i nie mam zamiaru na ten temat się rozwodzić. Posty typu: "test połączenia daje słaby wynik, co jest nie tak, proszę o szybka odpowiedź" będą od razu kasowane i nagradzane warnem.       Wskazówki odnośnie konfiguracji routera: Temat rzeka, ale postaram się zebrać ogólne dobre praktyki konfiguracji routera pod konsolę.   Słowniczek: Przede wszystkim musimy wiedzieć co to jest router, modem, co to są porty, DHCP, adres IP czy fizyczny adres MAC ...i postaram się to po ludzku i jak najmniej technicznie to przestawić.   Modem - przetwarza sygnał analogowy na cyfrowy - czyli (zazwyczaj) sygnał z drutu miedzianego przetwarza na informacje które jest już w stanie odczytać komputer.   Router - rozdziela i zarządza sygnałem dla wielu urządzeń. Należy zwrócić uwagę na to że teraz jest dużo modemów z funkcją routera oraz dużo routerów z funkcją modemu czyli te 2 urządzenia często są połączone w jedno, ale często te urządzenia są mylone. Nie ma sytuacji że "nie mam modemu". Ten modem zawsze gdzieś jest. Albo w domu, albo w bloku, albo u Pana Zenka Admina który nas podgląda przez kamerkę internetową wbudowana w naszego laptopa. Natomiast coraz rzadziej ale się zdarza że ludzie nie mają routera i kombinują na około tak, żeby tylko nie wydać tych kilku dziesięciu złotych na podstawowy router.     Adres MAC - ciąg 12 znaków w systemie szesnastkowym (0-9, A-F) które posiada każda karta sieciowa (PS4 posiada 2 różne odpowiednio dla karty Ethernet i Wi-Fi) Adres MAC jest (teoretycznie) nie zmienny i unikalny czyli że nie ma 2 takich samych na całym świecie. Jest to teoria bo w praktyce da się przeprogramować adres MAC.   Adres IP - ciąg cyfr które otrzymuje każde urządzenie sieciowe   DNS - są to serwery przez które przechodzi połączenie internetowe (strony internetowe oraz pobieranie/wysyłanie danych) zazwyczaj używamy tych od usługodawcy, ale jeżeli nam nie odpowiada prędkość ładowania się stron, można podać jakieś inne.   DHCP - jest to system automatycznego zarządzania adresami IP dla adresu MAC czyli router sam przydziela odpowiednie parametry dla konsoli - nic nie trzeba dodatkowo ręcznie konfigurować.   Port - każde połączenie jak pociąg idzie swoim "torem" czyli portem sieciowym - jeżeli porty się nakładają to może (ale nie musi) nastąpić kolizja i albo jedno albo obydwa (lub więcej) połączenia nie działają poprawnie)   DMZ - strefa zdemilitaryzowana - czyli wyłączenie danego urządzenia przed nawias. Konsoli wtedy nie dotyczą żadne zapory oraz blokady portów po stronie routera. Jest pierwsza rzeczą która napotyka połączenie przychodzące do nas z zewnątrz.   UPnP - Universal Plug and Play - czyli router sam automatycznie zarządza otwieraniem portów dla danego urządzenia - nie trzeba nic więcej konfigurować. Konsola potrzebuje skorzystać z danego portu, to zostaje      Porty: PS4 korzysta z następujących portów które muszą być odblokowane/przekierowane dla konsoli / konsola ustawiona jako DMZ:   PlayStation®Network i serwery SCEA TCP: 80, 443, 1935, 3478, 3479, 3480 UDP: 3478, 3479   Ogólne Wskazówki: Poniżej przestawiam wskazówki i porady odnośnie konfiguracji routera pod konsolę. Pamiętajcie że są to tylko ogólne wskazówki a nie coś co trzeba brać za jedyną opcję konfiguracji. Piszę co, ale nie piszę jak - od tego są inne fora oraz instrukcje obsługi routera. Nie ponoszę odpowiedzialności za szkody wynikłe z błędnej konfiguracji.   - przed grzebaniem w routerze dobrze jest zapisać sobie obecne ustawienia "internetu", zwłaszcza  jeżeli są podawane ręcznie, a większość routerów oferuje wręcz kopię zapasową ustawień. ...chyba że ktoś dobrze wie co robi to zazwyczaj taka osoba by tego nie czytała, chyba żeby się ze mnie pośmiać ;).   - często jest tak że jak coś nagrzebiemy i namieszamy, to najlepszą metodą naprawy jest przywrócenie ustawień fabrycznych i zaczęcie od początku lub przywrócenie kopii zapasowej  ...jak to "nie zrobiłem? ... "   - w ustawieniach routera wyłączamy wszelkie blokowanie anonimowych ping requestów   - w ustawieniach routera wyłączamy wszelkie tryby ISP czy ISP Firewall - jest to nie potrzebne a może dodatkowo utrudniać połączenie   - włączamy UPnP - dzięki temu konsola sama poprosi o otwarcie portów a router je otworzy i przekieruje połączenie z priorytetem dla konsoli.   - W ustawieniach DHCP warto jest ustawić sobie stały adres IP dla każdego lub wybranych urządzeń domowych, a przynajmniej dla konsoli. Po co? Bo wtedy mamy większa kontrolę i łatwiej będzie zarządzać danym urządzeniem (w domyśle konsolą).   -Jak już mamy stały adres IP dla PS4, dodajemy ją do DMZ - dzięki temu konsola będzie wyłączona z wszelkich reguł zapory sieciowej czy przekierowania portów   - należy się zdecydować czy przekierowujemy wcześniej podane porty czy ustawiamy PS4 jako DMZ - teoretycznie nie powinno, ale w praktyce często się to ze sobą gryzie i router odstaje świra.   - nie należy za bardzo się bawić DNS, ale podobno konsola szybciej ściaga dane z DNS Google (można ustawić w konsoli lub w routerze) Primary DNS 8.8.8.8. DNS Secondary 8.8.4.4   - Wi-Fi fifi rifi - temat rzeka. Jeżeli chcecie mieć najlepsze osiągnięcia czyli wykorzystywanie standardu N, to należy ustawić typ hasła WPA2, szyfrowanie AES - w innym wypadku będzie to albo standard G lub będzie straszna huśtawka prędkości połączenia lokalnego - nie będę tu się rozpisywał bo można się w tym temacie doktoryzować. Przypominam że PS4 NIE obsługuje częstotliwości 5Ghz - jak nie wiesz o co chodzi to nie ważne - i tak masz 2.4Ghz)       VPN/Tunel/Omijanie regionalnych blokad IP - czyli oglądamy Netflix itp.: Próbowałem z różnymi serwisami ale mi nie działało. Widocznie coś źle robiłem. Natomiast Semaforash mi napisał coś takiego:       Porady dla usługodawcy X/Y/Z: - UPC Wszystko śmiga aż miło. Publiczne IP/otwarte porty są od razu. Jedna konsola - polecam DMZ ale włączenie samego UPnP zazwyczaj wystarcza. Więcej konsol - wystarczy nam samo UPnP nawet bez DMZ czy przekierowywania portów wszystko śmiga.   - Vectra   - NC+   - Orange (Neostrada)   - Play         DLNA: Obsługiwane - jest osobny temat o odtwarzaczu.        Ładnie wyjaśniony ping, lag, połączenia z serwerami dedykowanymi oraz P2P:  
    • Like
    6