daro1982 7 Napisano 19 Listopad 2014 Wczoraj miałem kilka godzin swojej przygody z GTA V (PS4), na grę czekałem z niecierpliwością pomimo że grałem w nią na XBOX 360 ale nie nakręcałem się, po ostatnich wpadkach producentów gier staram się nie łapać na te wszystkie obietnice i sprytnie wyreżyserowane filmy reklamowe, i chyba słusznie. Jestem fanem serii od samego początku jednak nie należę do osób które wychwalają swoją ulubioną serię tylko dlatego że najwięksi recenzenci ocenili ją jako idealną, o nie. Nie jest to żadna recenzja a jedynie moje pierwsze wrażenia po kilku godzinach z grą także skupię się bardziej na aspekcie audiowizualnym niż na fabule bo ta się nie zmieniła. Co się zmieniło? Żeby nie robić bałaganu podzieliłem ten punkt na podkategorię: Tekstury Światło/Cień Fizyka Animacja Miasto Zacznijmy od tekstur. Szczerze mówiąc w pierwszej misji myślałem że coś się nie załadowało, spodziewałem się efektu "wow" tymczasem było zwyczajnie, żeby poczuć różnicę musiałem odpalić swoją nieużywaną już 360-tkę żeby zobaczyć na ile jest lepiej, faktycznie było lepiej, prawdę powiedziawszy pierwsza lokacja nie nadaję zbytnio na porównanie grafiki, jest tu szaro, wszędzie śnieg, mało budynków, samochodów, roślinności... po prostu wszystkiego dlatego postanowiłem zaczekać aż pojawi się Los Santo. Tak, to jest to, dopiero tutaj wysiłek grafików jest zauważalny, teksturki są ostre jak żyleta, drogi, chodniki, ściany, rośliny, samochody i więcej, wszystko to ma teraz świetny wygląd a możliwość przełączenia kamery w FPP pozwala nam to wszystko dokładnie zobaczyć. Zarówno postacie którymi kierujemy jak i npc są widocznie bardziej szczegółowo opracowane, ale powiem szczerze że spodziewałem się czegoś lepszego choćby bardziej naturalnych włosów ale ogólnie jest dobrze. Wielu graczy pyta się dlaczego Rockstar nie wprowadziło kamerki FPP na poprzedniej generacji, przecież technicznie jest to możliwe, owszem jest, ale kto chciałby oglądać kiepskie tekstury z bliska, rozmyte piksele na naszym telefonie czy broni, gra wyglądałaby jak z PS2 i tego właśnie chcieli uniknąć ludzie z Rockstar serwując widok TPP który siłą rzeczy nie pozwala nam dostrzec szczegółów (poza sporadycznymi sytuacjami). Co jeszcze? Mapa jest naszpikowana większą ilością elementów jak hydranty, kosze, roślinność, głównie trawa która nie występuje już jako sporadycznie pojawiające się kępka a prawdziwy dywanik który pięknie pokrywa okolice. Na uwagę zasługuję także poprawiona woda ale zmiany docenimy dopiero gdy zanurkujemy, przebijające się słońce tworzy świetne efekty wizualne. Ogólnie zmian jest sporo jeśli chodzi o grafikę, wszystko wygląda lepiej, na pewno wersja na PS4 nie uwsteczniła się pod tym względem ale nie jest to produkt typowo nextgen-owy który wyciska wszystkie soki z naszej konsolki. Światło w grze było i jest fenomenalne, dlatego postanowiłem opisać to w osobnym podpunkcie. Już na poprzedniej generacji GTA V mogło pochwalić się świetnymi efektami świetlnymi, refleksy, zachody słońca, neony i odbicia świateł w karoseriach samochodów to był majstersztyk a teraz jest jeszcze lepiej . Poprawione zostało niemal wszystko od świateł samochodowych po zachody słońca, mamy teraz lepiej wyglądające refleksy na mokrej nawierzchni, słońce przebijające się przez wodę, skały przy brzegu wyglądają teraz jakby były faktycznie mokre, pojawiło się też więcej cieni dynamicznych, wczoraj stojąc po latarnią w pewnym momencie zerwał się wiatr a pod stopami Franklina zaczęły pojawiać się i znikać jakieś cienie, spojrzałem w górę i okazało się że od wiatru zaczęły bujać się linki z kolorowymi chorągiewkami, wychylały się aż pod latarnie tworząc ruchome cienie, wyglądało to bardzo naturalnie. Jak już jesteśmy przy cieniach to warto wspomnieć że są one naprawdę dobrej jakości zwłaszcza w porównaniu z poprzednia generacją. Niestety w grze nadal brakuje dynamicznych cieni w przypadku gdy źródłem światła są reflektory samochodu. Na przejściu dla pieszych npc przechodzący przed światłami nie zostawia żadnego cienia, to samo tyczy się elementów otoczenia na które pada światło, szkoda że nie dodano tutaj tego efektu, grałem w zmodowane GTAIV na PC i tam taki efekt mogłem podziwiać w akcji kiedy to parkując auto w nieciekawej dzielnicy nagle wyskoczył przed maskę zakapturzony Pan który od kilku lat nie widział mydła, pojawił się za nim długi cień który kończył się na ceglanej ścianie, wyglądało to bardzo realistycznie. Brakuje mi tez trochę bardziej zaawansowanego cieniowania postaci, tak jak wspomniałem są wykonane bardzo dobrze ale brak cieni tam gdzie powinny się one pojawić trochę je spłaszcza. Ogólne wrażenie jest jak najbardziej pozytywne, jednak rewolucji tutaj nie uświadczymy, na poprzedniej generacji pokazano już dużo także zmiany są raczej bardziej kosmetyczne niż innowacyjne. Fizyka W tym punkcie należy poruszyć kilka tematów jak interakcja z otoczeniem, zachowanie postaci, pojazdów i wreszcie uszkodzenia pojazdów. Zachowanie naszej postaci i jej animacja jest tutaj bez zmian, poruszanie się, reakcja na uderzenie czy upadek to wszystko jest takie samo i dobrze bo po co zmieniać coś co było dobre. Przydałoby się natomiast poprawić wpływ naszej postaci na npc, czasem wpadniesz na kogoś i ledwo się ruszy innym razem lekko szturchniesz i widowiskowo przewraca się jak na jakimś filmie akcji. W interakcji z otoczeniem jest podobnie czyli bez rewolucji, nadal możemy staranować śmietniki, skrzynki, hydranty, płotki i masywne latarnie żeby zatrzymać się na trzy metrowym drzewku które nawet nie drgnie od uderzenia. Nie poprawiono także wpływu postaci na wodę, chodzi głównie o baseny, po wejściu do nich praktycznie nic się nie dzieje z wodą wokół postaci, przynajmniej nie na tykle żeby można było nazwać to naturalnym, wchodząc do takiego zbiornika miałem wrażenie że postać wtapia się w teksturę i nic poza tym. Fizyka pojazdów także nie doczekała się rewolucyjnych rozwiązań, pojazdy prowadzi się jak w poprzedniej generacji a jeśli jest jakaś różnica to nie jest ona zauważalna. Niektóre auta są przesadnie nadsterowne inne w druga stronę, moim zdaniem najbardziej kapryśne są zachowania samochodów po tuningu, czasem mam wrażenie jakbym poruszał się nimi po ślizgiej nawierzchni, koła boksują a tył żyje własnym życiem. Niektóre auta są także jakby trochę za lekkie, czasem wystarczy krawężnik żeby auto poszybowało w górę robiąc śrubę a wyskakując z górki miałem wrażenie że nigdy nie wyląduję. Nie jest to jednak jakiś duży problem, nie został on jednak poprawiony w porównaniu z poprzednią wersją. Legendarne uszkodzenia pojazdów o których wiele mówiło Rockastar i obiecywało znaczną poprawę są tak naprawdę na identycznym poziomie co poprzednio z delikatnymi poprawkami, auta niestety nadal sprawiają wrażenie pancernych i daleko im do tych z GTAIV. Jest to kolejny punkt w którym Rockstar mimo obietnic nie zrobiło praktycznie nic, być może w GTAVI dostaniemy iście nextxgen-owy system zniszczeń a póki co musimy zadowolić się tym co mamy, na szczęście GTA to nie Destruction Derby i zniszczenia nie są tutaj najważniejsze. Animacja Chciałbym wam napisać że gra chodzi płynnie w 60fps a doznania są niesamowite ale niestety tak nie jest i jest to moim zdaniem największa wada nowego GTAV. Swojego czasu liczyłem że producent da nam grywalna grę która będzie chodzić w 60fps, tymczasem mamy 30fps i nie byłoby tragedii gdyby nie fakt że w porównaniu z poprzednią generacją także i tutaj mam dropy, nie mam niestety jak tego fachowo pomierzyć ale jako wieloletni i wieloplatformowy gracz zgaduje że spada ona do poziomu 22-25fps co jest czymś nieakceptowalnym na konsolach nowej generacji zwłaszcza że mamy tutaj tak naprawdę remaster a nie nextgen. Widząc tą nieudaną optymalizację zaczynam się martwic o posiadaczy PC którzy mają zamiar grać w GTAV, podejrzewam że będzie potrzebna naprawdę mocna maszyna. Sytuacje o których pisze mają miejsce raczej sporadycznie i nie wpływają istotnie na całą rozgrywkę jednak dla kogoś kto tak jak grywa także na PC w 60fps spadki do 25fps są po prostu nie do przyjęcia. Jeżeli chcecie zobaczyć co tracicie odwiedźcie serwis Youtube za pośrednictwem przeglądarki Chrome (koniecznie inaczej nie działa) i odszukajcie tam gameplay z GTAV w 60fps, wrażenie jest niesamowite. Miasto Teraz napisze co nieco o samym mieście, obietnicach Rockstar i tym co tak naprawdę zmieniono a o czym się tylko chwalono. Przed premierą wiele mówiono o zagęszczeniu świata gry dodatkowymi pojazdami, npc i innymi elementami jak zwierzęta czy roślinnością. Zwierząt jest faktycznie więcej, w mieście można spotkać biegające po śmietnikach koty a w parkach bawiące się psiaki z ich właścicielami wygląda to świetnie, miasto które było żywe jest teraz jeszcze żywsze. Pojawiło się też znacznie więcej zieleni o czym pisałem wcześniej, okolice miasta są dzięki temu bardziej klimatyczne a gęsta trawa stanowi wspaniały kamuflaż dla uporczywych dzikich kotów. Obiecywano nam także większa ilość pojazdów, tutaj jednak producent nie popisał się, zagęszczenie jest minimalnie większe, powiedziałbym że zlikwidowano raczej sytuacje w których jechaliśmy przez miasto i pojawiało nam się skrzyżowanie gdzie nagle nie było widać żadnego auta, teraz samochody są zawsze i praktycznie na każdej drodze, trochę więcej aut można odnotować na autostradach zwłaszcza przy odcinkach miejskich, tutaj kilka razy zdarzyło mi się trafić na pokaźny korek i w tym momencie przyszło mi do głowy coś co w pełni usprawiedliwia taką a nie inną ilość aut. Wyobraźcie sobie że wykonujecie misje po której uciekacie przed policją, skręcacie i nagle co to, korek? I tak w całym mieście, doszłoby do tego że ucieczka polegałaby na przeciskaniu się autem pomiędzy samochodami z prędkością 20km/h ciągnąc za sobą sznur radiowozów które znając AI pewnie taranowały by wszystkich i wszystko albo zablokowałyby się przy pierwszym zwężeniu, taka rozgrywka straciłaby zupełnie sens i dynamikę dlatego uważam że ilość aut jest odpowiednia a jak ktoś lubi korki niech próbuję przecisnąć się przez wylotówkę z miasta w godzinach szczytu. Ilość npc jest także po kosmetycznych poprawkach, jest ich minimalnie więcej i to raczej bliżej centrum, trzeba jednak zaznaczyć że są oni wykonani znacznie dokładniej a każdy z nich to nie jakiś kompletnie bezmyślny zlepek pikseli, ich duża ilość na mapie mogłaby wpłynąć negatywnie na i tak kulejącą animację. Tak poza kategorią chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze dwa punkty. Pierwszy tyczy się miliona zielonych jakie otrzymujemy wraz z zakupem przed premierowym, realizując kod 500 000$ przypadnie Franklinowi który jak wiemy w czasie gry stara się wyjść z dołka i tym samym mieszkający w biednej dzielnicy podrzędny gangster jest bogatszy od Michaela który mieszka w willi w centrum miasta. Druga sprawa tyczy się widoku FPP i rozgrywek online. Nie miałem jeszcze okazji grać online w GTAV ale zgaduje że wprowadzi to małe zamieszanie, jak wiadomo tryb FPP jest świetny jeśli chodzi o strzelanki, dzięki niemu strzały są bardziej precyzyjne niż w widoku TPP, obawiam się więc podziału na tych którzy z owego trybu będą korzystać kosząc tych którzy choć mogą się przełączyć będą mimo wszystko grać w TPP ze względu na klimat gry. Podsumowując moje ogólne wrażenia muszę napisać że jest to udany produkt który jednak trochę rozminął się z tym czego oczekiwałem, z jednej strony mamy świetną grę z piękna grafiką i klimatycznym oświetleniem a z drugiej brak rewolucyjnych rozwiązań i niedopracowaną optymalizację. Dla kogoś kto nie grał w GTAV jest to pozycja obowiązkowa, osoby które już grały mogą czuć niedosyt ponieważ dostają w ręce tą samą historię w nieco lepszej oprawie wizualnej. Sytuację ratuję większa ilość zadań pobocznych oraz widok FPP który dostarcza nam nowych wrażeń z gry. Póki co… Plusy: Grafika Efekty świetlne Widok FPP Więcej wszystkiego Minusy: Bez rewolucji Kulejąca animacja Mieszanka widoku FPP i TPP w trybie online może negatywnie wpłynąć na wyrównanie rozgrywki 2 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Laptok 529 Napisano 19 Listopad 2014 (edytowane) "Żeby nie robić bałaganu..." a jednak zrobiłeś :P Oki, już posprzątane, co do kulejącej animacji, to bym nie przesadzał, GTA IV na ps3, to dobiero była kula u nogi ;) Edytowane 19 Listopad 2014 przez Laptok Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
daro1982 7 Napisano 19 Listopad 2014 Dzięki:) grałem wcześniej jedynie w wersje na XBOX 360, jasne było gorzej ale tutaj szczerze mówiąc jest niewiele lepiej, dropy są nadal ale rzadziej niż na poprzedniej generacji, widać po prostu że gra jest portem a nie dedykowanym produktem na PS4. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mikelsgrom1 166 Napisano 19 Listopad 2014 Mieszanka widoku FPP i TPP w trybie online może negatywnie wpłynąć na wyrównanie rozgrywki - minus z tyłka Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
daro1982 7 Napisano 19 Listopad 2014 To moje zdanie, ale gracze ocenią:) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Malakay 303 Napisano 19 Listopad 2014 Dzięki:) grałem wcześniej jedynie w wersje na XBOX 360, jasne było gorzej ale tutaj szczerze mówiąc jest niewiele lepiej, dropy są nadal ale rzadziej niż na poprzedniej generacji, widać po prostu że gra jest portem a nie dedykowanym produktem na PS4. przecież to nie jest zrobiona gra od nowa, tylko zmodernizowana 5tka, i to było mówione od samego początku że tak będzie, rewolucją jest widok fpp tutaj nawet nie mamy o czym mówić bo strzela i prowadzi się całkiem inaczej,. Ja uważam że to obecnie jest najlepszy remake gry jaki powstał na tą i na wczesniejszą generację, na drugim miejscu daję tLoUs, a na trzecim Shadow of Collosus na ps3 .... daro1982 dał bym plusa za muzykę, dodali ponad 100 nowych kawałków, filtry graficzne, jest głębia ostrości teraz, efekt bokech znany z aparatów lustrzanek ... jest nowa kamera filmowa, okulary w fpp zmieniają kolor widzenia, jest cała masa takich małych detali których wczesniej nie było, jak robisz zdjęcie telefonem to mozesz sobie nałożyć filtr z jakimś kolorem, albo sepią :D .. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
daro1982 7 Napisano 19 Listopad 2014 Co do muzyki masz rację, jest tego sporo więcej, pojawił się nawet mój ulubiony utwór;) Tak, wiem że to nie jest nowa produkcja, zaznaczyłem to nawet o czym piszesz ale nawet remaster nie powinien być zwolniony z punktów karnych za optymalizację, lubię tą serie ale nie mogłem tego przemilczeć i udawać że problemu nie ma bo jest, niestety ale jak napisałem nie wpływa znacząco na rozgrywkę więc do przyjęcia, oby popracowali nad tym przy kolejnych częściach. O detalach zbytnio się nie rozpisywałem bo jak sam wspomniałeś jest tego naprawdę dużo, skupiłem się na najistotniejszych sprawach o których trąbiono od miesięcy, chciałem je wyłapać i porównać to co jest z tym co miało być i dołożyć do tego nawiązanie do poprzedniej generacji. Nie chciałem pisać szczegółowej recenzji gry a tylko pierwsze wrażenia:) Dziękuję za uwagi:) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kruczek293 14 Napisano 25 Listopad 2014 Ja sie smieje z tych co oczekiwali mega rewolucji. Juz po premeirze na past geny można było zauważyć ze rockstar wszystkie swoje trailery zapowiaidajace tunninguje vegasem do granic możliwości :) Ograłem na x360 a to kupie jak stanieje do 100 zł :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bor3wicz 17 Napisano 25 Listopad 2014 Ja sie smieje z tych co oczekiwali mega rewolucji. Juz po premeirze na past geny można było zauważyć ze rockstar wszystkie swoje trailery zapowiaidajace tunninguje vegasem do granic możliwości :) Ograłem na x360 a to kupie jak stanieje do 100 zł :) Ja z kolei śmieje sie z osob, które nie ogrywają konkretnego tytułu (chodzi tez o wersje na nowsze generacje) a zabierają głos w takich sprawach. 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kruczek293 14 Napisano 25 Listopad 2014 AKurat moja wiedza o GTA V na next geny wychodzi poza youtube oraz twitch.tv :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
daro1982 7 Napisano 26 Listopad 2014 Rewolucji nie oczekiwałem, raczej spełnienia obietnic:) po dłuższej grze mogę dopisać że wiele poprawiono, wszelkie efekty wyglądają teraz jeszcze lepiej, burza jest fenomenalna tak jak deszcz i tworzące się kałuże (szkoda że woda nie rozbryzguje się jak się po nich przejedzie) Ale nadal uważam że optymalizacja jest kiepska, gra mocno dropi w mieście jadąc samochodem, poza miastem jest ok ale w centrum masakra jak na to że mamy tu mocniejszą konsolę:/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
whiteHussar 10 Napisano 26 Listopad 2014 Klimat wylewa się z telewizora Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach