Tomo 11882 Napisano 7 Kwiecień 2012 Informacje ogólne: Ilość trofeów: x1 x3 x3 x42 Ilość trofeów offline: 48 Ilość trofeów online: 0 Czas do zdobycia platyny: 15-20 godzin Ilość podejść niezbędnych do 100%: 1 raz Wstęp: Enslaved to generalnie jedna z najbardziej poruszających gier w jaką miałem okazję zagrać, tytuł jest przepełniony bugami, niedoróbkami i innymi niedociągnięciami grafiki które gdyby nie fabuła uznalibyśmy za niewybaczalne. Główni bohaterowie tworzą naprawdę zgrany duet, są zależni od siebie i wspólnie przemierzają świat zdominowany przez mechaniczne potwory odpowiedzialne za zagładę ludzkości. Smaczku całej oprawie dodaje fajna oprawa muzyczna i genialny dubbing w wykonaniu samego Andy Serkisa, tak! To ten gość co użyczył głosu Gollumowi we Władcy Pierścieni. Platyna nie wymaga zbyt wiele, gra od początku prowadzi nas za rączkę, wszelkie miejsca gdzie mamy się udać są podświetlone i z daleka widoczne niemal wołając do nas "idź tędy". Dodatkowo można na easy dopakować bohatera a potem w pełnym ekwipunku zaatakować wyższe poziomy trudności. Wszędzie gdzie tylko się nie obrócimy czekają na nas kolejne ułatwienia. Mimo to kilka pucharków związanych ze zbieraniem czy zadaniami na czas zapamiętamy na długo. W grze nie ma opcji aby cokolwiek pominąć, po ukończeniu fabuły możemy wrócić do każdego rozdziału i dobijać wszelkie brakujące osiągnięcia. Trofea: Free Ukończ rozdział 1 na dowolnym poziomie trudności. Sightseeing Ukończ rozdział 2 na dowolnym poziomie trudności. Up on the Roof Ukończ rozdział 3 na dowolnym poziomie trudności. Caught a Show on Broadway Ukończ rozdział 4 na dowolnym poziomie trudności. Escaped New York Ukończ rozdział 5 na dowolnym poziomie trudności. A Bridge Too Far Ukończ rozdział 6 na dowolnym poziomie trudności. There You Are! Ukończ rozdział 7 na dowolnym poziomie trudności. Windy Passage Ukończ rozdział 8 na dowolnym poziomie trudności. To Meet a Pig Ukończ rozdział 9 na dowolnym poziomie trudności. What a Pig Ukończ rozdział 10 na dowolnym poziomie trudności. Swine Flew Ukończ rozdział 11 na dowolnym poziomie trudności. Sub-way Ukończ rozdział 12 na dowolnym poziomie trudności. Anchors Away! Ukończ rozdział 13 na dowolnym poziomie trudności. Smoky Bacon Ukończ rozdział 14 na dowolnym poziomie trudności. Freed The Slaves Trofeum związane z fabułą i samym zakończeniem gry, nie do pominięcia dla kogoś kto przynajmniej razu ukończy Enslaved. Trainee Monkey Ukończ grę na poziomie easy, najłatwiejszy poziom można potraktować jako rozgrzewkę przed podejściem do Harda, polecam to rozwiązanie głównie niedzielnym graczom gdyż wszystkie zebrane dodatki i upgrade'y będziemy mogli potem wykorzystać przy wyższych poziomach trudności. Ostrzegam jednak że na easy gra nie stawia przed nami żadnego wyzwania i może nas po prostu znudzić. Monkey Magic Ukończ grę na normalu, osobiście nie polecam przechodzenia gry na tym poziomie, pucharek wpadnie przy przechodzeniu harda, który i tak musimy przebrnąć jeśli marzy nam się platyna w Enslaved. Great Sage Equal of Heaven Ukończ grę na poziomie hard. Gra na najtrudniejszym poziomie dla osób "ogranych" nie będzie niczym nadzwyczajnym. Same chaptery przejdziemy bez większych frustracji, jedynie początkowi bossowie zanim zdołamy się dopakować mogą nam nieco spowolnić dotarcie do napisów końcowych. Rada: Jako pierwsze ulepszenie wykupujcie pasek życia. W pierwszych rozdziałach wszystkich przeciwników możemy powstrzymywać blokiem i bez problemów wyczekiwać odpowiedni moment na zadanie ciosu. Mając dłuższy pasek życia i wykorzystując tarczę nie ma opcji aby zginąć nawet w walce z 6-8 przeciwnikami. Headcase Traf w głowę 20 razy tzw. Demolition mecha, jest to jeden z bossów który ma na końcach kończyn wielkie metalowe kule, często próbuje nimi w nas rzucać przyciągając je później do siebie łańcuchami, spotkamy go w grze więcej niż jeden raz. Przy pierwszym starciu jesteśmy mało dopakowani i sugeruję nie próbować przy tej potyczce odblokować tego trofeum. W późniejszych spotkaniach możemy użyć ogłuszenia (niebieski strzał), spowoduje to zatrzymanie mecha, w tym czasie możemy strzelać spokojnie w jego głowę wszystkim czym dysponujemy, (naboje ogłuszające również zliczają się do potrzebnej dwudziestki), spokojnie można zdobyć to osiągnięcie przy jednej walce, jeśli się to nie uda to nie ma się co przejmować bo zliczane nam będą headshoty z wszystkich walk z tym przeciwnikiem. You Swine Trofeum możemy zdobyć wyłącznie na początku rozdziału 10, poznamy w nim niejakiego Pigsy, przyjaciela z dawnym lat naszej towarzyszki. Zmierzymy się z nim w wyścigu na szczyt wielkiej metalowej konstrukcji, pomimo pierwszego wrażenia nasz przeciwnik okaże się dość szybki, musimy dość precyzyjnie poruszać się po wytyczonej trasie. Zadanie nie jest szczególnie trudne, osobiście udało mi się go pobić przy drugim podejściu, jeśli jednak sprawi komuś większe problemy to można wesprzeć się filmikiem; Bad Doggy Moim zdaniem jedno z trudniejszych zadań jakie będziemy musieli wykonać w tej grze. Na końcu rozdziału 9 nasza towarzyszka zostanie porwana przez wielkiego mecha o wyglądzie psa, musimy przy użyciu clouda dogonić czworonoga i odbić towarzyszkę w czasie poniżej 36s. Zadanie jest upierdliwe głównie z uwagi na fakt iż znajduje się na końcu bardzo długiego rozdziału, odbicie Trip w czasie dłuższym niż 36s spowoduje że gra zaliczy nam checkpoint i jeśli zdecydujemy się na drugą próbę to wiąże się to z przechodzeniem całości od początku. Sugeruję analizę poniższego filmiku i zapamiętanie drogi i lokalizacji "dopałek" bez przyśpieszeń nie uda nam się nawet zbliżyć do mecha. Na końcu naszej drogi, musimy skoczyć na mecha po wciśnięciu :cicle: Sugeruję więc trzymać palucha w pogotowiu i szybką reakcję na QTE które pojawi się na ekranie. Trofeum powinno wpaść od razu po udanym skoku na przeciwnika, jeśli nam się nie odliczy to (podobno) szybkie wyjście do menu powinno uchronić nas przed zapisaniem się kolejnego checkpointu, da nam to możliwość odpalenia save'a i ponownego podejścia do wyścigu bez konieczności przechodzenia rozdziału. Rada: Powyższe kombinowanie z wychodzeniem i savem mnie osobiście się nie udało. Ćwiczyłem więc pościg za mechem do uzyskania naprawdę perfekcyjnego przejazdu, dopiero gdy miałem pewność że nic po drodze mnie nie spowolniło to wykonałem wspomniane powyżej QTE zakańczając pościg i zdobywając trofeum. Wcześniejsze ćwiczebne przejazdy gdzie nie wciskałem na końcu kółka kończyły się failem i powrotem do checkpointu przed pościgiem. Got the Horn Analogiczne zadanie do powyższego, różnica jest taka że do zdobycia pod koniec 11 rozdziału i tym razem na pościg twórcy gry przewidzieli tylko 35 sekund. Podobnie jak powyżej, na końcu pościgu dokonujemy skoku na mecha po wykonaniu QTE składającego się wyłącznie z :cicle:. Wciśnijmy wskazany przycisk wyłącznie gdy mamy pewność że wszystko poszło po naszej myśli. Zadanie mnie osobiście sprawiło więcej problemu z uwagi na ukształtowanie ternu po którym będziemy zmuszeni przejechać; wąskie klifowe wyniesienia wymuszą na nas niemal perfekcyjne opanowanie latającej chmury. Standardowo sugeruję zapoznanie się lokalizacją dzięki załączonemu filmikowi Lover, Not a Fighter W rozdziale 3 napotkamy kilka uśpionych mechów które będziemy mogli ominąć poruszając się bardzo widocznie rozstawioną górną ścieżką składającą się z kontenerów, desek, balkonów i innych napowietrznych elementów otoczenia. Jeśli nie uda nam się wzbudzić alarmu to trofeum osiągniemy po dojściu do końca lokalizacji. Nie jest to jedyne miejsce w grze gdzie można zdobyć ten pucharek jednak jest zdecydowanie najkrótsze i najmniej uciążliwe. Matador Ponownie trofeum z końcówki rozdziału 11, przed 35 sekundową pogonią za Trip będziemy musieli stoczyć walkę ze sporym mechem na zamkniętym ringu, w trakcie potyczki nie możemy odnieść żadnych obrażeń, zwłaszcza podczas wykonywanej przez przeciwnika szarży. Jakikolwiek uraz sugeruję zakończyć restartem checkpointu. Jedno z bardziej frustrujących osiągnięć w tej grze, osobiście miałem ochotę połamać pada do momentu gdy odkryłem że zwykły uskok daje szybszą reakcję niż odpalanie chmury którym pierwotnie próbowałem się ratować. Bez filmiku ani rusz, przy wbijaniu zadania sugeruję zapoznać się z całym scenariuszem walki. Mined the Gap Musimy zabić mecha wpychając go na minę, trofeum jest banalne dzięki rozdziałowi 2 gdzie będziemy przemierzać dużą polanę obsianą minami. Pułapki mają wyraźnie zaznaczone czerwone pole rażenia którego nie wolno nam przekroczyć, wystarczy w trakcie walki z małymi przeciwnikami skierować ich w zasięg działania ładunków. Over Here!Musimy zwrócić na siebie uwagę 20 przeciwników przywołując ich poprzez wciśnięcie :r1:. W grze napotkamy wiele miejsc gdzie będziemy mogli zbliżyć się do mniejszych mechów stojących w grupach lub w pojedynkę, przed rozpoczęciem ataku zwróćmy najpierw na siebie ich uwagę. StunningMusimy wykonać ogłuszenie na przynajmniej 75 rywalach. Ogłuszenie wykonujemy poprzez atak na rywalu po uprzednim przytrzymaniu :square: Close CallNależy zabić wrogiego mecha w ostatniej sekundzie przed przywołaniem przez niego posiłków. W trakcie gry napotkamy kilka sytuacji gdzie nad głową przeciwnika pojawi się odliczanie, jeżeli okoliczności na to pozwolą poczekajmy do ostatniej sekundy i właśnie w niej dobijmy drania. Najprościej zrobić to headshotem lub podwójnym strzałem na poziomie easy. Boom!W trakcie gry mamy możliwość wykorzystania mniejszych mechów jako broni przeciwko ich towarzyszom. Do zdobycia tego trofeum musimy wykonać tzw boom takedown i dzięki niemu pokonać minimum dwóch przeciwników. Potrzebujemy więc do trofeum grupki przynajmniej 3 mechów. Osobiście pucharek zaliczyłem nieświadomie więc nie powinien sprawiać większych problemów. Mniejszym farciarzom polecam zapoznanie się z filmikiem; Role ReversalW trakcie fabuły napotkamy kilka lokalizacji gdzie mechy będą miały do dyspozycji działko dużego kalibru, musimy przejąć nad nim kontrolę i skutecznie użyć go na minimum 10 przeciwnikach, z uwagi na okoliczności które napotkamy trofeum jest praktycznie nie do pominięcia. Out ColdMusimy skutecznie ogłuszyć przynajmniej 3 przeciwników jednocześnie, nie jest to trudne gdyż wystarczy użyć niebieskiego strzału na grupce mechów stojących dość blisko siebie. Aby móc tego dokonać należy jednak mieć ulepszone inventory i wykupione tzw Stun Effect. Double PunchMusimy zabić minimum 25 przeciwników wyposażonych w tarcze, każdego musimy trafić dwukrotnie, najpierw strzelamy niebieską plazmą powodując ogłuszenie i utratę tarczy, następnie strzelamy brązową amunicją zabijając przeciwnika. Jest to kolejne z osiągnięć które zapewne wpadnie nam w trakcie normalnego przechodzenia fabuły. Mech MurdererZabij przynajmniej 200 mechów, zakładając że w grze jest ich pewnie 2x więcej, trofeum można uznać za kolejne nie do pominięcia. CounterintuitiveWykonaj blok wciskając :r2: w momencie gdy Mech próbuje Cię zaatakować, po zablokowaniu ciosu wciśnij :cicle: w celu zadania ciosu. Czynność należy powtórzyć 20x, do jej wykonania musimy jednak najpierw dokonać ulepszenia inventory wykupując counter attack. KebabedMusimy zabić trzech mechów jednocześnie jednym strzałem z brązowej plazmy, podobno trofeum jest trudne jednak mnie wpadło zupełnie przypadkiem. W chapterze 8 po uruchomieniu wiatraku będziemy biegli wąską ulicą na końcu której otworzy się brama, zza niej wybiegnie na nas liczna grupa przeciwników, ogłuszmy ich wszystkich niebieską plazmą i spróbujmy dopasować miejsce strzału tak aby na linii ognia znajdowała się przynajmniej trójka zamroczonych. Attacks EvasionWykonaj unik wciskając :x: i odciągając gałkę analoga w odpowiednim kierunku, w trakcie jak Monkey będzie wykonywał odskok wciśnij :square: w celu zadania ciosu. Czynność musimy powtórzyć 20x, do wykonania choćby jednego powtórzenia musimy mieć wykupioną umiejętność zwaną w grze; evade attack. InvincibleMusimy ukończyć rozdział bez utraty życia, nie jest to szczególnie trudne zwłaszcza przy powtórkach na niższych poziomach. Do trofeum możemy wybrać sobie każdy z rozdziałów z wyłączeniem pierwszego. Got Your Back Jeżeli się zagapimy i z jakiś powodów nie będziemy obok naszej partnerki kiedy zostanie zaatakowana przez mechy będzie mogła ona użyć ogłuszenia na swoich przeciwnikach, da nam to kilka sekund na dotarcie do niej i uratowanie jej z opresji. Do trofeum musimy wykonać przynajmniej 3 takie akcje ratunkowe. Z uwagi na sytuacje jakie napotkamy powinniśmy zdobyć ten pucharek bez szczególnego starania się o w/w sytuację. UntouchablePrzyjemne trofeum do odblokowania np: w rozdziale 1. Musimy go ukończyć bez choćby jednego draśnięcia zadanego naszemu bohaterowi. Rozdział jest prosty a przeciwnicy niezbyt wymagający. Nie powinniśmy mieć problemów z jego zdobyciem. Fully LoadedMusimy w 100% dopakować nasze inventory, zakupy ulepszeń możemy wykonywać wyłącznie będąc w pobliży naszej towarzyszki Trip, pieniądze niezbędne do zapłaty za wszelkie upgrade'y uzyskamy dzięki zbieraniu rozrzuconych na mapie czerwonych tech orbów. Z uwagi na trofeum za wyzbieranie 100% czerwonych punktów nie ma możliwości aby brakło nam kasy na ulepszenia. Tough as They Come Trzeba wykupić wszystkie ulepszenia zdrowia, trofeum wpadnie przy okazji wbijania pucharku Fully Loaded. Fighting FitTrzeba wykupić wszystkie ulepszenia walki, trofeum wpadnie przy okazji wbijania pucharku Fully Loaded. Check My Weapon!Trzeba wykupić wszystkie ulepszenia broni, trofeum wpadnie przy okazji wbijania pucharku Fully Loaded. Shielded from HarmTrzeba wykupić wszystkie ulepszenia samoobrony (tarczy), trofeum wpadnie przy okazji wbijania pucharku Fully Loaded. Mask CollectorTrofeum wpadnie przy realizacji 50% zadania Mask Curator Tech CollectorTrofeum wpadnie przy realizacji 50% zadania Tech Curator Mask CuratorW grze rozrzucone jest 12 masek do zebrania, każda z nich kryje kawałek jakiejś na początku tajemniczej dla nas historii. Lokalizacje są w większym lub mniejszym stopniu poukrywane, znalezienie ich nie jest szczególnie trudne jednak wymaga od nas dokładnego badania każdego zakamarka mapy, Enslaved jest dość liniowy więc wszelkie możliwości zejścia z głównej drogi powinny wzbudzać naszą ciekawość. Dla osób które jednak nie zdecydują się na poszukiwania na własną rękę sugeruję poniższy filmik; Tech CuratorDo tego srebrnego pucharku musimy wyzbierać wszystkie tech orby znajdujące się w całej grze. Rozdziały 2, 5 i 9 napsuły mi sporo krwi. Polecam kolekcjonowanie orbów zacząć od tych trzech wymienionych, wszystkie pozostałe to czysta przyjemność i w pewnym sensie formalność. Dlaczego te trzy uważam za trudniejsze? No więc:Rozdział 2 jest po prostu bardzo duży i rozbudowany, mamy kilkanaście ukrytych lokalizacji z orbami, sporo miejscówek obsianych minami. Na koniec przed walką z demolition mechem ruiny budynku i dwie różne drogi zejścia na dół, aby wyzbierać tam wszystko trzeba odwiedzić lokalizację dwa razy przy dwóch różnych podejściach. Chapter musiałem przechodzić w sumie 3 razy.Rozdział 5 to mnóstwo otwartych przestrzeni, musimy latać cloudem i wszystkie dokładnie zweryfikować, nie jest łatwo zwłaszcza że nasza bohaterka próbuje nas zabić za każdym razem jeśli oddalimy się za bardzo. Najbardziej przeszkadza tu zlewanie się orbów z tłem, jeżeli nie jesteśmy wystarczająco blisko po prostu znikają. Do tego sekwencja gdzie biegniemy chowając się za autem i musimy zbierać orby - nie jest trudna ale też nie wiedzieć czemu minąłem tam sztukę. Chapter musiałem przechodzić jakieś 4 razy. Dodatkowo w tym rozdziale mamy ukryte orby do których drogę utorować sobie możemy dzięki niewielkie eksplozji, poniższy filmik dokładnie precyzuje o które miejsce chodzi; Rozdział 9 to chyba największa zmora, kolejne otwarte przestrzenie obsiane orbami i do tego cloud pod nogami Monkeya. Wielka lokalizacja z minami, działkami i kilka trudnych do zebrania orbów - jeśli się zginie, zbieranie zaczyna się od ostatniego checkpointu. Przeszkadza bardzo wspomniane przy okazji opisu chapteru 5 znikanie orbów, jeśli nie jesteśmy wystarczająco blisko to tak jakby ich tam nie było - co to ma być? Na deser sekwencja pościgu - generalnie nawet jakby się miało opanowanego clouda do perfekcji to nie da się tego zrobić jednym przejściem bo orby są rozrzucone na dwóch rozbieżnych trasach pościgu. Ten rozdział również musiałem męczyć 4 razy.Wszystkie pozostałe pod względem zbierania to przyjemność - 100% zebrane za pierwszym ewentualnie drugim razem. Można spróbować wszystko znaleźć samemu, mnie się udało więc i Wam się z pewnością powiedzie, jeśli jednak po kolejnej próbie i ponownym ukończeniu któregoś z rozdziałów dalej będzie Wam dane oglądanie w statsach napisu 99% to poratujcie się poniższymi linkami; - part 1/3 - part 2/3 - part 3/3 - part 1/2 - part 2/2 - part 1/2 - part 2/2 - part 1/2 - part 2/2 - part 1/1 - part 1/1 - part 1/1 - part 1/2 - part 2/2 - part 1/2 - part 2/2 - part 1/1 - part 1/1 - part 1/2 - part 2/2 - part 1/1Osobiście odradzam powyższe filmiki, ilość tech orbów w grze jest tak duża że nie wyobrażam sobie śledzenia każdej sztuki z laptopem na kolanach, traktujcie je raczej jako wyjście awaryjne z wyjątkowych opresji. Powodzenia! Platinium trophyZebrałeś już wszystkie trofea? Gratuluje kolejnej platyny! 9 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kaisus 208 Napisano 7 Kwiecień 2012 Świetny poradnik ! Aż mnie zachęciłeś do tej gry... Powiedz mi czy można zacząć od przechodzenia gry na hardzie czy będzie ciężko bez ulepszeń ? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 7 Kwiecień 2012 Tomo, czy mi sie zdaje, czy Twoje obrazki od pucharków są minimalnie mniejsze? Bo na innych poradnikach normalnie są widoczne, a tutaj się musze wpatrywać co tam na nich jest namalowane :) Wiem, że to małe znaczenie, ale ja tam zawsze sobie lubię popatrzeć jak wyglądają pucharki od danej gry. Niczego również nie sugeruję, po prostu pytam, czy robisz to świadomie czy nie :P hehe PS. Co do poradnika to standardowo, bardzo ładnie :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tomo 11882 Napisano 8 Kwiecień 2012 @Kaisus Ja leciałem na hard od zera, miałem problemy z pierwszym bossem; demolition mechem na końcu drugiego chaptera, po ogarnięciu walki ubiłem drania i potem było już tylko lepiej. Spokojnie można lecieć na start na najtrudniejszym. Gra naprawdę jest warta przejścia, fabuła wciąga jak bagno :) @Patricko Obrazki są ze strony playstation, tam gdzie w profilu możesz oglądać swoje trofea i tworzyć gamecard, nie zmniejszam ich, po prostu takie są, w następnym dam większe, nie ma to dla mnie znaczenia a nie pomyślałem że może mieć dla innych ;) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 8 Kwiecień 2012 Spoko, tak tylko mówię :) Jak Ci pasuje robienie z tamtymi to tak rób :) Tobie ma być wygodnie :D Ja biorę swoje obrazki zawsze z psnprofiles.com i tam są chyba troszkę większe z tego co widzę. 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MarcinX 197 Napisano 18 Czerwiec 2012 Świetny poradnik ! Aż mnie zachęciłeś do tej gry... Powiedz mi czy można zacząć od przechodzenia gry na hardzie czy będzie ciężko bez ulepszeń ? Ja zacząłem na hardzie i było dość trudno w kilku miejscach, ale to nic specjalnego. Możesz śmiało atakować. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Darek94 0 Napisano 19 Sierpień 2012 Ma może ktoś dodatek Pigsy Perfect 10 ? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach