Patricko 8082 Napisano 26 Luty 2012 DEUS EX HUMAN REVOLUTION :trofea: Informacje ogólne: :trofea: Ilość trofeów: :platyna: x1 / :zloto: x3 / :srebro: x4 / :braz: x42 Ilość trofeów offline: 51 Ilość trofeów online: 0 Najtrudniejsze trofea: :zloto: Pacifist / :zloto: Foxiest of the Hounds / :srebro: Doctorate Trofea możliwe do pominięcia: :zloto: Pacifist / :zloto: Foxiest of the Hounds / :srebro: Doctorate / :braz: Cloak & Daggers / :braz: Acquaintances Forgotten / :braz: Old School Gamer / :braz: Unforeseen Consequence / :braz: The Desk Job / :braz: Yes Boss / :braz: The Throwdown / :braz: The Last Straw / :braz: Good Soul / :braz: Sentimental Value / :braz: The Take / :braz: Guardian Angel / :braz: Kevorkian Complex / :braz: The Fall / :braz: Super Sleuth / :braz: Ladies Man / Ilość podejść: 1 - 2 podejścia Czas do zdobycia platyny: 30 - 40 godzin Wstęp: Deus Ex powraca w glorii i chwale...A tak na poważnie, jest to fantastyczny powrót Deusa. Gra jest zrobiona wybornie, zarówno grywalnie jak i graficznie, nie można się do niczego przyczepić. Wszystko jest zrobione z głową, zawsze mamy możliwość różnego podejścia do misji, itd. Jeśli tylko ktoś jest fanem poprzednich części, to zagranie w tą jest obowiązkiem. Jeśli nie mieliście wcześniej styczności z Deusem, to mimo wszystko powinniście i tak zagrać. Są to wydarzenia sprzed pierwszej części (czyli jak to wszystko się zaczęło), więc znajomości fabuły nie jest wymagana. Ważne wskazówki: Kilka moich uwag dot. gry w Deus Ex Human Revolution: Platynę można zrobić już za pierwszym podejściem. Jednak, żeby to zrobić, niezbędne jest czytanie poradnika oraz rozpoczęcie gry na najwyższym poziomie. Wg mnie nie ma się co spieszyć, jako że gra jest genialna i zawsze misję można przejść na różny sposób. Najpierw proponuję grać normalnie i zrobić pucharki takie jak Pacifist oraz Foxiest of the Hounds. Dzięki temu, przy następnym podejściu, nie będziecie musieli się czaić i uważać na kamery, tylko można spokojnie grać na "rambo". Jeśli zdecydujecie się na platynę w pierwszym podejściu, to pamiętajcie, że macie sporo slotów do zrobienia save'a. Dlatego na końcu każdego miasta zróbcie sobie osobny save, w razie gdybyście coś pominęli. W ten sposób, będziecie mogli wrócić i dokończyć to czego Wam brakuje. Standardowe pytanie jakie zawsze pada, to jak rozkładać punkty? Oczywiście jest to kwestia indywidualna, ale jest kilka drzewek, w które po prostu trzeba zainwestować. Takimi drzewkami na pewno są: Hacking (robimy tutaj wszystko, zaczynając od hackingu na wyższym levelu poprzez hackowanie wieżyczek i robotów, kończąc na zwiększaniu wartości zajętych "ścieżek", jedynie poza tym drzewkiem, które daje nam możliwość podglądu zawartości plików, co jest zbędne, za to cała reszta na maksa) , Silver Tongue (bardzo przydatna umiejętność podczas rozmów z innymi, dzięki temu będziemy mogli ich przekonać do własnego zdania), Podnoszenie ciężkich obiektów (jest wiele ukrytych miejsc, do których dostaniemy się jedynie podnosząc ciężkie przedmioty), Większy Plecak (trzeba tłumaczyć?), Icarus (czyli możliwość skakania z wyższych wysokości, bardzo przydatne!), Rozwalanie ścian i widzenie przez ściany (Widzenie w szczególności! Podczas skradania się czy rozpracowywania pomieszczeń jest to świetna pomoc), Szybkość odnawiania baterii (niezbędne i koniecznie na maksa, szybkość odnawiania baterii jest w późniejszym etapie gry niezbędna!), Eliminowanie 2 przeciwników naraz (o ile w początkowej fazie gry nie jest to potrzebne, tak w późniejszej przydaje się bardzo często), Niewidzialność (jest kilka momentów, w których potrafi nam uratować skórę, wystarczy zainwestować w najsłabszy element, powinien wystarczyć). Jeśli chodzi o bronie, to najlepszą bronią jest Tranqulizer. Aby go dostać na samym początku gry, w helikopterze, gdy zostajemy zapytani w jaki sposób wolimy eliminować przeciwników, musimy wybrać opcję, że z dystansu. Wtedy dostanie Tranqulizer, który jest nieoceniony w niektórych sytuacjach.Co do broni palnych, to wg mnie najlepiej zostawić sobie tylko i wyłącznie karabin, a resztę sprzedawać. Bo i tak nie ma gdzie tego wykorzystać, a zajmuje tylko miejsce. Ja osobiście wykorzystywałem tylko Tranqulizer oraz karabin (bossowie). Skoro o bossach mowa, to idealnie na każdego z nich sprawdzają się Frag Mines (Wybuchowe Miny). Dlatego jak macie jakieś nie zużywajcie ich podczas normalnej gry, tylko trzymajcie na bossów! Dzięki nim walki są dużo prostsze i szybsze. Niekiedy nie trzeba nawet oddać ani jednego strzału z broni, bo wszystko zrobią za nas miny. Pamiętajcie, że w grze za odpowiednią ilość dostajemy Praxisy, czyli punkty, które potem rozkładamy w drzewku talentów. Ale Praxisy możemy dostać nie tylko za doświadczenie. Jest sporo tzw. "Praxis Kit'ów", które dają nam od razu 1 punkt do rozdania. Są one przeważnie sprynie ukryte, nierzadko wymagają bardzo wysokiego levelu hackingu, a niekiedy specjalnych umiejętności, jak np. rozwalanie ścian czy podnoszenia ciężkich przedmiotów. Praxisy można również kupować w LIMB Clinic, 1 za 5000. Maksymalnie na daną lokację można kupić tylko 2.Oczywiście jeśli wracamy później do danego miasta, to można znów kupić 2 praxisy. Gdy macie za dużo rzeczy w plecaku, to nigdy ich nie wyrzucajcie! Chyba, że jest naprawdę konieczne. Wszystkie niepotrzebne przedmioty sprzedawajcie u gościa, u którego można sprzedawać i kupować rzeczy. Resztę pozostawiam już Wam, ale te co wyżej wymieniłem wydają mi się być niezbędne w grze, szczególnie na najwyższym poziomie. Jeśli jesteście typami "liżącymi ściany" to bez problemu znajdziecie tyle Praxisów, że zapełnicie prawie wszystkie drzewka. Porady, dot. hackowania, skradania się, itd. zawarłem w opisie pucharków, które wymagają tych technik. Dlatego jeśli interesują Was one teraz, to zjeźdźcie sobie po prostu troszkę niżej i wszystko znajdziecie.Polecam mimo wszystko zaznajomić się z nimi przed rozpoczęciem gry, aby nie tracić czasu na domysły.Osobiście trochę się nagłówkowałem zanim rozgryzłem hacking, a potem się dziwiłem sam sobie, że nie mogłem tego pojąć. W grze są rozmieszczone e-booki, niektóre dają doświadczenie po przeczytaniu, a niektóre nie. Te z doświadczeniem są wymagane do pucharku, dlatego warto je szukać. Więcej informacji w opisie pucharku Doctorate. UWAGA! W grze jest sporo questów pobocznych, które łatwo ominąć, albo wykonać w taki sposób, że nie dostaniemy pucharku za ich wykonanie. Dlatego poniżej daję Wam teoretyczną drogę, jaką powinniście pokonywać grę, aby wszystko zdobyć jak należy. Opis jest robiony na bazie najtrudniejszego poziomu trudności, dlatego jeśli zaczynacie na łatwiejszym, to omińcie pierwszy punkt. SPOSÓB PRZECHODZENIA GRY, ABY WSZYSTKO ODBLOKOWAĆ: Pokaż ukrytą zawartość 1. Zaczynamy na najtrudniejszym poziomie, czyli "Give Me Deus Ex" (pucharek :zloto: Legend) 2. Nie zabijajcie nikogo przez całą grę, jedynie bossów trzeba zabić, a tak to tylko usypiajcie (pucharek :zloto: Pacifist). Pamiętajcie, że po zabiciu przy zwłokach pokazuje się trupia czaszka, a po uśpieniu pokazuje się ZZZ. Jeśli przez przypadek kogoś zabiliście, to zróbcie load i spróbujcie ponownie. 3. Ukończcie grę bez aktywowania jakiegokolwiek alarmu (pucharek :zloto: Foxiest of the Hounds) Alarm jest równoznaczny z alarmem dźwiękowym. Gdy zostaniecie przez kogoś zauważeni, to nie jest to liczone jako alarm! Dopiero jak zostanie on włączony na specjalnym panelu, który również można hackować. 4. Zbierzcie wszystkie 29 e-booków od Hugh Darrowa (dodaję doświadczenie). Dokładny opis znajdziecie w opisie pucharku :srebro: Doctorate 5. Jak już pisałem wyżej, na samym początku, gdy lecicie w helikopterze, wybierzcie broń na daleki dystans, aby dostać Tranqulizer, który również bardzo prosto upgradować, aby dostać pucharek :braz: Gun Nut 6. Teraz opiszę poszczególne lokacje oraz pucharki, jakie musicie w nich wykonać (opis pucharków niżej w poradniku): Sarif Headquarters (przed atakiem) -- :braz: Old School Gamer (nie wychodźcie z tego biura, w którym zaczynacie grę dopóki nie wpadnie Wam pucharek!) Sarif Headquarters -- :braz: Unforeseen Consequence Detroit -- :braz: Balls (można również zrobić podczas drugiego pobytu w Detroit) -- :braz: Lesser Evil -- :braz: The Desk Job -- :braz: Motherly Ties (łącznie z :braz: Sentimental Value) -- :braz: Cloak & Daggers (łącznie z :braz: The Take) Highland Park -- :braz: The Bull Detroit -- :braz: Yes Boss (pamiętajcie, żeby przeczytać e-maile, które potem Sarif nam prześle) Hengsha -- :braz: Rotten Business (łącznie z :braz: The Fall) -- :braz: Darker Shades -- :braz: Rotten Business (łącznie z :braz: The Fall) -- :braz: Shanghai Justice (łącznie z :braz: Super Sleuth) Picus -- :braz: The Mantis Detroit 2 -- :braz: Acquaintances Forgotten (łącznie z :braz: Kevorkian Complex) -- :braz: The Throwdown -- :braz: Smash the State (łącznie z :braz: Lucky Guess) -- :braz: The Last Straw Przed opuszczeniem Detroit, warto zrobić drugiego osobnego save'a. Wiąże się to z pucharkiem Good Soul, który jest dość trudny do wykonania na najtrudniejszym poziomie, ale też nie aż tak trudny. Hengsha 2 -- :braz: Good Soul Nie wymieniajcie chipu w LIMB Clinic, ponieważ późniejsza walka z bossem będzie dużo trudniejsza. -- :braz: Corporate Warfare (łącznie z :braz: Ladies Man) -- :braz: Talion A.D. Omega Ranch -- :braz: The Snake -- :braz: Hangar 18 Panchaea -- :braz: The Final Countdown -- :braz: The End Po ostatniej walce z bossem i wejściu do tajnego pomieszczenia z przyciskami zróbice save. Zakończenie: -- :srebro: The D Project -- :srebro: Trooper (jak robicie na najwyższym poziomie to wpadnie automatycznie z Legend) Poradnik: Platinum :platyna: Zdobądź wszystkie pozostałe trofea.[/color] Nic dodać nic ująć. Złap je wszystkie! :) First Takedown :braz: Wykonajcie swój pierwszy Takedown (cywile się nie liczą). By wykonać Takedown, musimy mieć minimum 1 baterię naładowaną na full. Takedown wykonujemy podchodząc do kogoś, czy to po cichu czy normalnie, naciskając przycisk :cicle: . Gdy go naciśniemy szybko, wykonamy cios "usypiający". Gdy przytrzymacie przycisk, zabijecie przeciwnika. Dlatego lepiej wystrzegać się opcji z przytrzymywaniem, gdy robicie pucharek Pacifist. Możliwość do zrobienia tego pucharku będzie już w misji Sarif Manufacturing Plan. Opportunist :braz: Wykonajcie 50 Takedown'ów podczas jednego przejścia gry (cywile się nie liczą). Jak mówi sam opis, pucharek trzeba wykonać podczas jednego przejścia gry. Jeśli skończyliście grę, a pucharek mimo tego Wam nie wpadł, to musicie postarać się bardziej przy następnym podejściu. Jeśli jesteście typem gracza, który lubi się skradać i kłaść przeciwników przy pomocy pięści, to bez problemu zrobicie ten puchar zanim dojdziecie do połowy gry. Przeciwników jest sporo, także z odpowiednim podejściem do każdego spokojnie go położycie, schowacie, naładujecie baterię i możecie położyć następnego. Polecam po prostu czyścić w miarę możliwości całe pomieszczenia z przeciwników. Dzięki temu macie spokój, że nikt Was nie zauważy, a prawdopodobieństwo wpadnięcia pucharku dużo większe. First Hack :braz: Wykonaj swój pierwszy hacking. Hacking w DeusEx'ie wygląda troszkę dziwnie na początku, ale zapewniam, że jest on bardzo prosty. Przechodząc do hackowania widzimy swego rodzaju "siatkę" połączoną ścieżkami. Niektóre ścieżki są jednokierunkowe, ale bez problemu połapiecie się, ponieważ są oznaczone strzałkami. Wykonując hack macie coś w rodzaju kostek, trybów, serwerów oraz okręgów połączonych liniami. Kluczem hackingu jest przejście od startu i zajęcie wszystkich kul na siatce. W późniejszych etapach zobaczycie tryby oraz foldery z plikami, które pomagają Wam w hackowaniu i dają dodatkowe rzeczy (np. wirusy, bądź kasę). Oczywiście hackowanie to nie proste przechodzenie z punktu A do B (chociaż można to tak ująć). Im wyższy level, tym wyższe prawdopodobieństwo wykrycia hackera. Na każdej kostce macie napisany poziom wykrywalności (dzięki odpowiednim talentom można go zmniejszyć, co zalecam!). W końcu zostaniecie wykryci i zacznie odliczać Wam czas u góry ekranu. Na siatce zacznie iść czerwony pasek, który robi dokładnie to samo co my, z tym że on zajmuje naszą kulę od której zaczynaliśmy. Aby zwolnić jego działanie, zawsze warto zabezpieczyć już zajęte punkty (gałka w dół). Dzięki temu spowolnicie pracę "obrońcy" danego urządzenia. Podczas hackowania kolejnych punktów, będzie mogli zobaczyć różne cyferki obok nich. Świadczą one po prostu o trudności przejęcia danego punktu. Im wyższy numerek (chyba 6 było maks) tym dłużej trwa przejmowanie punktu. Pamiętajcie, że działa to również w drugą stronę, dlatego jeśli posiadacie odpowiedni talent, który zwiększa ten numerek na przejętych już przez Was punktach, "obrońca" będzie dużo dłużej próbował nas namierzyć. Inną metodą na hackowanie jest przejęcie punktu "obrońcy". Są to te czerwone, nałożone na siebie kwadraty (tworzą coś w rodzaju wieży). Jeśli przejmiecie ten punkt, automatycznie przejmujecie wszystkie punkty na siatce. Dlatego warto zawsze patrzeć, czy jest możliwość przejęcia punktu "obrońcy", ponieważ jest to dużo szybsze i łatwiejsze. Podczas hackowania możecie również używać dodatkowych przedmiotów, takich jak natychmiastowe przejęcie punktu oraz zatrzymanie czasu. Natychmiastowe przejęcie zalecam wykorzystać w hackingu na wyższym poziomie, gdzie zajmowanie zwykłych punktów trwa dość długo. Zatrzymanie czasu warto stosować w krytycznych momentach, ponieważ może uratować skórę. Pamiętajcie też, że gdy widzicie, że nie dacie rady to wyjść z urządzenia natychmiastowo. Jeśli zostaniecie namierzenie to włączy się alarm. Dlatego jeśli robicie pucharek związany z nie włączaniem jakiegokolwiek alarmu, wychodźcie zawsze z hackingu, gdy tylko widzicie, że nie dacie rady. Wiem, że opis jest dość zawiły. Ale wierzcie mi, jak zaczniecie grać i próbować to od razu zrozumiecie o co chodzi. Oczywiście do zrobienia pucharku trzeba złamać jakiekolwiek urządzenie, może to być zamek, komputer, alarm, itd. Hax0r1! :braz: Wykonać 50 hacków podczas jednego przejścia gry. Opis hackowania napisałem Wam powyżej. Do zrobienia tego pucharku trzeba po prostu złamać 50 urządzeń. Warto robić hacki, jako że dostajemy sporo profitów z tego (doświadczenie, kasę, przedmioty), a co ważniejsze, oszczędzamy sporo czasu na szukanie szyfrów do zamków czy haseł do komputerów. Hacking to nierozłączna rzecz DeusEx'a, dlatego musicie się go po prostu nauczyć, czy tego chcecie czy nie. PS. Oczywiście, do większości zamków czy kompów są gotowe hasła (np. w Pocket Secretaries). Więc jeśli naprawdę nie chce się Wam hackować, możecie skorzystać z gotowych haseł. Pamiętajcie tylko, żeby zrobić te 50 przed ukończeniem gry. Transhumanist :braz: Wykonaj pełen upgrade jakiegokolwiek augumentu. Drzewko augmentów macie na przycisku :select: (SELECT). Punkty, które rozdzielamy nazywają się Praxis Points. Dostajemy za odpowiednią ilość doświadczenia (levelowanie), przeszukiwanie skrytek, itd. Dlatego warto przeszukiwać wszystko co tylko można, ponieważ każdy punkt Praxis jest na wagę złota. Rozwój postaci jest w postaci różnego rodzaju drzewek. Do zrobienia tego pucharku zaliczane są tylko te bardziej rozbudowane drzewka, które wymagają więcej niż 1 praxis do wykorzystania. Najlepszym wyjściem jest tutaj drzewko odpowiadające za hacking. Ponieważ jest to pierwsze drzewko jakie musicie zrobić, dlatego warto w nie inwestować od początku. Wraz z przydzieleniem ostatniego punktu w tym drzewku, usłyszycie dźwięk pucharku. Consciousness is Over-Rated :braz: Znokautuj 100 przeciwników podczas jednego przejścia. Pisząc znokautuj mam na myśli po prostu "uśpienie" przeciwnika w jakikolwiek sposób. Nie musi to być uderzenie, ale może to być przy pomocy Tranqulizera, PEPS'a, Stunt Gun'a, itd. Po prostu nie możecie go zabić, ale musicie go "położyć". Jeśli robicie pucharek Pacifist, czyli nie zabijać nikogo podczas przechodzenia gry, to ten pucharek powinien wpaść Wam bez problemu. Pamiętajcie tylko, żeby zawsze się upewnić, czy położony gość nie ma czasem czaszki (czyli został zabity). Bo niekiedy zdarzy się, że po strzale w głowę z Tranqulizera, goście umierają. Up the Ante! :braz: Wykonajcie swój pierwszy upgrade na broni. Podczas gry będziecie znajdować skrzyneczki, które służą do ulepszania broni. Każda skrzyneczka służy do ulepszania czegoś innego, np do celności, siły rażenia, itd. Zrobienie ulepszenia odbywa się poprzez wejście w menu przedmiotów, wybranie skrzyneczki, kliknięcie "Combine" i połączenie jej z wybraną bronią. Proponuję wszystko co tylko możliwe, łączyć z Tranqulizerem. Ponieważ jest to najszybsza broń do zrobienia pełnego ulepszenia, a dzięki czemu dostaniecie pucharek Gun Nut. Trooper :srebro: Ukończ grę na dowolnym poziomie trudności. Co tu więcej pisać :) Pucharek dostaniecie po skończeniu gry na dowolnym poziomie trudności. Legend :zloto: Ukończ grę na najtrudniejszym poziomie trudności, bez zmieniania jej w trakcie gry. Najtrudniejszy poziom w grze to Give Me Deus Ex. Dostępny od samego początku gry, także nic nie trzeba odkrywać. Nie jest on trudny jeśli unikacie bezpośrednich konfrontacji z przeciwnikami. Standardowo jak w każdej grze, na najtrudniejszym poziomie dostajemy więcej obrażeń, a przeciwnicy są odporniejsi na strzały (ale przy Takedown'ach padają normalnie). Również nie możecie zmieniać poziomu trudności w trakcie gry. Jeśli zmienicie poziom w menu pauzy podczas gry, to pucharek nie zostanie Wam naliczony. Dlatego uważajcie lepiej co robicie :) Jeśli chodzi o porady odnośnie najtrudniejszego poziomu to na pewno: -- zawsze miejcie w zapasie batony/słoik na uzupełnienie baterii oraz tabletki/inhalatory na uzupełnienie energii, -- zawsze starajcie się mieć energię na 200, szczególnie przy walkach z bossami, -- noście w plecaku miny wybuchowe, trzymajcie je na walki z bossami, są one po prostu niezastąpione, -- rozmieszczajcie miny tak, żeby boss w nie wszedł (logiczne...), jeśli dobrze je rozłożycie to nie będzie musieli oddawać nawet jednego strzału w jego kierunku, -- możecie również nosić kilka granatów EMP, bardzo fajnie ogłuszają bossów i mamy chwilę czasu na wytchnienie, -- zalecam grę na "przyczajonego", czyli z broni wystarczy Wam jedynie Tranqulizer (do usypiania) i jakaś broń palna na bossów (polecam karabin i pakować wszystkie ulepszenia w niego), -- jeśli chodzi o rozkład punktów PRAXIS to czytajcie porady na samej górze tematu. Deus Ex Machina :srebro: Oglądnij wszystkie zakończenia w Deus Ex Human Revolution. By w ogóle móc zobaczyć wszystkie zakończenia, podczas pobytu w Panchaea (ten poziom, z tą "dziurą" w oceanie), musimy odnaleźć Davida Sarifa oraz Williama Taggarta. Po rozmowie z nimi, będziecie mieli dostęp do dodatkowych dwóch zakończeń. Pamiętajcie, żeby nie zjeżdżać tą dużą windą na dół, dopóki nie pogadacie z nimi! David Sariff Znajdziecie go na piętrze B4, w południowo-wschodniej części mapy. William Taggart Znajdziecie go na drugim piętrze, w północnej części mapy. Znalezienie ich to nic trudnego, wystarczy chwilę pobiegać i poszukać. Nie ma tam aż tak zawiłych korytarzy (szczerze mówiąc, to nie da się nie trafić do nich), więc bez obaw. Po ostatniej walce z bossem wejdziecie do pokoju, w którym znajdują się 4 przyciski (normalnie są 2, ale że rozmawialiście z Taggartem i Sarifem, są 2 dodatkowe). W tym momencie robicie sobie save i po obejrzeniu jednego zakończenia robicie load i oglądacie kolejne. Tak do momentu otrzymania pucharku za obejrzenie wszystkich zakończeń. Pacifist :zloto: Ukończcie grę bez zabijania kogokolwiek (bossowie się nie liczą). Pucharek może wydawać się początkowo trudny, ale jak zaczniecie grać to sami zobaczycie, że KAŻDEGO przeciwnika można jakoś podejść, tak aby nas nie zauważył. A gdy jest ich więcej, można używać różnego rodzaju przedmiotów, aby odwrócić ich uwagę i spróbować wtedy coś zadziałać. Jeśli już jesteście w sytuacji patowej, polecam po prostu ominięcie przeciwników i już. Jako broni (poza bossami) używajcie jedynie Tranqulizera bądź Stun Guna. Te bronie usypiają przeciwników, a nie zabijają. Oczywiście najlepszą metodą na przeciwników jest klasyczne i zawsze skuteczne jest używanie własnych rąk :) Pamiętajcie również o tym, że po położeniu jakiegokolwiek przeciwnika musicie zwrócić uwagę na ikonkę jaka się przy nim pokazuje. Są 2 rodzaje, Zzz oraz ikonka czaszki. Zzz oznacza, że przeciwnik został uśpiony i możemy spokojnie iść dalej, zaś ikonka czaszki oznacza, że przeciwnik nieżyje. Raz zdarzyło mi się, że po strzeleniu w głowę z Tranqulizera przeciwnik umarł! Z tego co czytałem, zdarzy się, że od strzału w głowę z Tranqu przeciwnik może umrzeć, także nie jest to żaden bug, ani nic z tych rzeczy. Mimo wszystko, zawsze zwracajcie uwagę na ikonkę przy ciele przeciwnika! Wielu ludzi zastanawia się jeszcze, czy zabicie przy użyciu wieżyczek, robotów, itd. jest liczone. Tak, jest liczone! Dlatego nigdy nie hackujcie robota czy wieżyczki tak, aby reagowały na przeciwników. Po prostu je wyłączcie i olejcie. Lepiej ominąć tych przeciwników niż, żeby ich zabiło i restartować grę. Foxiest of the Hounds :zloto: Ukończ grę nie uruchamiając żadnego alarmu. Pucharek ten, tak samo jak powyższy, na pierwszy rzut oka wydaje się może trudny, ale tak nie jest. Wystarczy byś tylko uważnym i czujnym. Poza tym w momencie jak ktoś włączy Wam alarm i go usłyszycie, to zróbcie sobie po prostu load i tyle. W celu ułatwienia sobie jego robienie, polecam wykorzystywanie takich umiejętności jak widzenie przez ściany, niewidzialność, ciche bieganie, ciche skakanie, itd. Każdy kto ma coś między uszami, będzie wiedział co mu się przyda, a co nie. Poza tym, używajcie save'ów! Róbcie często save'y, ponieważ gdy coś pójdzie nie tak, nie będziecie musieli zaczynać do automatycznego save'a, który bardzo często jest daleko od obecnego miejsca. Najważniejszą rzeczą tutaj jest, aby uważać na pole widzenia przeciwników, kamery oraz przyciski do aktywowania alarmu. O ile w przypadku kamer i przeciwników rzecz jest wiadoma, aby ich unikać jak tylko można. Jeśli chodzi o przyciski do aktywowania alarmu, to pamiętajcie żeby je zawsze hackować i zepsuć. Ponieważ pierwsze co przeciwnik robi, to właśnie biegnie do tych przycisków. Gdy alarm jest wyłączony to przycisk jest żółty, ale gdy jest czerwony, tzn. że alarm został aktywowany i trzeba zrobić load. Pamiętajcie, że chodzi tylko i wyłącznie o alarm! Jeśli zauważy Was przeciwnik i stan na radarze zmieni się Wam na "Hostile" (czerwona czcionka), a nie włączy on alarmu to nic się nie dzieje. Ważne, żeby po prostu szybko "uciszyć" gościa i można grać dalej. Do czasu aż nie słyszycie alarmu można grać normalnie. Również pamiętajcie o ukrywaniu ciał! Nie zostawiajcie ich nigdy tam, gdzie ich ogłuszyliście (no chyba, że zrobiliście to w jakimś odosobnionym pomieszczeniu). Zauważenie ciała przez kogoś przeważnie kończy się właśnie włączeniem alarmu. Najlepiej jest ich ukrywać w szybach wentylacyjnych, bądź po prostu w miejscach, gdzie przeciwnicy nigdy nie chodzą. Łatwo to wykryć, ponieważ przeciwnicy poruszają się zawsze tymi samymi ścieżkami, więc można się domyślić, gdzie można schować ciało. Niestety w grze nie ma nigdzie statystyk, aby móc sprawdzić czy w poprzednich misjach aktywowaliśmy alarm czy nie. Jednak zawsze po ukończeniu misji dostajemy różnego rodzaju bonusy, również za nie uruchamianie żadnego alarmu. Bonus ten nazywa się "Smooth Operator". Jeśli otrzymujecie go po każdej misji to możecie grać bez stresu. Mimo wszystko słyszałem i chyba sam nawet jestem tego świadkiem, że bonus nie wpada za każdym razem, a pucharek i tak można dostać. Najważniejsze to po prostu słuchać, czy alarm został włączony czy nie. Jak brzmi alarm, to chyba nie muszę nikomu pisać... Poniżej macie krótką listę, co może aktywować alarm: -- nie zmieszczenie się w czasie podczas hackowania (jak wiecie, że nie dacie rady, to szybko wyjdźcie na :triangle: , -- gdy stoicie zbyt długo w obszarze widzenia kamery, status zmieni się z Suspicious na Hostile, -- gdy kamery zobaczą ciała przeciwnika, -- zniszczenie kamery (użycia Stun Guna deaktywują ją tylko na chwile), -- przejście przez wiązkę laserową, W grze są również miejsca związane z fabułą, w których alarm włącza się samoczynnie. Nie musimy się wtedy martwić. Po prostu gramy normalnie i nie zwracamy na niego uwagi. Doctorate :srebro: Zbierz 29 unikalnych ebooków, podczas jednego przejścia gry. W grze jest masa różnych ebooków. Większość z nich to zwykłe ebooki, zaś unikalne ebooki charakteryzują się tym, że dają nam punkty doświadczenia za ich czytanie. Inną charakterystyczną rzeczą jest również fakt, że ich autorem jest zawsze Hugh Darrow. UWAGA: Pamiętajcie, żeby przed dojściem do Tai Yong Medical mieć już wykupiony system Icarus (lądowanie z dużych wysokości). Również na samym końcu Omega Ranch potrzebny będzie 5 level hackowania, aby dostać się do ebooka (jest po prostu w zabezpieczonym sejfie). Nie będę się tutaj więcej rozpisywał tylko po prostu podaje Wam miejsca, gdzie znajdują się owe ebooki. Kolejność jest wg miejsc pobytu w grze wg fabuły! Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Sarif Industries (3 ebooki) Pokaż ukrytą zawartość 1. Tytuł: "The Nature of Neuroplasticity" Miejsce: 2 piętro, w laboratorium Pritcharda, na jego biurku Pokaż ukrytą zawartość 2. Tytuł: "The Neural Hub - Design for a Next Generation" Miejsce: 2 piętro, w biurze numer 27, na stoliczku z tyłu pokoju Pokaż ukrytą zawartość 3. Tytuł: "The Tyranny of Biology" Miejsce: 2 piętro, w biurze numer 25, można się do niego dostać szybem z biura 27 Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Sarif Plant (2 ebooki) Pokaż ukrytą zawartość 4. Tytuł: "Neural Interface Protocols: The PEDOT Revolution" Miejsce: Factoring Labs, w pokoju gdzie znajduje się terminal od zabezpieczeń, ebook znajduje się pod skrzynką, którą trzeba przesunąć Pokaż ukrytą zawartość 5. Tytuł: "Artificial Muscles" Miejsce: Admin Building (2 piętro), zaraz przed wejściem do pokoju, gdzie znajduje się Zeke Sanders, ebook leży na biurku Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Detroit (7 ebooków) Pokaż ukrytą zawartość 6. Tytuł: "Nano-Augmentation - Pipedream, or Theory for the Future?" Miejsce: Downtown Apartments (południowe, 3 piętro). Wejście do tego budynku znajduje się zaraz za stacją paliw (ta, gdzie siedzi gość, u którego można kupować/sprzedawać). Pokaż ukrytą zawartość 7. Tytuł: "Respirocyte Technology & Hazardous Environment Parsing" Miejsce: Downtown Apartments (północne, 1 piętro). Do tego budynku można się dostać jedynie przez okno poprzez wejście pożarowe (schodki). Pokaż ukrytą zawartość 8. Tytuł: "The Intelligence Circuit" Miejsce: Budynek Chiron. Jest to budynek, w którym znajduje się nasz apartament. Windą z głównego holu wyjedziecie na odpowiednie piętro, potem do naszego apartamentu. Ebook jest obok łóżka. Pokaż ukrytą zawartość 9. Tytuł: "The Threat of Cybernetic Discognition Disorder" Miejsce: Posterunek Policji (piwnica). Ebook znajduje się w kostnicy, na biurku doktorka. Mamy tam też questa, więc nie trudno ominąć to pomieszczenie. Pokaż ukrytą zawartość 10. Tytuł: "Arms (and Legs) for Man - The Structure of Cybernetic Limbs" Miejsce: Downtown Apartments (zachodnie, 2 piętro). Wejście do tego pokoju wymaga hacka na 5 levelu, ale jak ktoś nie ma to hasło to 2356. Następne drzwi to hack level 2 (bądź hasło 8221). Jest tam również klatka z blokadą (hack level 5, bądź hasło 3663) z Praxisem. Pokaż ukrytą zawartość 11. Tytuł: "Vestibular Augmentation and Enhanced Agility Factoring" Miejsce: Derelict Row. W hali trochę na południe. Ebook znajduje się na beczkach. Pokaż ukrytą zawartość 12. Tytuł: "The Visual Cortex 2.0 - The Eye, Redesigned" Miejsce: Klinika LIMB. Ebook znajduje się na zapleczu, na wózku w holu. Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== FEMA Facility (1 ebook) Pokaż ukrytą zawartość 13. Tytuł: "Blurring the Boundaries Between Man and Machine" Miejsce: FEMA Detention Center (piętro B4). Ebook znajduje się w sali konferencyjnej, na północ od kafeterii (kod dostępu to 7984). Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Hengsha (6 ebooków) Pokaż ukrytą zawartość 14. Tytuł: "The Use of Neuromuscular Facilitation Systems" Miejsce: Klub "The Hive" (piwnica). Ebook znajduje się w pokoju Tonga, do którego dostaniemy się tylko podczas robienia questa. UWAGA: Nie "zwiedzajcie" klubu przed spotkaniem z Tongiem. Ponieważ możecie przez przypadek podsłuchać rozmowę Tonga z pewną osobą przez co nie dostaniecie się potem do jego pomieszczenia. Pokaż ukrytą zawartość 15. Tytuł: "Optical Enhancement Functionality" Miejsce: Klub "The Hive" (1 piętro). Ebook znajduje się w pomieszczeniu zaraz po prawej stronie jak wejdziecie głównym wejściem. Najlepiej wejść tam poprzez piwnicę, ponieważ normalnie wchodząc zwracacie uwagę ochroniarza. Pokaż ukrytą zawartość 16. Tytuł: "The Science and Theory Behind Cochlear Implants" Miejsce: Downtown Apartments (2 piętro). Jest to jedyny otwarty apartament, więc nie powinno być problemu z dostaniem się do niego. Uważajcie tylko na gościa, który będzie siedział przy kompie. Pokaż ukrytą zawartość 17. Tytuł: "Invasive Brain Machine Interfaces" Miejsce: Downtown Apartments (dach). Gdy znajdziecie się na dachu, to idźcie do momentu aż nie zobaczycie drzwi obok schodów (jeśli dobrze pamiętam, to rosną tam jakieś rośliny przed wejściem). Jest to małe pomieszczenie. Pokaż ukrytą zawartość 18. Tytuł: "Understanding Vision (Part 1)" Miejsce: Hengsha Court Gardens. Jest to miejsce, gdzie jest pełno przeciwników. Wejście do wymaganego apartamentu znajduje się zaraz na lewo od głównego wejścia. Pokaż ukrytą zawartość 19. Tytuł: "Electrogravitic Technology Applications" Miejsce: Alice Garden Pods (3 piętro). Jest to obszar z tymi łóżkami do spania. Udajcie się na 3 piętro pod łóżko z numerem 143. Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Tai Yong Medical (3 ebooki) Pokaż ukrytą zawartość 20. Tytuł: "Better Than Nature?" Miejsce: Assembly Lines (5 piętro). W pokoju, zaraz przed pomieszczeniem z windą, użyjcie skrzyń, aby dostać się szybu wentylacyjnego. Dojdziecie nim do miejsca z dużym spadem. Tutaj wymagany jest system Icarus! Ebook leży obok ciała. Musicie również wziąć tego ebooka przed udaniem się do windy! Pokaż ukrytą zawartość 21. Tytuł: "Radical Evolution is a Reality" Miejsce: Laboratoria (1 piętro). W dużym pomieszczeniu, gdzie pracują inni "jajogłowi". Ebook znajduje się pod jednym z biurek. Pokaż ukrytą zawartość 22. Tytuł: "Brain Implants" Miejsce: Penthouse (2 piętro). W pomieszczeniu z widokiem na lotnisko. Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Picus (2 ebooki) Pokaż ukrytą zawartość 23. Tytuł: "HUMAN POWERED - Autonomous Energy Reclamation Systems" Miejsce: Picus (4 piętro). Ebook znajduje się w najbardziej wysuniętym pomieszczeniu, na biurku pod ogromnym TV. Pokaż ukrytą zawartość 24. Tytuł: "Healing Thyself - Health Preservation Implants" Miejsce: Restricted Area (2 piętro). W południowej części piętra jest duży pokój. Z tego pokoju jest wejście do małego pomieszczenia. Ebook znajduje się na biurku pod ścianą. Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Detroit (2 ebooki) Pokaż ukrytą zawartość 25. Tytuł: "Vagus Nerve Stimulators" Miejsce: Convention Center (3 piętro). Jest to miejsce na zapleczu, gdzie znajdują się ochroniarze. Można się do niego dostać normalnie bądź przez ścianę (rozwalając). Ebook jest na stoliczku z pizzą, itd. Pokaż ukrytą zawartość 26. Tytuł: "Dermal Modification Processes" Miejsce: Purity First Hideout (piętro B1). Na biurku Sandovala. Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Harvester Territory (1 ebook) Pokaż ukrytą zawartość 27. Tytuł: "Understanding Vision (Part 2)" Miejsce: Harvester Territory (piętro B2). Ebook jest na biurku w pokoju, który bardziej przypomina rzeźnię :) Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Omega Ranch (2 ebooki) Pokaż ukrytą zawartość 28. Tytuł: "Delgado and the Stimoceiver" Miejsce: Main Facility (2 piętro). Obok wejście do windy znajduje się pomieszczenie z przykrytym sprzętem. Ebook leży na jednym z biurek. Pokaż ukrytą zawartość 29. Tytuł: "Reimagining Retinal Implants: Doctor Dobelle's Success" Miejsce: Restricted Area (piętro B1). Po pokonaniu Namira udacie się do "białego" pokoju. Znajduje się tam sejf (hack level 5), który trzeba złamać. Ebook znajduje się w środku. Pokaż ukrytą zawartość ========================================================== Lesser Evil :braz: Uporaj się z wpadką Pana Carelli. Quest poboczny, który odkrywa się po powrocie z Sarif Manufacturing Plant. Po rozmowie z Sarifem udajemy się do naszego biura. Będzie tam siedział Cerella. Oczywiście przedstawi nam w czym problem, itd. Musimy zgodzić się, aby mu pomóc. Teraz udajemy się do apartamentu Tindalla. Dostanie się do niego jest bardzo proste. Wymagane hacki to góra 2 level. Gdy już tam będziemy, to udajemy się do komputera. Czytamy maile i wychodzimy z kompa. W międzyczasie ktoś wejdzie do mieszkania. Wykończamy go na dowolnym sposób (jeśli robicie pucharek z niezabijaniem to oczywiście usypiamy gościa). Następnie udajemy się na spotkanie z Tindallem. Jeśli posiadacie augment związany z umiejętnością przekonywania innych do swojego zdania (Silver Tongue albo Social Ench.), to możecie go natychmiast nakłonić do oddania Wam nagrania. Jeśli nie macie tego augmentu, to będziecie musieli zrobić małe zadanie związane z "usunięciem" 2 gości, którzy znajduje się obok "boiska" do kosza. Gdy się z nimi uporacie wracacie do Tindalla i wręczy Wam nagranie. Na koniec wracamy do Carelli we wskazane miejsce i kończymy questa. Motherly Ties :braz: Rozwiąż wątpliwości matki. Chodzi rzecz jasna o matkę Megan Reed. Dorwie ona Was zaraz jak wyjdziecie z budynku Sarifa. Będzie ona miała wątpliwości związane ze śmiercią córki. Oczywiście musimy pomóc jej je rozwiązać. Najpierw udajemy się na spotkanie z detektywem Chasem. Da nam on kilka wskazówek, a dokładnie miejsc, w które będziemy musieli się udać. Kolejność jest dowolna. Udajemy się na komisariat policji. Gdy już tam będziemy, warto zrobić od razu pucharek The Desk Job, ponieważ dzięki temu możemy poruszać się po komisariacie bez żadnych problemów. Nasz cel (Chet Wagner) znajduje się zaraz za głównym wejściem, to ten murzyn. Pogadajcie z nim, jednak nic Wam nie powie. Ale dostaniecie kolejny cel, czyli udanie się do jego biura. Możecie się tam włamać bądź wpisać hasło (6065). Następnie włamujecie się do kompa, bądź podajecie hasło (fuckface) i czytacie maile. Teraz udajemy się do komputera kapitana Penna. Jego biuro znajduje się na 3 piętrze. Hasło do biura to 2419, a do kompa to "apophenion". Oczywiście czytamy maile. Teraz wracacie do murzyna i gadacie z nim jeszcze raz. Udajemy się do magazynu DMPD. By się tam dostać trzeba się troszkę namęczyć. Bardzo przydadzą się nam takie augmenty jak odporność na elektryczność czy wysokie skakanie. Można się tam dostać na kilka różnych sposobów. Przeskakując wysoki płot, udając się przez korytarz, gdzie jest woda z prądem lub poprzez kanały. Gdy już znajdziecie się przy magazynie, to włamujecie się (hack level 1 bądź kod 2419). Przeczytajcie wszystkie ebooki jakie się tam znajdują. Ważnym jest, aby włamać się również do sejfu, aby zrobić pucharek Sentimental Value. Musicie z niego zabrać bransoletkę należącą do Megan. UWAGA: Jeśli oddacie jej bransoletkę lub jej w ogóle nie weźmiecie to będziecie musieli potem przechodzić całą grę jeszcze razy, aby wykonać ten pucharek. Nie ma możliwości powrotu już po wykonaniu go. Teraz wracacie do matki, która znajduje się w środku budynku Chiron. Pogadajcie z nią, a gdy przyjdzie do pytania o to, czy macie jej coś jeszcze do powiedzenia, to wybierzcie opcję, że nie i chcecie zachować bransoletkę dla siebie. Dzięki temu zrobicie 2 pucharki. Cloak & Daggers :braz: Uporaj się z "człowiekiem w ciemnościach". Misja jest dostępna zaraz jak tylko wejdziecie do Detroit. Obok budynku Chiron jest grupka "kobiet pracujących". Musicie pogadać z jedną z nich (Jenny Alexander). Oczywiście trzeba przyjąć questa, zgodzić się na pomoc, itd. Udajemy się na spotkanie z O'Malleyem. Najlepiej iść z nim pogadać od razu, ponieważ dostaniemy kolejne miejsca do odwiedzenia, w które i tak trzeba iść, także oszczędzamy trochę czasu. Zlokalizować apartament O'Malleya. Znajduje się on w Downtown Apartments (zachodnie). Najpierw musicie złamać główną bramę (bądź kod 0002). Teraz udajemy się na 2 piętro i do jego mieszkania. Hack level 1 (kod 1077). W środku znajduje się następny zamek, tym razem hack level 4 (kod 1029). Uważajcie przed wejściem do pomieszczenia, ponieważ są tam rozłożone miny wybuchowe. Dlatego wchodźcie tam ostrożnie! Teraz musicie namierzyć jakiś dowód (jeden wystarczy): -- paczka narkotyków -- skrzynka do transportu broni, na łóżku -- emaile na kompie Udajemy się teraz do meliny gangu MCB. Znajduje się ona w Downtown Apartments (północne) na 3 piętrze. Łatwo traficie, ponieważ tylko tam kręcą się typy przed wejściem. Pamiętajcie, że jeśli robicie pucharek Pacifist, to nie możecie nikogo zabić. Uporajcie się ze wszystkimi przed i w pokoju. Nie powinniście z tym mięc większych problemów. W razie czego zawsze możecie użyć Tranqulizera. Odzyskujemy przesyłkę O'Malleya / Namierzamy broń należącą do DRB. Broń którą musimy namierzyć to kusza, która znajduje przy wejściu na terytorium DRB. Jest kilka możliwości dostania się tam, niektóre drogi wymagają augmentów takich jak przenoszenie ciężkich obiektów bądź wysokie skakanie. Idźcie w kierunku znaczka na radarze aż w końcu traficie do broni. Gdy wykonaliście wszystko jak należy, przyjdzie w końcu pora na zajęcie się O'Malleyem. Udajecie się do Jenny z wszystkimi dowodami. Podczas rozmowy koniecznie musicie wybrać opcję, że sami chcecie go aresztować! W innym wypadku nie wpadnie Wam dodatkowy pucharek związany z tą misją. Wracacie do apartamentu O'Malleya. Aby wykonać dodatkowy pucharek The Take, musicie zgodzić się na jego łapówkę, aby puścić go wolno. Wracacie do Jenny i musicie ją poinformować, że O'Malley Wam uciekł. W ten sposób powinny Wam wpaść 2 pucharki. Smash the State :braz: Pomóż oficerowi Nicholasowi "wynieść śmieci". Misja jest dostępna po powrocie z Montrealu do Detroit. Oficer Nicholas zaczepi Was w holu, gdy będziecie wracać po rozmowie z Taggartem. Standardowa gadka i oczywiście musimy się zgodzić, aby mu pomóc. Celem jest namierzenie terrorysty Jacoba oraz jego bomby. Dostaniecie kilka możliwości, gdzie może się znajdować owa bomba i on sam. Jednak, aby oszczędzić sobie szukania, powiem Wam, że znajduje się on w kanałach. Gdy zejdziecie już do kanałów to uważajcie na przeciwników oraz rozstawione wieżyczki. W niektórych miejscach są również rozłożone miny wybuchowe, dlatego uważnie nasłuchujcie ich dźwięków. Powoli pokonujcie kolejne przeszkody, tak aby dojść do Jacoba. Jak już dojdziecie do niego to zdzielcie go w gębę, tak aby poszedł sobie spać. Teraz przyjdzie pora na rozbrojenie bomby. Jednak nie hackujcie jej!. Wpiszcie po prostu jako kod 0000, tak aby otrzymać pucharek Lucky Guess. W innym wypadku będziecie musieli zaczynać grę od nowa, aby wykonać jeszcze raz ten pucharek! Ewentualnie zaczynać z wcześniejszego save'a. Po akcji wracacie do oficera i kończycie zadanie. Acquiantances Forgotten :braz: Wykorzystaj trop Pritcharda i odkryj prawdę. Misja dostępna po powrocie z Montrealu do Detroit. Jednak trzeba wykonać kilka rzeczy, aby móc wykonać to zadanie. Po powrocie z Sarif Manufacturing Plant udacie się do Sarifa, aby przepytać go o przecieki i dziurę w zabezpieczeniach. Zerknijcie na opis pucharku Yes Boss, aby poprawnie wykonać to co trzeba. Po skończeniu rozmowy, Sarif prześle na nasz komputer kilka maili, które TRZEBA PRZECZYTAĆ! Chodzi oczywiście o kompa w naszym biurze, więc daleko iść nie musimy. Bez tego nie będziecie mieli możliwości zrobienia tego pucharku! Gdy zrobiliście wszystko jak należy, to po powrocie do Detroit, gdy będziecie szli do Taggarta w centrum konferencyjnym, Pritchard powie Wam, że namierzył detektywa z maili wyżej. Oczywiście naszym zadaniem jest udanie się do niego. Znajduje się on w Downtown Apartments (północne) niedaleko od meliny gangu MCB. Jak znajdziecie odpowiedni apartament to udajecie się do łazienki i zobaczycie konającego starszego mężczyznę. Poprosi Was, abyście przynieśli mu apteczkę. Znajduje się ona w szafie jakby ktoś nie mógł znaleźć. TERAZ NAJWAŻNIEJSZA CZĘŚĆ: Jeśli robicie pucharek Pacifist to koniecznie robicie w tym momencie save! Ponieważ do zrobienia pucharku Kevorkian Complex wymagane jest zabicie tego mężczyzny. Jak go zabijecie i dostaniecie pucharek to robicie load i dajecie mu przeżyć. Jeśli nie zrobicie load i będziecie grać dalej po zabiciu go, to nie dostaniecie pucharku Pacifist po ukończeniu gry! Po całej akcji powie Wam, że wszelkie notatki zostawił w pewnym miejscu. Oczywiście musimy się tam udać. Jednak grasują już tam podejrzani goście w garniturach. Uporajcie się z nimi na dowolny sposób (ale nie zabijajcie jeśli robicie pucharek Pacifist!). Gdy już ich wykończycie to wchodzicie na kompa i czytacie emaile, następnie włamujecie się do sejfu (kod 4062) i czytacie ebooki. Teraz idzicie do Downtown Apartments (wschodnie) na 3 piętrze, do Michelle Walthers. Gadacie z nią i dajecie jej fotki, które znaleźliście przed chwilą. Pogadajcie sobie z nią na możliwe sposoby. Gdy skończycie i wyjdziecie z apartamentu, Pritchard się do Was zgłosi i powinniście dostać pucharek. Bar Tab :braz: Pomóż barmanowi w Hive uregulować "napiwek". Misja jest dostępna w klubie Hive zaraz jak tylko dostaniemy się do Hengshy. Po rozmowie z Tongiem w Hive, udajemy się do barmana, aby zrobić powyższą misję. Najpierw musimy udać się do kilku miejsc, aby wyłączyć kilka nadajników. Znajduje się one na dachach, więc nie powinno być problemów ze znalezieniem ich, tym bardziej, że są one chyba zaznaczone nawet na radarze. Po wyłączeniu ostatniego dostaniecie namiar na Jaya, babkę od której musicie odzyskać "należność". Znajduje się ona w budynku w Hensha Court Gardens. To tam, gdzie było tyle strażników wcześniej. Gdy ją znajdziecie to zróbcie sobie najlepiej save przed rozpoczęciem rozmowy! Aby dostać od razu pucharek Guardian Angel musicie zaoferować jej pomoc. Chodzi o to, że to my zapłacimy za nią ową "należność". Po powrocie do barmana musicie wybrać opcję "About the Job", a następnie "Deal". Barman powie Wam, że dług babki wynosi 5000Y. Oczywiście, aby dostać dodatkowy pucharek musimy zapłacić. Ale w nagrodę dostaniemy nie tylko pucharki, ale również dodatkowy punkt Praxis! Rotten Business :braz: Pomóż kobiecie "najstarszego zawodu świata". Misja jest możliwa do zrobienia zaraz po pojawieniu się w Hengsha. Owa Pani znajduje się w hotelu Hung Hua. W sumie są to pierwsze drzwi po lewej stronie, zaraz jak wylądujemy w tym mieście, więc nietrudno trafić do niego. Znajdziecie babeczkę na 4 piętrze. Znajduje się ona w pokoju, w którym będziecie słyszeli kłótnie. Standardowo trzeba pogadać, zgodzić się na pomoc, itd. Najpierw musimy uratować koleżankę naszej zleceniodawczyni. Informacje o porwanej kobiecie otrzymamy od strażnika, która znajduje się niedaleko obok wejścia na dachu do tego hotelu. Jeśli posiadacie augment związany z przekonywaniem ludzi, to bez problemu to zrobicie. Jeśli jednak go nie macie, to informacje o babce będą Was kosztowały 2000Y. Ale jak Wam powie co i jak to możecie go zdzielić w gębę i odzyskać ciężko zarobione pieniądze :) Teraz udajemy się w kolejne miejsce, gdzie jest przetrzymana kobieta. Koło pomieszczenia z nią kręci się kilku typków. Ja sobie z nimi poradziłem na odległość przy użyciu Tranqulizera. Wam polecam to samo. Gdy ich położycie, to włamujecie się do pomieszczenia i ratujecie kobitę. Wracacie do hotelu i mówicie, że kobieta jest wolna i bezpieczna. Po rozmowie dostaniemy kolejne zlecenie, na alfonsa (chyba). Pamiętajcie, żeby pogadać z nią o innych możliwość pozbycia się go. Chodzi o to, żeby dała Wam narkotyki, które podłożycie w jego mieszkaniu. Udajecie się do jego apartamentu (znajduje się on na dachu). UWAGA! Przed wejściem do apartamentu robicie save! Do wykonania pucharku The Fall musicie koniecznie uśpić gościa (nie zabić), a następnie zaciągnąc go i zrzucić z budynku. Pucharek powinien wpaść zaraz po jego upadku. Po otrzymaniu trofea robicie load i wykonujecie zadanie normalnie, czyli strzał w gębę z pięści, podkładacie narkotyki i oddajecie questa. Tyle. Shanghai Justice :braz: Musicie trochę powęszyć, aby sprawiedliwości stało się za dość. Misja jest możliwa do zrobienia zaraz po pojawieniu się w Hengsha. Misja aktywuje się sama, gdy udacie się do Alice Garden Pods i Malik Was zaczepi. Oczywiście musicie się zgodzić na pomoc, itd. Chociaż nie pamiętam czy tutaj trzeba w ogóle potwierdzać chęć pomocy, ale mniejsza o to. Musimy jej pomóc rozwiązać sprawę śmierci jej koleżanki, która uważa, że owa sprawa została specjalnie zatuszowana ze względu na pozycję jej chłopaka. Reszty dowiecie się z rozmowy z nią. Najpierw udajemy się do łóżeczka z numerem 009, czyli bardzo blisko. Musimy wziąć Pocket Secretary oraz eBooka. Oczywiście trzeba je również przeczytać. Informacje w notatkach nakierują nas na gościa o imieniu Anonymous X, który będzie na nas czekać w klinice LIMB. Jest to gość charakterystycznej czapce (kto poznaje logo?). Pogadajcie z nim, a potem udajcie się na zewnątrz, gdzie wręczy Wam raport z sekcji. Możecie mu zapłacić, ale nie musicie, Wasz wybór moralny :) Po przeczytaniu raportu, udajecie się do jej apartamentu (czy jej chłopaka, nie ważne). W apartamencie będziecie musieli znaleźć kilka podejrzanych przedmiotów, są nimi: -- antyczny zegar na szafce -- nagranie na sekretarce -- emaile na kompie -- kij baseballowy w rogu pokoju Gdy już wszystko zrobicie, to wracacie do klubu HIVE. Teraz musimy znaleźć owego delikwenta. Siedzi on na górnym piętrze w loży. UWAGA! W momencie jak go zobaczycie robicie save! Musicie teraz odpowiednio poprowadzić rozmowę, aby dostać dodatkowy pucharek Super Sleuth. Odpowiedzi jakie kolejno musicie wybierać to: -- Inaccurate (że raport był niedokładny) -- Drunk (że niby ona była pijana) -- Antique Clock (uszkodzony zegar, którym niby ją zabił) -- Pregnant (że była w ciąży) -- Limb (że jego rodzina ma duże powiązanie z LIMB) Pucharek powinien wpaść zaraz po zakończeniu rozmowy. Jeśli nie wpadł to robicie load i próbujecie raz jeszcze. Najwyraźniej gdzieś musieliście popełnić błąd. Trzeba jeszcze włamać się do kilku kompów, aby zdjąć zabezpieczenia, tak aby Malik mogła się odpowiednio zemścić na Hongu. Chodzi o ten pokój zaraz po prawej stronie od wejścia głównego. Po zrobieniu czego trzeba wychodzimy na zewnątrz klubu i czekamy na efekt końcowy oraz pucharek Corporate Warfare :braz: Chroń interesy klienta wykonując mniej-niż-śmiertelne przejęcie. Misja jest dostępna dopiero podczas drugiej wizyty w Hengsha. Musimy udać się do drugiej części miasta (Youzhao District). Gdy już tam będziemy to powinien skontaktować się z nami Hugh Darrow, który będzie wymagał od nas pomocy w pewnej sprawie. Musimy spotkać się z pewną babką o imieniu Mengyao. Znajduje się ona na dachu pobliskiego budynku (chyba tego zaraz przy wejściu). Standardowo już musimy z nią pogadać, przyjąć zadanie, itd. Należy dodać, że Darrow wymaga, aby przeciwnicy byli żywi, także nie możemy ich zabijać. Jak w powyższych zadaniach i tutaj z pomocą przyjdzie nam Tranqulizer, który jest nie do zdarcia na dalsze dystanse. Po położeniu wszystkich przeciwników musicie ich przeszukać i zabrać jednemu z nich chip. Teraz wracamy do Mengyao. UWAGA! Przed rozmową zróbcie sobie save! Podczas rozmowy z nią możemy zrobić dodatkowy pucharek Ladies Man. Do jego zrobienia wymagany jest augment Social Enhancer! Gdy wszystko macie jak należy, to przy rozmowie z nią wybieramy najpierw "Inquire". W czasie rozmowy powinna pojawić się opcja aktywacji feromonów, oczywiście robimy na L1. Wybieramy opcję Charm (Beta) i patrzymy na efekt końcowy. Powinna nam wyśpiewać wszystkie informacje, a co ważniejsze powinniśmy dostać owy pucharek. Po skończeniu rozmowy kończy się również to zadanie. Talion A.D. :braz: Zejdź do podziemi betonowej dżungli i staw czoła wojownikowi-księdzowi. Misja jest dostępna dopiero podczas drugiej wizyty w Hengsha. By aktywować to zadanie musimy udać się do kliniki LIMB. Powinien nas tam zaczepić pewien gość (Doctor Wing). Jeśli nie zaczepi to my musimy go zaczepić. Powiem nam, że wszczepił nielegalne augmenty pewnemu żołnierzowi, który teraz sieje spustoszenie w mieście. Żołnierz ten zwie się dość swojsko, ponieważ Michael Zelazny. Rzecz jasna naszym zadaniem jest pokojowe uporanie się z delikwentem. Żelaznego Michała (:)) znajdziemy w kanałach. Wejście, którego szukacie znajduje się we wschodniej części Kuaigan District. Nie będzie on oczywiście sam. Ale questa można rozwiązać na kilka różnych sposobów, można np. puścić go wolno bądź też walczyć z nim i jego koleżkami. Polecam pierwszą opcję, ponieważ po puszczeniu go wolno i opuszczeniu kanałów, skontaktuje się on z nami i powie nam, że teraz będzie mniej ochroniarzy patrolujących ulice. Bez względu na nasz wybór, quest i tak zostanie nam zaliczony. W dodatku za oddanie questa dostaniemy dodatkowy punkty Praxis. Nie ma tutaj żadnego dodatkowego pucharku, także możecie spokojnie grać jak Wam się chce. Gun Nut :braz: Wykonaj pełen upgrade jednej z broni. W grze mamy dostęp do różnego rodzaju ulepszeń do naszych broni. Jedne pasują do wszystkich, a inne tylko do wybranych modeli (np. tylko do rakietnic). Stopień w jakim możemy ulepszyć naszą broń możemy zobaczyć poprzez wejście do naszego ekwipunku i kliknięciu w detale broni. Na paskach będzie można zobaczyć ile ulepszeń można wykonać na broni. Rzecz jasna do zrobienia tego pucharku najlepiej wybrać broń, która wymaga ich najmniej. Bronią, którą najlepiej ulepszyć do tego pucharku jest stary dobry Tranquliezer. Wymaga on jedynie 3 paczki z ulepszeniem przeładowania (Reload) oraz TLS (coś w rodzaju hologramowego celownika). Poniżej przedstawiam Wam listę reszty broni oraz wymaganych ulepszeń na full: Pokaż ukrytą zawartość 10mm Pistol - 4x Capacity, 4x Damage, 4x Reload, 4x Rate of Fire, Armor Piercing System Combat Rifle - 4x Capacity, 3x Damage, 3x Rate of Fire, 4x Reload, Target Seeking System Crossbow - 2x Damage, 3x Reload, Target Leading Software Heavy Rifle - 4x Capacity, 3x Damage, 3x Rate of Fire, 3x Reload, Cooling System Laser Rifle - 4x Capacity, 3x Damage, 3x Reload Machine Pistol - 4x Capacity, 2x Damage, 3x Rate of Fire, 4x Reload, Target Seeking System Plasma Rifle - 3x Capacity, 3x Damage, 1x Rate of Fire, 4x Reload, Cooling System Revolver - 2x Capacity, 3x Damage, 1x Rate of Fire, 3x Reload, Exploding Rounds Package Rocket Launcher - 4x Reload, Target Seeking System Shotgun - 3x Capacity, 4x Damage, 3x Rate of Fire, 3x Reload, Burst Round System Sniper Rifle - 3x Capacity, 3x Damage, 3x Rate of Fire, 3x Reload Ghost :braz: Udało Ci się pokonać wrogi teren bez bezszelestnie. Pucharek bardzo prosty. Będzie to w sumie jeden z pierwszych pucharków jaki Wam wpadnie. Możecie go zrobić już na pierwszym etapie jakim jest Sarif Manufacturing Plant. Oczywiście jeśli tylko jesteście graczami, którzy preferują skradanie od czystej zadymy. W dodatku jeśli robicie pucharek Foxiest of Hounds, to ten pucharek po prostu musi Wam wpaść. Warto jeszcze dodać, że przeciwników możecie zabijać, po prostu musicie pozostać niezauważeni. Kluczem do jego zrobienia jest pozostanie niezauważonym. Musicie unikać włączenia alarmu oraz żaden przeciwnik nie może Was zobaczyć. Kamery mogą Was zauważyć, ale tylko do momentu włączenia się alarmu. Gdy się włączy to nie dość, że nie wpadnie Wam ten pucharek, to jest nie wpadnie ten główny, czyli Foxiest of Hounds. The Bull :braz: Pokonaj Lawrence'a Barretta. Jest to pierwszy boss z jakim będziemy mieli do czynienia. Na walkę z nim polecam oczywiście miny wybuchowe + granaty EMP bądź gazowe. Gdy skończą się Wam już wszelkie możliwości, to pamiętajcie, że jego czuły punkty to głowa i tylko głowa. Zaraz jak rozpocznie się walka to rzucamy mu pod nogi granat EMP. Potem szybko uciekamy na bok za jakiś filar i rozstawiamy miny na ziemi, tak żeby jak będzie szedł w naszą stronę to od razu szedł po nich. Jeśli macie drugi granat EMP to rzućcie go w momencie jak się do Was zbliży. Potem znów powtarzacie motyw z minami na ziemi. Wg mnie jest najlepsza metoda, ponieważ rozstawiając miny na ścianach można przez nieuwagę stać się ich ofiarą, a boss bardzo często je omija bądź nie aktywują się jak należy. Jest to moja metoda na poradzenie sobie z tym bossem, nie mówię, że jest najlepsza, ale mi udało się akurat z nią. Nie jest to trudny boss, nawet na najtrudniejszym poziomie. Ważne jest, żeby mieć po prostu pod ręką te miny i granaty EMP/gazowe, żeby móc ogłuszyć go. Jeśli wpadł na 5/6 min, to powinien paść po tylu wybuchach. Jeśli nadal nie padł, to możecie spróbować metody na Rambo, czyli strzelacie mu z broni prosto w gębę :) Pamiętajcie, że na obszarze walki z bossami zawsze są rozmieszczone dodatkowe przedmioty. Apteczki, naboje, granaty, miny, bronie, itd. W ferworze walki może być Wam ciężko cokolwiek podnieść. Dlatego jeśli macie problemy z bossami, warto zapamiętać gdzie są apteczki i dodatkowe granaty/miny. The Mantis :braz: Pokonaj Yelenę Fedorovą. UWAGA! Do walki z tym bossem warto mieć augment, który daje nam odporność na elektryczność. Można co prawda uniknąć kontaktu z nią, ale mimo wszystko walka z tym augmentem jest dużo łatwiejsza. Co do samego bossa to jest on dość uporczywy, ponieważ używa niewidzialności. Często trzeba się kierować słuchem oraz patrzeć, gdzie i kiedy pojawia się na radarze. Standardowo do walki polecam miny wybuchowe oraz granaty/miny EMP do ogłuszania. Jeśli jednak dojdzie do strzelaniny, to bardzo przydaje się mod z holograficznym celownikiem. Namierza on jeszcze przez jakiś czas, gdy boss stanie się niewidzialny. Dlatego można cały czas do niego strzelać. Miny najlepiej jest rozłożyć na ścianach zewnętrznych serwerów. Czyli jak biegamy w okół mapy, to po prostu rozstawiamy miny na serwerach. Warto uważać na własne miny i pamiętać gdzie je rozkładamy. Sam miałem przypadek, że biegałem w koło i rozkładałem miny, a potem sam w nie wpadałem i umierałem. Gdy rozłożymy wszystkie miny po okręgu, to albo czekamy aż boss łaskawie w nie wpadnie, albo idziemy bliżej środka i po prostu strzelamy w nią, aby uciekała w stronę min. Jeśli dobrze rozłożycie miny i będziecie mieli szczęście, to nie będziecie musieli oddać w nią ani jednego strzału. Najlepiej jest rozkładać po dwie na serwer, ale nie za blisko, żebyśmy sami nie stali się ich ofiarą podczas podkładania. The Snake :braz: Pokonaj Jarona Namira. UWAGA! Nie wykonujcie podmiany chipu w LIMB! Jeśli ją zrobiliście, to walka z tym bossem będzie dużo trudniejsza, ponieważ wszystkie Wasze augmenty będą nieaktywne! Jeśli chodzi o walkę to również nie jest ona trudna, o ile rzecz jasna jesteśmy wyposażeni w miny + granaty/miny EMP. Pokój jest czymś w rodzaju małego labiryntu, ale nie rozstawiajcie min gdzie popadnie. Lepiej rozstawić na jednej ścieżce i starać się, aby boss tamtędy szedł. Najlepiej jest zrobić tak, że stawiacie miny na dwóch ścieżkach, a następnie stanąć w kącie i czekać aż boss w nie wpadnie. Potem szybko lecimy do drugiego kąta i powtarzamy czynność. Przy okazji można oddać trochę ołowiu w stronę bossa. Z tego co widziałem to jest alternatywna, bardzo szybka metoda na pozbycie się tego bossa. Zaraz po rozpoczęciu walki, biegniemy za ścianę, a gdy on zacznie przez nią przeskakiwać to w momencie, gdy wyląduje fundujemy mu soczysty strzał z piąchy w gębę. W ten sposób zakończycie od razu całą walkę. Jednak ja osobiście nie wiedziałem o tej drugiej metodzie i korzystałem z tej standardowej z minami. Mimo wszystko boss trudny nie jest (jak każdy inny w tej grze), więc problemów wielkich z nim też nie powinniście mieć. The End :braz: Pokonaj Zhao Yun Ru oraz zniszcz projekt Hyron. UWAGA! Przed tą walką warto zaopatrzyć się w miotacz laserowy. Dzięki temu walka będzie dużo łatwiejsza i szybsza. Miotacz możecie znaleźć w biurze Tonga w kryjówce Harvesterów oraz w schowku na Omega Ranch. Jeśli go nie macie to rozważcie cofnięcie się po niego, ponieważ warto. Na samym początku ustawiamy się tak, aby widzieć Zhao i mieć ją na celowniku. Wieżyczki, komputery, itd. po prostu olewamy. Jedyne na czym się skupiamy to na strzelaniu w Zhao. Ale pamiętajcie, że ta metoda działa tylko i wyłącznie, gdy mamy miotacz laserowy! Inne bronie nic nie dadzą. W ten sposób można zakończyć walkę w mniej niż 1 minutę. Nie wiem jaki sens czegoś takiego, no ale cóż, bez względu na poziom trudności, można uporać się z tym bossem bez żadnych problemów i kombinacji. Po zabiciu jej otworzy się tajny pokój, w którym powinny znajdować się 4 przyciski (cztery, jeśli uratowaliśmy Taggarta i Sarifa). Każdy z nich odpowiada innemu zakończeniu, ale więcej o tym możecie przeczytać w opisie pucharku powyżej. Old School Gamer :braz: Znajdź wszystkie ukryte przedmioty w biurze Megan. UWAGA! Po wyjściu z biura wykonaniu pucharku będzie już niemożliwe! W biurze Megan znajdziemy się od razu po rozpoczęciu gry. Jest to pierwsze pomieszczenie w jakim się znajdziemy. Przedmioty klikamy przy użyciu :square: . Przedmioty jakie musimy kliknąć to: -- przeczytać wszystkie emaile na komputerze -- przeczytać Patient X, który znajduje się na kanapie -- przeczytać gazetę Picadilly Daily Standard, która znajduje się na biurku -- obejrzeć fotografię na biurku -- obejrzeć książkę Being More Effective, która znajduje się w kabinie obok biurka -- obejrzeć samochodzik, zaraz obok drukarki Unforeseen Consequence :braz: Przekonaj Zeke'a Sandera, aby puścił zakładnika wolno. UWAGA! Na początku chciałbym Wam wytłumaczyć jak działają te pucharki związane z rozmową z innymi. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że ich wypowiedzi są różne! Nie ma tak, że zawsze jest ta sama kwestia i ta sama odpowiedź. Do danej kwestii trzeba odpowiednio dobrać odpowiedź. Trzeba po prostu czytać co kto mówi i patrzeć jaką odpowiedź wtedy dać. Uratowanie zakładnika da nam profit w przyszłości w postaci zniżek w sklepie. Dostaniemy je od męża uratowanej. Uratowanie jej będzie również po części związane z jednym z późniejszych questów pobocznych, dlatego warto to zrobić, aby potem nie grać gry ponownie. Poniżej wstawiam filmik, który bardzo Wam pomoże. Jego konstrukcja jest prosta jak budowa cepa. Na górze filmiku macie kwestię wypowiadaną przez danego osobnika, z którym rozmawiamy. Po lewej stronie są odpowiedzi jakie pasują do tej kwestii, można wybrać tą z dwoma plusami bądź jednym. Rozmowa przeważnie składa się z 3/4 kwestii i odpowiedzi. Polecam robienie save'a przed każdą rozmową, aby w razie wpadki móc szybko wrócić do poprzedniego stanu. I to w sumie tyle. Musicie patrzeć jaką kwestię wypowiada Wam akurat w grze, a potem szukać jej na filmiku i dobrać odpowiednio odpowiedź. Filmik: Pokaż ukrytą zawartość The Desk Job :braz: Przekonaj Wayne'a Haasa, aby wpuścił Cię do kostnicy. UWAGA! Przede wszystkim przeczytajcie wstępny opis do pucharku Unforeseen Consequence. Udane zakończenie rozmowy pozwoli nam bez problemu poruszać się po komisariacie. W przypadku niepowodzenia, musimy zakraść się ścieżką poboczną i uważać na każdego kto znajduje się na terenie komisariatu. Rzecz jasna w przypadku niepowodzenia nie dostaniemy również pucharku. Filmik: Pokaż ukrytą zawartość Yes Boss :braz: Podczas kłótni z szefem, Davidem Sarifem, nie daj się i nakłoń go do mówienia. UWAGA! Przede wszystkim przeczytajcie wstępny opis do pucharku Unforeseen Consequence. Przebieg tej rozmowy ma znaczny wpływ na wykonanie innego questa pobocznego. Przed rozmową z Sarifem dostaniemy info od Pritcharda, żeby z nim pogadać. Musimy iść do naszego biura gdzie aktualnie się on znajduje i z nim pogadać. Powiem nam o pewnej luce w zabezpieczeniach, o której Sarif wiedział. Po rozmowie z Sarifem (udanej rzecz jasna), dowiemy się dla jakiego powodu powstała owa luka. Jednak ważniejszą rzeczą są e-maile, które dostaniemy od Sarifa i które musimy przeczytać! Przeczytać je możemy tylko i wyłącznie na naszym komputerze w biurze Adama. Jeśli ich nie przeczytacie, to nie będziecie w stanie wykonać późniejszego questa pobocznego. Filmik: Pokaż ukrytą zawartość Darker Shades :braz: Przekonaj barmana, aby pozwolił Ci się spotkać z Tong Si Hungiem. UWAGA! Przede wszystkim przeczytajcie wstępny opis do pucharku Unforeseen Consequence. Gdy dotrzecie do klubu HIVE (bardzo przyda się karta członkowska, którą znajdziecie w hotelu Hung Hua), na piętrze spotkacie barmana. Udana rozmowa pozwoli Wam spotkać się z Tongiem w jego biurze. Przy okazji dodam, że znajduje się tam jeden z unikalnych ebooków. Filmik: Pokaż ukrytą zawartość The Throwdown :braz: Podejmij rozmowę z Taggartem podczas jego konferencji i zmuś go do mówienia prawdy. UWAGA! Przede wszystkim przeczytajcie wstępny opis do pucharku Unforeseen Consequence. Taggart znajduje się w głównej sali konferencyjnej. Pamiętajcie, że jeśli pójdziecie najpierw na zaplecze sceny, to nie będziecie mogli podjąć później rozmowy z Taggartem, ponieważ znajdziecie dowody w innym miejscu. Dlatego najpierw po udaniu się do centrum konferencyjnego, proponuję przeprowadzenie rozmowy z Taggartem. Później i tak będziecie mogli wszędzie wejść bez żadnego problemu, także po co się męczyć. Filmik: Pokaż ukrytą zawartość The Last Straw :braz: Przekonaj Sandovala, aby nie popełniał samobójstwa. UWAGA! Przede wszystkim przeczytajcie wstępny opis do pucharku Unforeseen Consequence. Sandoval znajduje się kanałach Detroit. Chcąć niechcąc trafimy na niego, ponieważ jest to część naszego zadania. Kwestia tego, żeby tylko odpowiednio poprowadzić rozmowę, aby się nie chłopina nie zabił i zgarnąć pucharek. Przy okazji pamiętajcie o unikalnym ebooku, który znajduje się na jego biurku. Filmik: Pokaż ukrytą zawartość The Final Countdown :braz: Pokaż milionerowi Hugh Darrowowi, że jego myślenie nie jest logiczne. Z Hugh Darrowem będziemy rozmawiać w końcowym etapie gry. Pominięcie go nie jest możliwe, więc tak czy siak na niego traficie. O ile w przypadku poprzednich rozmów, tutaj odpowiedzi zawsze są takie same. Mimo wszystko zalecam zrobienie save'a przed rozmową. Rozpoczyna się ona zaraz jak tylko wejdziecie do pomieszczenia, gdzie on się znajduje. Odpowiedzi jakie musicie kliknąć to: 1. Extrapolate 2. Appeal 3. Extrapolate 4. Extrapolate Po tym powinien wpaść Wam pucharek. The D Project :srebro: Obejrzyj całe napisy końcowe i zobacz bonus na samym końcu. Po przejściu gry i wybraniu jakiegokolwiek zakończenia, standardowo przyjdzie pora na napisy. Najważniejsze to nie przewijać ich, tylko oglądać i czekać aż dobiegną końca. Nie są one jakoś specjalnie długie, a przy okazji można oglądnąć ciekawe fotki ze studia, gdzie pracowali nad Deusem. Po napisach zobaczycie krótki materiał, który jest tak naprawdę wstępem do pierwszej części Deusa. Kto grał, ten będzie wiedział o co chodzi. Po bonusowym materiale usłyszymy również genialny motyw przewodni z pierwszego Deusa, lekko podrasowany. Dla tego materiału warto przeczekać całe napisy. Po prostu klasyka :D Good Soul :braz: Uratuj życie Faridy Malik. UWAGA! Gdy będziecie opuszczać Detroit po raz drugi, koniecznie zróbcie w tym momencie save! Najlepiej taki, żeby móc do niego wrócić w razie czego po skończeniu gry. Po ponownym powrocie do Hengshy, nasz samolot zostanie zaatakowany. Nam uda się wyskoczyć z niego, jednak Malik zostanie do końca i naszym zadaniem będzie wyeliminowanie wszystkich przeciwników najszybciej jak to tylko możliwe, ponieważ im dłużej zwlekamy, tym większa szansa niepowodzenia. Jeśli gracie na najtrudniejszym poziomie, to zapewne powtórzycie ten element kilkanaście razy. Co prawda jest tutaj trudniej niż na łatwiejszych poziomach (logiczne), ponieważ na najtrudniejszym poziomie pojawia się dodatkowy robot. Do tego jeśli robicie pucharek, aby nikogo nie zabić, będziecie musieli zwiększyć Waszą ostrożność dwukrotnie. Jest trudno, ale nie aż tak, żeby było to niemożliwe. Sam zrobiłem to po kilku razach bez zabijania nikogo. Zaraz jak zacznie się zadyma to wchodzimy do ekwipunku i uzupełniamy nasze bateryjki (jeśli mamy czym). Potem szybko eliminujemy kolejnych przeciwników przy wykorzystaniu Takedown'ów. Przeciwników, którzy znajdują się nieco dalej, ściągamy przy użyciu Tranqulizera. Szczególnie tych opancerzonych. Polecam przeznaczyć 2 strzałki, bo niekiedy czas trwania ich padnięcia jest dość długi. Najlepiej też celować w głowę, ponieważ czas padnięcia jest wtedy prawie, że natychmiastowy. Jak tylko strzelicie z Tranqu to strzelacie w następnego, nie czekajcie aż padnie bo trochę to może potrwać. Zwracajcie uwagę tylko na otrzymywane punkty doświadczenia. Jeśli przez dłuższy czas nic Wam nie wpada, tzn. że przeciwnik nie padł. Gdy wyeliminujecie gości na dole, szybko biegniemy na rusztowanie i eliminujemy snajperów. Tych na najwyższych poziomach wyeliminujemy tylko i wyłącznie przy użyciu Tranqulizera, ponieważ nie wejdziemy tam normalnie. W pewnym momencie pojawi się również robot (jeśli gramy na najtrudniejszym poziomie). Jak mogliście zauważyć, na obszarze budowy są rozmieszczone czerwone beczki (wybuchające, a jakże). Rzucajcie nimi w tego robota. Są 3 beczki i jeśli traficie każdą to robot powinien paść. Przy rzucaniu uważajcie, aby nie trafić jakiegoś ciała uśpionego przeciwnika. Jeśli padnie od wybuchu to będzie on liczony jako zabity przez nas, także nici wtedy z pucharku Pacifist. W razie, gdyby po 3 beczkach Wam nie padł, to możecie strzelać do niego z normalnej broni palnej. Ja schowałem się na rusztowaniu i po prostu wychylałem się co jakiś czas i strzelałem w niego. Rozwalenie robota nie jest liczone jako zabicie, także możecie śmiało do niego strzelać. Jeśli mimo wszystko macie problem, to pomińcie ten etap i biegnijcie jak najszybciej do windy. Uratowanie Malik nie jest obowiązkowe, także możecie tutaj wrócić po przejściu gry i zmienić sobie poziom na najłatwiejszy. W ten sposób spokojnie zrobicie ten pucharek, a i będziecie mogli ich zabijać. Hangar 18 :braz: Odkryłeś tajną wiadomość. Teraz wiesz zbyt wiele... Bardzo łatwy pucharek do wykonania. Wykonamy go w Omega Ranch na samym końcu, gdzie musimy otworzyć hangar dla Malik. W pewnym miejscu znajduje się skrzynka, którą trzeba przesunąć, aby odkryć przejście do ukrytego pokoju. W pokoju znajduje się komputer, do złamania którego wymagany jest hacking na levelu 5. Po złamaniu i przeczytaniu emaili, pucharek powinien wpaść. Tutaj macie fotki, aby łatwiej było Wam znaleźć to miejsce: Pokaż ukrytą zawartość Sentimental Value :braz: Zatrzymaj branzoletkę Megan dla siebie. Czytaj opis pucharku Motherly Ties. The Take :braz: Weź łapówkę i puść O'Malleya wolno. Czytaj opis pucharku Cloak & Daggers. Guardian Angel :braz: Spłać długi Jayi. Czytaj opis pucharku Bar Tab. Lucky Guess :braz: Następnym razem, niech Jacob pamięta o lepszych zabezpieczeniach swoich bomb. Czytaj opis pucharku Smash the State. Kevorkian Complex :braz: Spełnij ostatnie życzenie mężczyzny. Czytaj opis pucharku Acquiantances Forgotten. The Fall :braz: Wyślij Chana na podróż swojego życia. Czytaj opis pucharku Rotten Business. Super Sleuth :braz: Perfekcyjnie wykonana robota z przygwożdżeniem Honga. Czytaj opis pucharku Shanghai Justice. Ladies Man :braz: Przekonaj Mengyao, aby wyjawiła sekrety dot. projektu Hyron. Czytaj opis pucharku Corporate Warfare. Balls :braz: Najwyraźniej lubisz bawić się "kulkami". Podczas zwiedzania Detroit, na pewno traficie do miejsca z koszem i piłką. Najszybsza droga do niego, to alejka za stacją benzynową. Jak można się domyślić, by dostać ten pucharek po prostu trzeba trafić do kosza. Niestety normalne rzucenie z daleka jest prawie niemożliwe (Adam ma za dużo pary w łapach). Idealnym sposobem na rzucenie do kosza jest po prostu stanięcie prawie, że pod nim i rzucanie w górę, tak żeby piłka wpadła bo wysokim lobbie do kosza. Jako punkt odniesienia najlepiej wykorzystać budynek, który znajduje się za koszem. Ja wykorzystywałem jego okno jak bazę do rzucania. Pucharek ten zrobicie jedynie metodą prób i błędów. Można go zrobić zarówno podczas pierwszego pobytu jak i drugiego w Detroit. Poradnik napisany w całości przeze mnie na bazie własnych doświadczeń z grą oraz przy wykorzystaniu serwisów zagranicznych. Poradnik w całości wykonany przez Patricko. Zabrania się kopiowania bez zgody autora! 23 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kryman 2016 Napisano 26 Luty 2012 Dobra robota, mam tylko jedną małą uwagę. Gdzie te filmiki w spojlerach? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 26 Luty 2012 Ok, poprawione :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Lars06 420 Napisano 26 Luty 2012 Super poradnik, szkoda, że przygodę i platynę z Deus Ex mam już za sobą, bo na pewno bym skorzystał ;) Plusik dla Ciebie za ciężką pracę. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ak-47 12 Napisano 18 Marzec 2012 (edytowane) Takiego jedno ale. W pucharku Motherly Ties jest pewna nie ścisłość.Chet Wagner nie jest murzynem i jego biuro znajduje się na trzecim pietrze,a biuro komendanta na drugim. A co do bossów, to tutaj też się sprawdza rewolwer + pistolet obezwładniający. Najpierw ogłuszasz przeciwnika a później walisz w z rewolweru. Osobiście miałem mały problem z lokalizowaniem e-booków, więc polecam ten filmik Edytowane 18 Marzec 2012 przez Ak-47 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 19 Marzec 2012 Tylko na tym filmiku są e-booki w innej kolejności. W moim poradniku ułożone są wg lokacji w jakich się kolejno znajdujemy w grze. Dałem tam wszystkie szczegółowe informacje, w tym zdjęcia z mapami oraz pomieszczeniami w których znajdują się ebooki. Wg mnie to dużo lepsze bo raz, że mamy po kolei wszystko, a dwa to że nie trzeba potem przewijać i szukać tego na filmiku. No, ale co kto woli :) Co do Motherly Ties, to chyba pomieszały mi się postaci po prostu. Więc moja wina :P Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ak-47 12 Napisano 20 Marzec 2012 (edytowane) Mam tą grę od premiery, ale dopiero tydzień temu zająłem się nią na poważnie. Dzięki temu poradnikowy zdołałem wbić platynę. Sam bym napisał poradnik, ale ja nie umieć więc podzielę się kilkoma spostrzeżeniami. Platynkę najlepiej sobie zostawić na drugie albo i trzecie przejście gry, w tym czasie odkrywając najlepsze ścieżki do celu oraz położenie punktów praxis jak i rożnych ulepszeń do broni ułatwiając wam tym życie :) podczas kolejnego przechodzenia gry. Teraz pare uwag na temat skradania, czasami najlepszą metoda jest zwabić przeciwnika z dala od jego "ziomków" i po cichu ogłuszenie, "ciche zabójstwo" nie jest w cale takie ciche, bo jeśli zabijemy przeciwnika w pobliżu innych to zostaną zaalarmowani jego krzykami i przyjdą sprawdzić co się stało. Bossowie, nawet na najwyższym poziomie trudności nie stanowią wyzwania jeśli wiadomo co się robi. Tak jak wyżej miny się sprawdzają w przypadku pierwszego bossa. Wystarczy rzucić pierwsza minę wybuchowa na jego drodze a gdy zostanie ogłuszony wybuchem powtórzyć tą czynność 2-3 razy walka zajmie góra minutę. Drugi boss, sprawa tez jest banalnie prosta, wystarczy stać obok generatora a gdy ona się pojawi i będzie w zasięgu to strzelić w generator i zostanie ogłuszona prądem na jakiś czas, w tedy można w nią strzelać ile w lezie. Powtarzamy tą czynność 2-3 razy i po kłopocie. Przed walką najlepiej się zaopatrzyć w niewrażliwość na elektryczność dzięki temu walka będzie prosta Z trzecim bossem walka jest jeszcze dość prostsza. Wystarczy gdy będzie przeskakiwał przez ścianę w kierunku ciebie wystarczy nacisnąwszy kółko i James go znokautuje. Normalnie się nie da bo w tym momencie giniemy Edytowane 20 Marzec 2012 przez Ak-47 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
shemaforash 881 Napisano 20 Marzec 2012 Właśnie wczoraj kupiłem ją na PSN i będę podchodził do platyny. Tylko jedno pytanie czy da radę przejść grę na najwyższym poziomie trudności bez rzucania padem o ścianę? :P Może lepiej przejść najpierw na jakimś niższym poziomie? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 20 Marzec 2012 W dniu 20.03.2012 o 10:37, shemaforash napisał: Właśnie wczoraj kupiłem ją na PSN i będę podchodził do platyny. Tylko jedno pytanie czy da radę przejść grę na najwyższym poziomie trudności bez rzucania padem o ścianę? :P Może lepiej przejść najpierw na jakimś niższym poziomie? Jasne, bez problemu. Jeśli się skradasz, itd. to tak naprawdę poziom trudności nie robi tutaj żadnej różnicy. Jeśli chcesz wbić platynę za pierwszym podejściem to koniecznie przeczytaj sobię "sposób przechodzenia gry, aby wszystko odblokować". Jedyna różnica jest taka, że na najtrudniejszym poziomie trudności nie są podświetlane przedmioty i inne interkatywne przedmioty (np. ściany do rozwalenia). Musisz sam wszystko przeszukiwać, lizać ściany ,itd. :) Ja grałem mimo wszystko pierwsze podejście na Normalu, potem już wiedziałem co gdzie jest mniej więcej. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ak-47 12 Napisano 20 Marzec 2012 (edytowane) Nie prawda Docelowo to wszystko jest wyłączone na najwyższym poziomie, ale z menu gry można spowrotem to włączyć. To nie zrobi różnicy na platynie. Na hardzie będzie kilka wkurzających momentów jak uratowanie malik, ale moim zdaniem sporo razy będziesz musiał grę ładować od poprzedniego zapisanego stanu jeśli chcesz łyknąć platynę za pierwszym razem Edytowane 20 Marzec 2012 przez Ak-47 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 20 Marzec 2012 No proszę, człowiek cały czas się dowiaduje czegoś nowego :P A ja sierotka biegałem tak i musiałem przeszukiwać każdy kąt. Ale nie żałuję, bo gra jest genialna i warta przejścia na 10x razy :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Darayavahus 792 Napisano 20 Marzec 2012 W dniu 20.03.2012 o 11:20, Ak-47 napisał: Nie prawda Docelowo to wszystko jest wyłączone na najwyższym poziomie, ale z menu gry można spowrotem to włączyć. To nie zrobi różnicy na platynie. Na hardzie będzie kilka wkurzających momentów jak uratowanie malik, ale moim zdaniem sporo razy będziesz musiał grę ładować od poprzedniego zapisanego stanu jeśli chcesz łyknąć platynę za pierwszym razem Wystarczy, że zrobisz save i przejdziesz ten poziom nie ratując jej, a po skończeniu gry wczytasz save i zrobisz to na łatwiejszym poziomie. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zygo89 136 Napisano 23 Maj 2012 Short question: Czy śmierć Malik blokuje trofeum Pacifist? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 23 Maj 2012 Nie, no bo przecież nie Ty ją zabijasz. Ale jak kogoś ubijesz podczas jej obrony z broni palnej, lub też ktoś zginie od wybuchu beczki, to wtedy nie zaliczy. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zygo89 136 Napisano 23 Maj 2012 Eh, te wybuchy beczki mnie przerażają. Wczoraj mi przeleciały napisy końcowe na normalu i dzisiaj zabieram się za platynę. W planach ambitnie Legend, Doctorate, Pacifist i Foxiest of the Hounds za jednym zamachem. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Jak nie wypalą te 3 puchary i wpadnie tylko hard, to będę je próbował na easy. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 23 Maj 2012 Hard nie jest trudny, powiedziałbym, że nie ma prawie żadnej różnicy. Tym bardziej jeśli grasz i skradasz się oraz eliminujesz przeciwników po cichu. Wtedy poziom trudności nie robi żadnej różnicy. Co do obrony Malik to robiłem ją na Hardzie, bo nie chciało mi się potem wracać. Najważniejsze to obranie odpowiedniej ścieżki i eliminowanie odpowiednio kolejnych przeciwników. Warto mieć też pod ręką batoniki + słoik, na uzupełnienie bateryjek, bo "ręczna" eliminacja również tutaj się przydaje. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Danny Boy 407 Napisano 23 Maj 2012 Moim skromnym zdaniem absolutnie nie ma sensu robić w tej prze platyny przy pierwszym podejściu bo sztywne trzymanie się wymogów do "Foxiest of the Hounds" i "Pacifist" bardzo wpływa na "swobodę decyzji". Na pierwszy ogień zdecydowanie polecam hard i pełną swobodę i branie na klatę konsekwencji swoich działań - jak najmniej ładowania saveów itd. A ratowanie Malik na hard+pacifist wcale trudne nie jest jeśli tylko jest się odpowiednio wyekwipowanym - kilka granatów/min gazowych + 1 granat/mina EMP i naprawdę nie powinno to nikomu sprawić większych trudności, co innego na "rympał" bez gazu i EMP - wtedy jest jazda Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 23 Maj 2012 Zapomniałem dodać, że roboty można też rozwalić przy użyciu broni palnej. Raz, że nie musimy używać beczki, a dwa to jest po prostu bezpieczniej i pewniej. Sam tak robiłem i pucharek Pacifist wpadł bez problemu po przejściu gry. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zygo89 136 Napisano 27 Maj 2012 Powracam się lekko pożalić i poprosić o jakąś radę. Właśnie skończyłem po raz drugi Deus Ex'a, tak jak miałem w planach, robiąc przy tym podejściu w.w. trofea. Wszystko wykonywałem jak nijaki savgcom z YouTube, 37 filmików, przejście gry niemal skopiowane, a na końcu zabrakło Foxiest of the Hound. Wiadomo, że alarm został uruchomiony bo jakie może być inne wytłumaczenie, ale sam jestem niemal pewny, że nie słyszałem żadnego przechodząc grę. Trochę odpocznę od Deus'a i wrócę do niego za kilka dni próbując Foxiest na easy. Macie może jakieś bardziej szczegółowe rady? Miejsca/sytuacje gdzie można podnieść alarm do końca o tym nie wiedząc? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 27 Maj 2012 Przede wszystkim staraj się, żeby Cię nikt nie zauważył, a jak zmieni się napis nad radarem na czerwony to zrób sobie load od razu. Staraj się unikać hakowania. Nieudany hack powoduje, że włącza się alarm. Jak Ci nie wyjdzie hack, to też sobie zrób load. Oczywiście jak zdążysz przerwać to nie ma problemu. Niszczenie kamer również powoduje bodajże włączenie się alarmu, czy coś w tym rodzaju. Poza tym, jak już zrobiłeś Pacifista, to nie musisz się z nimi cackać. Tłumik na gnata i jedziesz :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zygo89 136 Napisano 30 Maj 2012 Kilka postów wyżej się żaliłem, to teraz się pochwalę - siadła platyna w Deus Ex'ie. Co do samego Foxiest of the Hounds, jeśli ktoś miałby podobne problemy co ja. Gra niestety nie pokazuje Nam w którym miejscu załączyliśmy alarm. Nie pokazuje nawet ile tych alarmów było. Porównując mój gameplay z drugiego przejścia do tego ostatniego, zwróciłem uwagę na 3 rzeczy. Po pierwsze nie dałem się złapać nawet na sekundę kamerze, robotowi, czy działku. Status podejrzany, czy ostrożny nie wchodził w grę (nie wiem jakie są odpowiedniki angielskiej wersji) Warto tutaj wspomnieć, że użyłem kilka razy paralizatora na kamerze, owocuje to kilkusekundowym zawiasem kamery. Druga sprawa - ani razu nie spaliłem hakowania i to jest najbardziej realna opcja jeśli chodzi o mój fail podczas drugiego przechodzenia gry. Na 99% w jednym miejscu zawaliłem wszystkie próby, ale po tej ostatniej ani nie zawył alarm, ani nie zmienił się mój status na radarze, więc grałem dalej. (99%, ponieważ raz na bank po takim failu zrobiłem reload, nie pamiętam zatem dokładnie jak to było). I po trzecie, też dosyć realna opcja, podczas ostatniej walki też ponoć nie można podnieść alarmu. Kiedy zhakowałem działka campiłem się do czasu zniknięcia bariery chroniącej boss'a. Trwało to dosyć długo, więc zacząłem strzelać i to mogło wywołać alarm, na który nie zwróciłem uwagi. Przy trzecim przejściu też atakowałem barierę, przyuważyłem, że robot (albo te "zombiaki") zaczęły coś podejrzewać i po kilku sekundach już był czerwony status na radarze. Wcześniej może po prostu myślałem, że skoro to boss, to może być sieka. Dodatkowo polecam filmiki rotblitzkrieg'a z YT. Za drugim razem grałem z innym kolesiem, który to (na szczęście) grał dosyć dokładnie, przez co wyczyściłem wszystkie puchary poza Foxiest, zatem nie potrzebowałem ich grając kolejny raz. rotblitzkrieg ma właśnie idealne nagrania dla kogoś, komu brakuje tylko alarmów. Jego przejście to prawie mały speedrun. Wymaga tylko wcześniejszego przejścia gry, ponieważ czasami nie pokazuje np. samego początku misji, czyli jak dostać się do dosyć istotnego szybu, czy coś w tym stylu. PS. Danny Boy, chyba mnie nie do końca zrozumiałeś. Napisałem, że właśnie za PIERWSZYM razem grałem na totalnym luzie skupiając się bardziej na cut-scenkach, niż trofeach, na które zawsze patrzę po napisach końcowych. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
robotyk 433 Napisano 5 Lipiec 2012 Czy swobodnie możemy się poruszać po wszystkich lokacjach w celu szukania ebooków ? Czy po zmianie miasta nie ma już takiej możlwiwośći? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pablos_83 4001 Napisano 5 Lipiec 2012 To ja się dorzucę z pytaniem czy trzeba zebrać je za jednym podejściem czy można zbierać na raty jak np skarby w Uncharted? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Darayavahus 792 Napisano 5 Lipiec 2012 W dniu 5.07.2012 o 16:31, pio_89 napisał: Czy swobodnie możemy się poruszać po wszystkich lokacjach w celu szukania ebooków ? Czy po zmianie miasta nie ma już takiej możlwiwośći? Można zebrać tylko gdy jesteś w odpowiedniej lokacji W dniu 5.07.2012 o 16:37, pablos_83 napisał: To ja się dorzucę z pytaniem czy trzeba zebrać je za jednym podejściem czy można zbierać na raty jak np skarby w Uncharted? Za jednym 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
HarveySpecter 38 Napisano 5 Lipiec 2012 A ja sobie zmieniłem poziom trudności na najłatwiejszy i robię grę stylem rambo-polecam:) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach