Siriondel 855 Napisano 1 Styczeń 2013 (edytowane) :trofea: Informacje ogólne :trofea: ilość trofeów: 51 (42x :braz: , 5x :srebro: , 3x :zloto: , 1x :platyna: , w tym 16x ) trofea offline: 51 trofea online: brak trofea możliwe do pominięcia: From Imps to Demons :braz: ; No Furball on the Menu :braz: ; Barking Up the Cherry Tree :zloto: . najtrudniejsze trofea: Out of the Gate Swinging :srebro: ; Leave No Chest Unopened :zloto: ; Who Let the Dogs Out? :zloto: czas potrzebny do zdobycia platyny: 40 - 60 godzin. :trofea: Wstęp :trofea: Okami HD, to wydana 31 Października 2012 r. odświeżona wersja fantastycznej gry na PlayStation2, Okami. Gra akcji, w której nic nie jest takie, jakie widzieliśmy w innych grach, tej czy poprzednich generacjach. Prawdziwa perła na rynku, w którym dominującym gatunkiem są takie same FPSy i TPSy, od schematyczności których robi się czasem niedobrze. Okami zabiera nas w baśniową podróż po krainie Nipponu, osadzoną w głębinach japońskiej mitologii i fascynującego japońskiego folkloru, w której gracz, wcielając się boginię słońca pod postacią śnieżnobiałej wilczycy o imieniu Amaterasu, musi uratować krainę przed nadciągającą Ciemnością. Z pomocą w tym zadaniu przychodzi Celestial Brush, czyli boski pędzel, za pomocą którego tworzymy boskie cuda, malując po krajobrazie jak po płótnie. W toku rozgrywki poznajemy rozmaite techniki pędzla, którymi pomożemy sobie w przemierzaniu krainy, okiełznamy żywioły i pokonamy wrogów. Przez całą podróż zaś towarzyszyć nam będzie malutki, schowany w futrze wilczycy człowieczek o imieniu Issun Wędrowny Artysta. Taki duet wyrusza więc, by dopełnić boskiego obowiązku i spróbować raz na zawsze zniszczyć powiększające się Zło.Okami, to gra samych zalet. Bogaty, pełny sekretów otwarty świat do eksploracji, wciągająca opowieść, zadania poboczne i minigry, unikalne sterowanie i świetny system walki, znakomite dialogi a nawet humor - to wszystko i znacznie więcej znajdziemy właśnie tu. Dodajmy do tego urzekający soundtrack oraz nieśmiertelną, inspirowaną japońskim stylem malarskim Suibokuga, cel-shadingową oprawę wizualną i mamy jedną z najlepszych pozycji w historii tego typu rozrywki (wg autora tych słów oczywiście), choć specyfika nie każdemu przypadnie do gustu. Jestem graczem od 16 lat i Okami jest jedną z dwóch gier, którym z czystym sumieniem przyznaję 10/10. Warto ją znać, warto wiedzieć, że takie dzieło zostało stworzone, warto choć spróbować się przekonać. Gra na polskim PSS kosztuje 69 złotych i jest tych pieniędzy warta, jak mało która pozycja. Wersja pudełkowa została wydana wyłącznie w Kraju Kwitnącej Wiśni. Platyna w Okami HD jest prosta, ale dość czasochłonna, ze względu na samą długość gry (ale to chyba dobrze, co nie?). System walki jest bardzo satysfakcjonujący, a gra - patrząc przez pryzmat czystego poziomu szeroko rozumianej trudności - jest łatwiutka. Po załapaniu wprawy w obsłudze pędzla tniemy przeciwników na plasterki (dosłownie), choć co mocniejsze bestie wymagają od nas konkretnego podejścia. Znajdźki wymagają skorzystania z mocy obliczeniowych naszych szarych komórek i są czasem ukryte w sprytny sposób (ale prawie nigdy denerwujący - jest jeden wyjątek). Gra oferuje jedynie dwa cięższe wyzwania związane z walką i to w zasadzie tyle. Trzeba też pamiętać o wymienionych w informacjach ogólnych pucharkach, które można pominąć, bo jeżeli nie mamy jak cofnąć się do poprzedniego zapisu, trzeba będzie zaczynać grę jeszcze raz i już nawet po pierwsze możliwe od pominięcia trofeum trzeba będzie pędzić przynajmniej z 15 godzin. Szczegóły znajdziesz w opisie poszczególnych trofeów. Poza tym, wszystko można ładnie zrobić w jednym pełnym przejściu gry. TIPS & TRICKS Pierwszy poziom w grze jest tutorialem, który wytłumaczy podstawy na tyle dobrze, że nie będę robił tego tutaj. Gra jest wyłącznie po angielsku i często będę używał oryginalnych nazw. Wychodzę z założenia, że rozumiesz w co grasz. W Okami naprawdę ciężko jest zginąć i łatwiej zrobić to specjalnie, niż po prostu przegrać. Spadek w przypaść czy jakąś niebezpieczną substancję oznacza tylko utratę jednego słoneczka zdrowia, a nasze Astral Pouches ożywiają nas, kiedy stracimy całe zdrowie i ożywienie w ten sposób nie liczy się jako śmierć. Dopiero kiedy zobaczymy ekran kontynuacji, czyli stracimy całe zdrowie przy braku przynajmniej jednego pełnego Astral Poucha - zginęliśmy naprawdę, ale do licznika śmierci doda się +1 tylko, gdy wybierzemy Continue, zamiast Load. W grze ostatecznie dochodzimy do punktu bez powrotu (point of no return) - gra wali ostrzeżeniem prosto w oczy czerwonym drukiem. Upewnij się, że zebrane i zrobione zostało przez Ciebie wszystko, co można zebrać i zrobić przed tym punktem. Zrób sobie zapis na osobnym slocie, żeby w razie czego móc wrócić i dokończyć pozostawione sprawy, gdyby się okazało ,że jednak czegoś zapomniałeś/-aś. Z ciekawostek technicznych - "normalne" sterowanie kamerą w Okami HD jest w rzeczywistości sterowaniem odwróconym, warto zajrzeć do opcji (przycisk :select: ) i dobrać sobie wg preferencji. Będąc tam, przy okazji polecam ustawić filtr na jak najmniejszy - to właśnie wtedy IMO różnica pomiędzy Okami, a Okami HD jest widoczna najbardziej, a oprawa najmocniej zachwyca. Amaterasu pływa bardzo wolno, ale klepiąc szybko :x: , można dodać jej niezłego kopa. Sam odkryłem to dopiero w wersji HD i naprawdę uprzyjemnia to wodną eksplorację. W grze mamy dużo tzw. backtrackingu, czyli cofania się do wcześniejszych obszarów żeby zebrać coś, co wcześniej było niemożliwe ze względu na brak odpowiedniej umiejętności. Jeżeli nie możesz gdzieś czegoś dosięgnąć, albo Issun mówi Ci, żeby wrócić później, po prostu wróć później. Co prawda pędzla na płótnie używamy za pomocą :square: , ale trzymając :square: + :x: łatwiej malować będziemy wąskie, proste linie, a trzymając :square: + :triangle: - szerokie krzywe, co pozwala łatwiej wypełniać duże obszary na płótnie. Każdą lokację eksploruj od razu w nocy, kiedy widoczne są zakopane w ziemi skrzynki, oszczędzi Ci to biegania za nimi później. W Okami 1 minuta czasu rzeczywistego = 1 godzina w grze, noc trwa ok. 2 razy krócej niż dzień. Zmiana pór doby jest bardzo wyraźna (świt/poranek/dzień/popołudnie/wieczór/noc) i swoja drogą, przepiękna. Jeżeli jesteś spostrzegawczy/-a, czasem możesz w dzień dojrzeć wystający koniuszek zakopanej w ziemi skrzyni i wydobyć skarb bez czekania zapadnięcie zmroku. Amaterasu dość powoli rozkręca się do biegu (im szybciej biegnie, tym bogatszy kwiatowy ślad zostaje za nią), ale można to przyspieszyć, wciskając jeden raz :square: po rozpoczęciu ruchu. Pamiętaj, że w widoku płótna można normalnie obracać kamerą, a czasem nawet ją przesuwać. Dzięki temu będziemy malować efektywniej i precyzyjniej, ale także można wykorzystywać ten widok jako swego rodzaju "taktyczną pauzę", pozwalającą rozejrzeć się po polu walki. Od kiedy tylko gra zapozna Cię z technikami zdobywania Demon Fangs, skup się na tym, by z każdej walki wyciągać jak najwięcej. Szczegóły w opisie trofeum Barking Up the Cherry Tree :zloto: . Jest jedna denerwująca znajdźka, której zdobycia osobiście nie wyobrażam sobie bez posiadania kamery w jakiejkolwiek formie. Można stawiać kropki na TV i próbować innych czarodziejskich metod, ale kamerę ma chyba dziś każdy. Informuję o tym już na wstępie - szczegóły w opisie trofeum Leave No Chest Unopened :zloto: . :trofea: PORADNIK :trofea: (trofea w kolejności z XMB, ale pucharki za fabułę przeniosłem na dół, bo ich opisy są totalnymi spojlerami) Top Dog :platyna:Acquire all trophies.Platynka oczywiście za zrobienie wszystkich pucharków. Gratulacje!Yomigami :braz:Learn how to use Rejuvenation.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla pozwalającą odtwarzać niektóre zniszczone obiekty.Tachigami :braz:Learn how to use Power Slash.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje pomocną technikę pędzla pozwalającą ciąć nim niczym mieczem, co ma pierdyliard zastosowań.Sakigami :braz:Learn how to use Bloom.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla pozwalającą ożywiać obumarłą lub opanowaną przez złe moce florę, odganiać złe duchy i odczyniać klątwy, a sprytny gracz będzie mógł tą techniką dezorientować przeciwników.Enemy in the Gates :braz:Defeat enemies inside of a Devil Gate.Kiedy odczynimy klątwę na danym obszarze, nie oznacza to, że cała zła moc zniknęła od razu. Demoniczne zwoje co prawda zawsze będą się panoszyć, ale oprócz tego pozostają właśnie demoniczne bramy. Kiedy przejdziemy pod taką, aktywuje się walka, nieco trudniejsza od tych, którą normalnie wywołują zwoje na obszarze. Kiedy wygramy tę walkę, brama zniknie na zawsze, a roślinność odrodzi się. Wynikać mogą też z tego inne korzyści, których odkrycie pozostawiam Tobie.Devil Gate wygląda tak:Bakugami :braz:Learn how to use Cherry Bomb.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla pozwalającą tworzyć potężne bomby wiśniowe, służące do wysadzania demonów i kruszenia skał, celem tworzenia przejść i odnajdywania sekretów.Hasugami :braz:Learn how to use Water Lily.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla pozwalającą tworzyć lilie wodne, które podtrzymają ją na wodzie, co ma wiele zastosowań w eksploracji wód.Tsutagami :braz:Learn how to use Vine.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla, za pomocą której tworzy pnącza pozwalające przemieszczać się pomiędzy kwiatami Konohany i uruchamiać mechanizmy.Nuregami :braz:Learn how to use Watersprout.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla, która pozwala na manipulowanie żywiołem wody, a także tworzy w zbiornikach wodnych "gejzery", które wyniosą ją na duże wysokości i zabiorą w niedostępne w inny sposób miejsca.Yumigami :braz:Learn how to use Crescent.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla pozwalającą zmieniać na życzenie dzień w noc, co pozwala łatwiej odkrywać niezliczone tajemnice tej pory doby.Kazegami :braz:Learn how to use Galestorm.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla pozwalającą na manipulowanie żywiołem wiatru i tworzenie silnych podmuchów, co ułatwia szybkie przemieszczanie się, odnajdywanie sekretów, gaszenie płomieni i aktywuje niektóre mechanizmy, ładnie współpracuje też z innymi technikami w osiąganiu bardziej złożonych celów.Moegami :braz:Learn how to use Inferno.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla, która manipuluje żywiołem ognia i ma mnóstwo różnych zastosowań, jak np. wzniecanie płomieni, przypalanie przeciwników czy topienie lodu. A to tylko przykłady.Kasugami :braz:Learn how to use Veil of Mist.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje subtelną technikę pędzla pozwalającą jej manipulować czasem. Odkrycie wszystkich wynikających z tej zabawy korzyści pozostawiam Tobie Kabegami :braz:Learn how to use Catwalk.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla, która w odpowiednich miejscach pozwoli jej na wspinanie się po ścianach i osiąganie niedostępnych wcześniej miejsc.Gekigami :braz:Learn how to use Thunderstorm.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje potężną technikę pędzla, która manipuluje piorunami, co pozwala zmiatać wrogów i przełączać niektóre mechanizmy.Itegami :braz:Learn how to use Blizzard.Trofeum wpadnie w ramach postępu w grze, nie można ominąć. Amaterasu opanuje technikę pędzla, która daje władzę nad chłodem, lodem i śniegiem, co można wykorzystać w walce, ugasić ogień albo stworzyć przejście.Grab Life by the Leash :braz:Increase your Solar Energy, Ink Pot, and Astral Pouch levels to maximum capacity.Opis pucharka jest mylący w dwóch kwestiach - po pierwsze, oprócz Astral Poucha, zdrowia (Solar Energy) i zasobu atramentu (Ink Pot) musimy też wymaksować portmonetkę, a po drugie - zdrowie musimy powiększyć do maksymalnego poziomu, jaki można to zrobić za pomocą Praise. Może je bowiem oprócz tego powiększać przez zbieranie Sun Fragments, ale do tego (ani żadnego innego) trofeum nie jest to wymagane.Punkty Praise, czyli wiara, to swego rodzaju XP w Okami. Rozwijamy za nie cztery wymienione wyżej atrybuty, ale zdobywamy je nie przez walkę itp., tylko odczyniając klątwy i czyniąc dobro, pomagając ludziom - Amaterasu jest w końcu boginią i punkty Praise odzwierciedlają siłę wiary ludzi. Oganianie złych mocy z obszarów, karmienie zwierząt, te wszystkie niezliczone zadania poboczne, ożywianie koniczyn... okazji i sposobów jest mnóstwo, całe mnóstwo i drobnymi kroczkami dochodzimy do momentu, w którym rozwiniemy wszystkie boskie atrybuty, będzie to na pewno pod koniec gry. Nie jest to miejsce na dokładne opisywanie tej mechaniki, gra zapozna Cię z nią wystarczająco dobrze. Niesamowitą frajdę w Okami daje eksploracja map w poszukiwaniu kolejnych okazji do zdobycia większych ilości Praise, polecam!No More Fish in the Sea :braz:Complete your Fish Tome.Jedną z minigier w Okami jest łowienie ryb. Zabawa jest znakomita i nie nudzi się szybko - gra przy pierwszym, obowiązkowym łowieniu, zapozna Cię ze wszystkimi zasadami. Złowione ryby można sprzedać, rzadkie okazy są warte mnóstwo pieniędzy, ale są odpowiednio trudniejsze w złowieniu. W menu wachlarza wywoływanym przyciskiem :start: , gdzie zarządzamy bohaterką, informacjami i ekwipunkiem, mamy sekcję Fish Tome, która śledzi wszystkie złowione przez nas ryby. By zdobyć trofeum, należy każdą rybę w grze złowić przynajmniej raz. W obowiązkowym miejscu możemy łowić tylko przez krótki czas, potem łowisko staje się niedostępne, ale w ramach postępów w grze odblokujemy pozostałe 3, w każdym są gatunki unikalne dla konkretnego łowiska. Ponieważ nie można wybrać sobie tego, co złowimy, pozostaje liczyć na ślepy los. Nie ma jednak strachu - złowienie wszystkich nie jest takie trudne, IMO najgorzej jest w mieście, bo ma ono aż dwa zestawy ryb - jeden własny i jeden przeniesiony z pierwszego, niedostępnego przecież później łowiska. Próbuj do skutki, a na pewno się uda.Porady: Niektóre gatunki występują tylko w dzień albo tylko w nocy. Można zmienić porę doby podczas łowienia - wystarczy wywołać płótno i na niebie namalować symbol techniki Sunrise albo Crescent, zależnie jaką porę doby chcemy. Niektóre gatunki ryb można sprzedać w Sei-an City korzystniej, niż u pozostałych handlarzy. Podczas robienia trofeum korzystałem ze świetnego poradnika, który znalazłem na Gamefaqs - nie będę więc przepisywał i po prostu wrzucę linka. PORADNIK ŁOWIENIA RYB. Dla pozostałych czytających, którzy grać może nie będą, filmik pokazujący, jak wygląda łowienie w Okami, od ok. 3 do 7 minuty. Have Guides Will Travel :braz:Complete your Travel Guide.Travel Guides są zwojami, które znajdziemy podczas podróży. Nauczą nas one sekretnych technik pędzla, przedstawiają zaawansowane porady na temat gry, albo opowiedzą jakąś historię, która przybliży nam tło fabularne. W grze jest razem 30 takich zwojów i jeżeli będziecie dokładnie eksplorować, zaglądać w każdy kąt i robić wszystkie zadania, znajdziecie wszystkie. Niektóre zdobywamy normalnie podczas postępów w fabule, ale za częścią trzeba się nachodzić, albo wykopać skrzynię z ziemi.Lista zwojów (naturalnie duży spojler, ważne elementy fabuły i zadania poboczne, nie polecam zaglądać przed dojściem do punktu, z którego nie ma powrotu, ale jak kto woli): Travel Tips - dostępny od początku. Greensprout Tips - Hana Valley, musimy odczynić klątwę na trawie, którą mamy po drodze na malowidła na ścianie, nie można ominąć. Digging Tips - Hana Valley, na wyspie niedaleko wejścia do obszaru, po pokonaniu roztańczonych impów w obozie. Fleeing Battle - po ożywieniu wiśniowego drzewa (Guardian Sapling) na mapie Shinshu Field. Feeding - Shinshu Field, w dokach niedaleko chatki pirotechnika Tamy. Legend of Orochi - Shinshu Field, pod jedną z kup liści tuż obok chatki Tamy. Enhancing Weapons - Agata Forest, przed wejściem do Tsuta Ruins. Battle Tips - Agata Forest, obok Kiby, handlarza, który wymienia Demon Fangs. Enhancing Divinity - Tsuta Ruins, zaraz po tym jak wejdziemy. Godhood Tips - Tsuta Ruins, przed walką z Pajęczą Królową. Ink Bullet Tips - Agata Forest, tuż obok tej wielkiej kłody, z której zrobiliśmy most prowadzący do Taka Pass. Brush Tips - Gale Shrine, tam gdzie skaczemy po krokwiach za pomocą pnączy, w tym samym pomieszczeniu są też te wielkie 4 "flagi". Mother Tree - City Checkpoint, trzeba zejść po schodach po lewej, skrzynia pod schodami. Land of the Gods - Sai-an City, siedziba Rao. Celestial Envoy - Sunken Ship, pierwszy pokój. Veil of Mist Tech - musimy wymienić Demon Fangs u Cesarza na przedmiot o nazwie Fog Pot. Reszta zrobi się sama. Holy Artifacts - Sai-an City, pałac Himiko, po tym, jak wjedziemy na zalane lawą piętro. Northern Land - Sei-an City, po obu stronach od wejścia do pałacu Himiko są dwa pomieszczenia służące za magazynki. Zwój jest w pomieszczeniu po prawej. Inferno Tech - wpadnie sam po tym, jak poznamy sekretną technikę pędzla poprzez miniquesta w Yama's Restaurant w Sei-an City. Kiedy Yama próbuje rozpalić ogień, trzeba namalować symbol widoczny na ścianie po lewej (znak nieskończoności). Mark of Kabegami - Catcall Tower, na samym dole, po walce z Poltergeistem. Galestorm Tech - N. Ryoshima Coast, wpadnie sam podczas sidequesta w Umi's Restaurant, kiedy złowimy marlina dla Umi, podczas sceny krojenia trzeba namalować symbol widoczny na ścianie po lewej (trzy równoległe linie). Power Slash 2 - N. Ryoshima Coast, sekretne źródełko na jednej z wysepek, wejście schowane pod kamieniem. Do źródełka trzeba wrzucić ofiarę pieniężną - 60000 Yen. Cherry Bomb 2 - tak samo, jak powyżej, drugie schowane pod kamieniem sekretne źródełko na tej mapie, tym razem ofiara wynosi 120000 Yen. Watersprout Tech 1 - podczas wizyty w Dragon Palace musimy rozmawiać z Otohime tak długo, aż wręczy nam Shell Amulet. Posiadając ten przedmiot, wejdziemy do dwóch pomieszczeń, do których prowadzą korytarze na dolnym poziomie pałacu. W jednym z nim mamy minigrę z kopaniem źródełka (potrzebna zdolność Digging Champ, do nauczenia w Dojo w N. Ryoshima Coast). Po zakończeniu minigry otrzymamy sekretną technikę pędzla i zwój z nią związany. Watersprout Tech 2 - Sei-an City, po śmierci Himiko przejdź na dziedziniec za pałacem zmarłej królowej. Znajdziesz tam służącą, porozmawiaj z nią i wypełnij jej prośbę, a otrzymasz sekretną technikę pędzla i stosowny zwój. Thunderbolt Tech - Sei-an City, niedaleko pałacu Himiko stoi wieża, do której można wejść tylko za pomocą techniki Catwalk. Znajdziemy tam wynalazcę o imieniu Gen. By pomóc mu dokończyć jego wynalazek, potrzebujemy odnaleźć brakujący przedmiot - jest to Gimmick Gear, który z kolei wręczy nam Ida - biegacz z Shinshu Field - kiedy wygramy z nim wszystkie trzy wyścigi. Mając Gimmick Gear, zanieśmy je Genowi, by po dokończeniu jego wynalazku otrzymać sekretną technikę pędzla i zwój z nią związany. Another Civilization - tuż obok save pointa w lokacji Kamui (Ezofuji). Cherry Bomb 3 - Kamui, tuż przy tamtejszej Guardian Sapling jest schowane wejście do źródełka pod kamieniem. By nauczyć się sekretnej techniki i otrzymać zwój, trzeba złożyć ofiarę w wysokości aż 300000 Yen. Tribe of the Moon - Kamui, w jaskini obok chatki Wali, od którego dostajemy kontrakt na potwory. Power Slash 3 - Kamui (Ezofuji), biegnąc ścieżką w kierunku Wawku Shrine, trzymajmy się prawej strony i patrzmy w dół. Mniej więcej pod koniec ścieżki na dole można zobaczyć półkę skalną, na której są dwa duże głazy, jeden metalowy i jeden diamentowy. Pod metalowym jest schowane sekretne wejście do źródełka. By otrzymać sekretną technikę i zwój, trzeba złożyć w źródełku ofiarę 360000 Yen. Give Dog All the Bones :braz:Complete your Treasure Tome.W większości skrzynek wykopanych z ziemi znajdziemy skarby, które dodawane są do sekcji Treasure Tome w menu wachlarza. Można je spokojnie sprzedawać, ważne, żeby dodać każdy możliwy skarb do tej sekcji poprzez znalezienie go przynajmniej raz. Znaczną ilość znajdujemy wielokrotnie, ale jest kilka unikatowych. Mimo to, naprawdę ciężko coś przeoczyć - ja podczas swojej dokładnej gry ominąłem raptem jeden, był to posążek Tygrysa.Poniżej zamieszczam listę unikalnych skarbów, te pospolite trafiają się w tak oczywistych miejscach i skrzyniach na widoku, że nie można nic z nich ominąć. Lista naturalnie zawiera pewne spojlery z całej gry na temat odwiedzanych obszarów i kilku wydarzeń. Rabbit Statue - ten skarb można znaleźć dwa razy. Pierwszy znajduje się w zatopionej w rzece skrzyni w Kamiki Village. Wioskę dzieli most, spojrzyj w wodę pod mostem, by dostrzec sprytnie ukryte skrzynki. Otwórz je za pomocą Power Slash. Drugi egzemplarz znajduje się w Gale Shrine - pomieszczenie z windą uruchamianą techniką bomby wiśniowej. Uruchom windę, ale nie stawaj na niej, a ten sposób odsłonisz ukrytą komnatę znajdującą się pod windą. Zeskocz na dół i otwórz skrzynki. Oprócz skarbu znajduje się tam też jeden z 99 koralików. Rat Statue - Shinshu Field, po tym jak nauczymy się techniki Cherry Bomb, musimy wysadzić skałę niedaleko chatki Tamy. W odkrytej w ten sposób jaskini znajduje się skrzynie za skarbem. Tiger Statue - Taka Pass, sprytnie schowany skarb.Wejdź tunelem na górny poziom obszaru i wypatruj w górze kwiatów Konohany, po których możesz przeskakiwać za pomocą pnączy. Przeskakuj po tych kwiatach aż do końca, ostatni kwiat będzie odwrócony i upuści Cię na szczycie dużego głazu, na którym znajduje się skarb. Dragon Statue - City Checkpoint. Kiedy opuścisz most (w drodze fabuły), stań na jego środku i popatrz w górę. Zobaczysz tam wiszące w powietrzu kwiaty Konohany. Przeskakuj po nich do piątego kwiatu, wyrzuci Cię on na małej wysepce, na której znajduje się skarb. Monkey Statue - Sunken Ship. Kiedy podłączymy beczkę i stworzymy przeciwwagę (pomieszczenie z wielką ręką), wystarczy skoczyć z beczki w górę na ukrytą półkę, na której znajduje się skarb. Rooster Statue - Sei-an City, dostępne po uratowaniu Cesarza. Kiedy skończymy z nim rozmawiać, wyjdź na znajdujący się za jego tronem mały taras i otwórz skrzynkę. Sheep Statue - Sei-an City, skrzynka jest zakopana na dziedzińcu pałacu Himiko. Kiedy miniesz strażników na bramie (tych, których za pierwszym razem omijasz za pomocą spowolnienia czasu), skręć od razu w prawo. W nocy dokładne miejsce będzie podświetlone. Horse Statue - kwatera główna Tao Troopers. Kiedy wejdziesz do miasta, skręć w prawo wzdłuż muru. W rogu za grubym strażnikiem próbującym złapać złodzieja Hayazo znajduje się mały stawik, z którego możesz za pomocą techniki pędzla Watersprout wyrzucić gejzer. Ten gejzer wyniesie Cię do ukrytej kwatery, gdzie znajdziesz skrzynkę i kilka innych ciekawostek. Boar Statue - N. Ryoshima Coast, tuż pod stawem ze złotą wodą jest ukryta pod kamieniem jaskinia pełna królików. W jednej z trzech ukrytych tam skrzyń znajdziesz skarb. Cat Statue - Catcall Tower, kiedy podczas wspinaczki zatrzymasz się na każdej platformie, skrzynię ze skarbem znajdziesz na ostatniej z nich. Dog Statue - N. Ryoshima Coast, zakopana skrzynia ze skarbem znajduje się na platformie, na którą dostajemy się za pomocą techniki Catwalk i rysujemy na niebie galaktykę, by móc wejść do Dragon Palace (wszystko w drodze fabuły). Przeszukanie okolicy w nocy wskaże Ci dokładne położenie skrzyni. Snake Statue - Ryoshima Coast, przebiegając przez obszar, na pewno nie raz rzuciła Ci się w oczy wielka skała na morzu, ta z dwoma połączonymi liną szczytami. Na tej skale dokładnie między tymi szczytami znajduje się skarb. By się tam dostać, najłatwiej będzie wyposażyć się artefakt Water Tablet, pozwalający chodzić i biegać po wodzie tak jak po lądzie. Zabawkę tę wymieni nam Cesarz za 99 sztuk Demon Fangs. Można też próbować za pomocą wodnych lilii, jeżeli nie brakuje Ci cierpliwości. Bull Statue - Agata Forest, zakopane dokładnie przed wejściem do Tsuta Ruins na kamiennym polu. Przez to miejsce przebiegniesz w grze wiele razy wcześniej i wystający koniuszek skrzyni pewnie będzie Cię denerwować, ale żeby ostatecznie ją wykopać, trzeba zdobyć technikę Digging Champ, do nauczenia w Dojo na mapie Ryoshima Coast. Amber Tassels - Kamui, skrzynia do wykopania położona bardzo blisko źródełka, przez które się teleportujemy (Mermaid Spring). Przeszukaj okolicę w nocy, by łatwo ją znaleźć, ale koniuszek skrzyni można też dostrzec w dzień. Amethyst Tassels - Kamui, idź do samego końca wzdłuż zamarzniętej rzeki, aż dojdziesz do skały, na którą można wskoczyć. Na półce skalnej oprócz skarbu znajdziesz żurawie do nakarmienia. Jade Tassels - Wep'keer, po wejściu do wioski skręć w prawo, obok chatki, tuż pod ścianą skalną, kręcą się króliki do nakarmienia i stoi sobie bałwan. Skrzynię wykopiesz w tym miejscu, jej koniuszek również można dostrzec w dzień. Cat's Eye Tassels - Yoshpet Forest - podczas przemierzenia lasu kilka razy znajdziemy się na rozstaju dróg i strzałka wskazuje, w którą stronę należy iść, jednak można też udać się w "zlą" stronę, by na końcu znaleźć coś ciekawego. Omawiany skarb znajdziemy, kiedy wybierzemy zły kierunek na pierwszym napotkanym rozstaju. Agate Tassels - wioska Ponc'Tan. Na prawo od wejścia można przeskoczyć na platformę w formie liścia (można też użyć pnączy), na której znajduje się skarb. Skok wymaga dobrego rozpędu i techniki podwójnego skoku, żeby móc tam dolecieć. Turquoise Tassels - Inner Yoshpet, skrzynia stoi na widoku na Twojej drodze, za drugą purpurową barierą, przez które trzeba przeskakiwać, w zasadzie nie da się ominąć. Nie jestem pewien, czy czasem skrzynia nie jest zakuta w lodowej skale i czy nie trzeba najpierw rozpuścić lodu za pomocą techniki pędzla Inferno (nie pamiętam już niestety). Ruby Tassels - Wawku Shrine, w pierwszym pomieszczeniu z dwiema armatami, które należy zniszczyć, odbijając w nie ich własne kule (Veil of Mist + Power Slash). Po armatach zostaną skrzynki, jedna z nich zawierać będzie omawiany skarb. Sapphire Tassels - podczas podróży przez Wawku Shrine, skrzynia ze skarbem jest zakuta w lodowej skale na naszej drodze, ominięcie jest niemożliwe. Wystarczy rozpuścić lód, nawet nie trzeba używać Inferno, bo obok stoi chyba pochodnia, z której można wziąć ogień. Dokładnie znajduje się to po tym jak wyjdziemy na zewnątrz z pierwszego pomieszczenia, w którym skaczemy na obracających się szybko kołach zębatych, jeszcze przed zdobyciem techniki pędzla Blizzard. Emerald Tassels - Wawku Shrine, po sekwencji kupą armat, które trzeba zniszczyć i za pomocą techniki Blizzard przejść na drugą stronę, znajdziemy się w pomieszczeniu z płonącymi kołami zębatymi, po których trzeba przejść dalej. By móc w ogóle to zrobić, trzeba przepchnąć z zewnątrz do pomieszczenia wielką lodową kulę (za pomocą techniki Galestorm), z której weźmiemy lód od ochłodzenia tych kół. W tym pomieszczeniu po lewej stronie jest mała platforma, na której znajduje się skrzynia, choć nie jestem pewien, czy nie trzeba tu zrobić dziury w podłodze za pomocą Cherry Bomb. Jeżeli tak, na podłodze będzie charakterystyczny znak, który pokaże, gdzie trzeba namalowac bombę. Sniff'Em Out :srebro:Defeat all monsters on the Wanted List.Jest w grze czterech NPC, którzy po spotkaniu z nami wręczą nam kontrakt na potwory. Chcą bowiem, żeby zostały odegnane, ale brakuje im siły, odwagi albo motywacji, by zrobić to samemu. Kontrakty przejmuje więc Amaterasu.Każdy kontrakt zawiera pięć potworów tego samego typu, a każdy potwór ma swoje komiczne unikalne imię. Wyglądają tak jak szeregowe moby tego samego typu, ale mają gdzieś wbitą strzałę, która miała za zadanie je odegnać. Trzeba wiedzieć, że demony te wychodzą tylko w nocy. Jak je znaleźć? Trzeba po prostu szukać walk - spacerować po obszarze, w którym dostaliśmy kontrakt i wchodzić we wszystkie demoniczne zwoje po drodze, zaczynając pojedynki. Kiedy trafimy na właściwego potwora, zostaniemy o tym poinformowani tuż przed rozpoczęciem walki. Teraz musimy normalnie wygrać walkę, a następnie w krótkiej rozmowie z Issunem skreślić pędzlem imię pokonanego potwora na liście. Właściwe cele wychodzą zawsze w tych samych miejscach i każdy kontrakt można spokojnie załatwić w ciągu dwóch nocy albo jednej długiej, jeżeli mamy technikę Crescent.Kontrakty otrzymujemy od następujących NPC: Opiekun Mika, żyjący w chatce na mapie Shinshu Field, tuż przed przejściem do Moon Cave. Potworów szukamy na mapie Shinshu Field. Haruka, klientka pensjonatu w Sasa Sanctuary, musimy wejść na górę i zapukać do drzwi (naturalnie z główki, jak to robi Amaterasu) w głębi piętra. Następnie schodzimy na dół i jak wrócimy na górę, Harukę znajdziemy w jednym z dwóch pomieszczeń, do których można wejść (rozwalając z główki wejście). Potworów szukamy na mapie Taka Pass. Wojownik Masu, kręcący się za dnia przed Yama's Restaurant w Sei-an City. Opowie nam on tylko o swojej liście potworów, ale żeby ją otrzymać, trzeba przyjść w nocy do restauracji - Masu będzie siedział pijany przy stole i Issun zajuma mu listę. Potworów szukamy na mapie Ryoshima Coast. Wali, członek Oina Tribe żyjący samotnie w chatce u podnoża wzgórza, na którym znajduje sie wioska Wep'keer. Potworów szukamy na mapie Kamui. Leave No Chest Unopened :zloto:Collect all Stray Beads.Najbardziej czasochłonne trofeum w grze. Stray Beads, czyli samotne koraliki, to są po prostu znajdźki. Zerkij do menu wachlarza, by zobaczyć poświęconą im sekcję. Znajdziesz tam obszary, na których można je znaleźć oraz ilość na każdym obszarze. Dopóki nie znajdziemy koralika, nazwa obszaru będzie co prawda pokazana w formie znaków zapytania, ale po tym, jak znajdziemy choć jeden koralik na danej mapie, po ilości tych znaków można wywnioskować, ile jeszcze ich brakuje - np. koraliki z Kamiki Village są pokazane jako "?????? ??????? 1/3", potem 2/3 i 3/3. Ilość znaków zapytania odpowiada ilości liter w nazwie obszaru, więc łatwo dojść, ile gdzie szukać.Dodatkowe porady: Znaczna większość koralików ukryta jest zakopanych skrzyniach, które widać w nocy. Dlatego trzeba dokładnie przelecieć każda mapę o tej porze dobry. Koraliki są też często pochowane w skrzyniach, które mogą byc na widoku, ale nie możemy się do nich dostać bez zdobywanej później umiejętności. Warto pamiętać, co się ominęło i gdzie wrócić. Jest to zrobione tak, że kiedy zdobędziemy jakąś technikę, której nam brakowało wcześniej, niemal na pewno skojarzymy sobie ominięte miejsce i domyślimy się, że to właśnie tej, zdobytej przed chwilą umiejętności nam brakowało. Jeżeli w dotyczącej koralików sekcji menu, w składającej się ze znaków zapytania nazwie obszaru po numerze danej znajdźki zobaczymy coś trakiego - "(???)", trzy znaki zapytania w nawiasie - to oznacza, że koralika nie znajdujemy od tak, a jest on mam wręczany przez jakiegoś NPC w ramach dialogu lub jakiegoś zadania pobocznego. Polecam poszukiwanie i eksplorację, mistrzostwo w Okami. Koralków jest razem 100, ale w grze sami znajdujemy 99 - ostatni otrzymujemy od Issuna po przejściu gry. Należy więc zadbać, by był to jedyny koralik, którego nam brakuje przed przejściem przez punkt bez odwrotu. Ponieważ każdy koralik na swój numer, bardzo łatwo jest wyszukać kokretną lokalizację specyficznego koralika w poradnikach w sieci. Osobiście polecam następujące: PORADNIK TEKSTOWY Z tego sam korzystałem. Każdy koralik na osobnym filmiku. Podczas gry samemu znalazłem niecałe 80 koralików, lokalizację pozostałych musiałem już sprawdzić w sieci. Do niektórych bowiem nie ma żadnej wskazówki i w życiu bym się ich nie domyślił np. koralik otrzymywany od pirotechnika Tamy. Oprócz tego, są trzy bardziej upierdliwe koraliki, o których wypada napisać parę słów. Koralik #35: Kusa-5Ten koralik wymaga od nas pokonania wojowniczej gromady Kusa-5. Szczegóły w opisie trofeum Who Let the Dogs Out? Koralik #78: Blockhead Grande.To jest jedyna denerwująca zabawa w Okami. Podczas gry natkniesz się kilka razy na gadającą ścianę blokującą przejście, tzw. Blockhead. Podczas dialogów z nimi, w któych przechwalają się, jacy są niezwyciężeni, na ich "ciele" za pomocą kropek zostaną wskazane ich słabe punkty. Teraz trzeba wywołać płotno i postawić atramentowe kropki dokładnie w tych miejscach i takiej kolejności, w jakiej one pokazywały się chwilę temu (taka gra na pamięć - zapamiętaj sekwencję i odtwórz ją). Jeżeli nam się to uda, zniszczymy potwora i przejście się otworzy, jeżeli nie, próbujemy do skutku - kombinacja za każdym razem jest losowa, więc odpadają jakieś ustalone poradniki. Wszystkie Blockheady oprócz ostatniego są łatwe, bo sekwencje, jakie trzeba zapamiętać są stosunkowo któtkie. Jednak Blockhead Grande, władca wszystkich Blockheadów, ma sekwencję długą w cholerę i kiedy grałem dawno temu w wersje PS2 i teraz w wersję HD - mimo jakichś stu prób nie byłem w stanie tego dziadostwa zrobić (za krótka pamięć, cóż... :/ ). Poradziłem sobie, zwyczjanie nagrywając sekwencję moim smartfonem i odtwarzając ją z filmu. Słyszałem, że niektórzy stawiali kropki, znaczki i numerki markerem na TV - jak widać można i tak, ale metoda z kamerą jest IMO najlepsza. Koralik #79: Kamui Devil GateTen koralik wymaga od nas ukończenia najtrudniejszej walki w grze, trzeciej i ostatniej próby Devil Gate. Szczegóły na ten temat w opisie trofeum Out of the Gate Swinging :srebro: .Jeżeli chesz zabrać się za czyszczenie mapy z pozostawionych koralików, najlepiej zrobić to, kiedy posiada się już wszystkie techniki pędzla, wszystkie techniki z Dojo i wszystkie artefakty, na które wymieniliśmy Demon Fangs, włącznie z dostępnym później u Cesarza przedmiotem Water Tablet. W ten sposób gwarantujemy sobie, że mozemy wejść wszędzie i zrobić wszystko.All Creatures Great and Small :braz:Complete your Animal Tome.Jedną z metod zdobywania Praise jest karmienie zwierzaków pojawiających się na obszarach, z których zdjęliśmy klątwę. Jedzenie można kupić u każdego handlarza za 500 Yen. Są cztery typy jedzenia i niemal każdy gatunek ma swój jeden lub dwa lubione. W sekcji poświęconej zwierzętom w menu wachlarza mamy wszystkie gatunki oraz wskaźnik % oznaczający, ile spośród wszystkich zwierząt w danym gatunku nakarmiliśmy. Każdą grupę można nakarmić jeden raz. Wszystkie gatunki występują na więcej niż jednym obszarze, ale niektóre występują tylko na mapach odwiedzanych pod koniec gry, tak więc dopiero pod koniec gry można zdobyć pucharek. Nie trzeba karmić zwierzaków na 100%, na potrzeby trofeum wystarczy odnaleźć je tylko raz, ale im więcej Praise, tym przecież lepiej.Poniżej lista zwierząt i obszarów, na których występują: Wróbel - Kamiki Village, Shinshu Field, Agata Forest, Taka Pass, Kusa Village, Sasa Sanctuary. Kurczak - Kamiki Village, Kusa Village. Pies - Kamiki Village, Agata Forest, Taka Pass, Kusa Village, Sasa Sancutary, Ryoshima Coast, N. Ryoshima Coast, Spirit Gate. Zając - Kamiki Village, Shinshu Field, Agata Forest, Sasa Sanctuary, Ryoshima Coast, N. Ryoshima Coast, Kamui, Wep'keer, Ponc'Tan. Dzik - Hana Valley, Shinshu Field, Dragon Palace, Ponc'Tan. Prosiak - Hana Valley, Shinshu Field, Taka Pass, City Checkpoint, Ryoshima Coast, Dragon Palace, Ponc'Tan. Małpa - Hana Valley, Agata Forest, Taka Pass, Kusa Village, Ryoshima Coast, Kamui (Ezofuji). Świnia - Shinshu Field, Kusa Village, Ryoshima Coast, N. Ryoshima Coast. Jeleń - Agata Forest, Taka Pass, Ponc'Tan. Słowik - Agata Forest, Taka Pass, City Checkpoint, Ryoshima Coast. Lis - Taka Pass, Ryoshima Coast, N. Ryoshima Coast, Kamui. Szop - Kusa Village, City Checkpoint, Kamui (Ezofuji). Koń - Shinshu Field, Taka Pass, City Checkpoint, Ryoshima Coast. Tygrys - Taka Pass, Sasa Sanctuary, N. Ryoshima Coast. Mysz - Sasa Sactuary, Gale Shrine. Kot - Ryoshima Coast, N. Ryoshima Coast, Catcall Tower. Krowa - Ryoshima Coast, N. Ryoshima Coast. Niedźwiedź - Kamui, Wep'keer, Kamui (Ezofuji). Owca - Kamui, Wep'keer. Żuraw - Kamui, Wep'keer. Teach an Old Dog New Tricks :braz:Learn all god techniques to fill up your Technique Scroll.God Techniques, czyli nowe specjalne umiejętności, nie będące technikami pędzla, tylko typowymi skillami naszej bohaterki. Uczymy się ich w Dojo od niejakiego Onigiri Sensei, komiczny NPC swoją drogą. W grze mamy trzy areny Dojo - jedną na mapie Shinshu Field, drugą na mapie Ryoshima Coast i trzecią na mapie Kamui. W każdym Dojo możemy nauczyć się nowych, lepszych technik, ale oczywiście nie za friko. Za ostatnią technikę musimy zapłacić prawdziwy majątek, więc szykujcie portmonetki.Lista technik wg Dojo, w których można się ich nauczyć, z ceną i działaniem: Shinshu Field 4 Winds - dodatkowy cios do kombo za pomocą reflektorów, koszt 5000 Yen. Spirit Storm - dodatkowe ciosy do kombo za pomocą korali (różańca), koszt 7000 Yen. Fleetfoot - uniki wykonywane za pomocą klawisza :r2: , koszt 10000 Yen. Golden Fury - Amaterasu może... obsikać wroga, żeby wydusić od niego gwarantowaną jedną sztukę Demon Fang, koszt 100000 Yen, więc na początku gry tego raczej nie wykupicie, ponadto trzeba ulepszyć portmonetkę, bo domyślnie może ona trzymać... 99999 Yen :dntknw: Ryoshima Coast 5 Winds - dodatkowy cios do kombo za pomocą reflektorów, koszt 20000 Yen. Holy Eagle - podwójny skok, wymagane do przejścia dalej w grze, koszt 20000 Yen. Spirit Armageddon - dodatkowe ciosy do kombo za pomocą korali, koszt 30000 Yen. Digging Champ - możliwość kopania we wcześniej niedostępnych miejscach, jak np. skała, koszt 30000 Yen. 3 Shears - dodatkowy cios do kombo za pomocą mieczy (glewii), koszt 40000 Yen. Wailing Mirror - wyposażenie reflektorów jako broń zarówno główną jak i poboczną zwiększa siłę ataku, koszt 40000 Yen. Brown Rage - Amaterasu może zrobić... ekhm, wybuchową kupę na polu walki (lol), jeżeli wybuch trafi przeciwników, upuszczą 2 sztuki Demon Fangs, koszt 2000000 Yen (lol2). Siła natury! Kamui Hardhead - Amaterasu może rozbijać z główki twardsze i większe głazy, koszt 10000 Yen. Counter Dodge - uniki od teraz mogą ranić wrogów, koszt 30000 Yen. Holy Falcon - podwójny skok od teraz rani wrogów, koszt 30000 Yen. Bead String - dodatkowe ciosy do kombo za pomocą korali, koszt 50000 Yen. 4 Shears - dodatkowy cios do kombo za pomocą mieczy, koszt 50000 Yen. Sword Dance - wyposażenie mieczy jako broń zarówno główną jak i poboczną drastycznie zwiększa siłę ataku, koszt 60000 Yen. Powyższe techniki przenoszą się między kolejnymi Dojo, czyli nie trzeba się wracać, żeby nauczyć się dostępnej wcześniej techniki, której się nie nauczyliśmy od razu.From Imps to Demons :braz:Complete your Bestiary.Bestiariusz w formie długiego zwoju uzupełniamy, kiedy po raz pierwszy pokonany danego stwora. Otrzymujemy też w wtedy krótki opis demona i najskuteczniejsze techniki pędzla, które możemy zastosować. Niektóre stwory wymagają specjalnego podejścia i użycia nawet kilku technik, żeby w ogóle zmusić je od osłonięcia się i zadać im jakiekolwiek obrażenia. Walki w Okami nie są trudne, a od kiedy wejdziemy w posiadanie techniki Veil of Mist i artefaktu Golden Ink Pot, stają się dziecinnie proste.Sam bestiariusz znajdziemy naturalnie w menu wachlarza. Trofeum to można pominąć, bo jest jeden jedyny stwór, którego spotykamy tylko w jednym miejscu i jeżeli go ominiemy, trzeba wczytać wcześniejszy zapis. Poza tym, każdego innego stwora można spotkać wielokrotnie i zawsze jest dodatkowa szansa. Po prostu nie omijaj walk i właź w zwoje, by niszczyć demony. To zawsze dodatkowa kasa i więcej Demon Fangs. Większość przeciwników to pospolite moby, a reszta to niemożliwi do ominięcia bossowie, a w razie czego, rozegranie Devil Gate Trials zatroszczy się o niemal wszystkie braki.Poniżej dwie uwagi, jedna na temat miejsca spotkania jednej unikatowej bestii i druga na temat potwora, którego można spotkać dwa razy - jeżeli ominiemy go w pierwotnym miejscu, można go dorwać drugi raz już po przekroczeniu punktu, z którego nie ma odwrotu. Demon, którego spotykamy tylko jeden raz, to Fire Doom Mirror. Kiedy jesteśmy zmniejszeni do rozmiarów Issuna i po przejściu przez ogród wchodzimy do sypialni Cesarza, na najniższym poziomie kręcić się będzie kilka demonicznych niebieskich zwojów. Upewnij się, że wejdziesz w nie i pokonasz przeciwników - Fire Doom Mirror będzie jednym z nich. Kiedy pod koniec gry cofniemy się w czasie za pomocą Spirit Gate, przechodzimy przez Kamiki i Shinshu Field sprzed 100 lat. Po Shinshu Field kręcą się zwoje, w których zamiast typowych Impów, spotkamy gliniane demony. Upewnij się, że w tym miejscu spotkasz demona o nazwie Clay Flyer (jedyny latający). Wszystkie inne gliniane potwory można potem spotkać w Kamui Devil Gate - oprócz tego jednego. Jeżeli ominiemy go podczas tej podróży do przeszłości, możemy go spotkać kiedy wejdziemy już do Ark of Yamato. Po pokonaniu bossów w pokojach, w których z nimi walczymy zostają demoniczne zwoje. W którymś zawsze trafia się Clay Flyer. Wejdź, pokonaj bossa, wyjdź i wejdź jeszcze raz. Cały bestiariusz zawiera 71 pozycji, trofeum za niego wpadnie przed napisami końcowymi.Barking Up the Cherry Tree :zloto:Earn a Cherry Tree rank for each item in the Total Results screen.Podobnie jak po każdej walce, po ukończeniu gry pokazuje nam się ekran z wynikami, tym razem nie są to czas i obrażenia, ale ostateczne wyniki za całą grę, w ktorej pod uwagę wzięte jest 5 statystyk odzwierciedlających, jak dobrze nam poszło. System ocen również składa się z kolejnych faz rozwoju wiśniowego drzewa i by zdobyć trofeum, trzeba otrzymać najwyższą możliwą ocenę (różowe drzewo) za wszystkie 5 statystyk. Ilość zgonów - mniej niż 5. Napisałem we wstępie, że w Okami zginąć bardzo ciężko. Początek gry jest prosty a kiedy wchodzimy w bardziej zaawansowane boje, Amaterasu jest na tyle dopakowana, że idziemy jak burza. Najlepszymi typem broni jest miecz (glewia, niech będzie), bo można naładować atak, trzymając przycisk :square: i co najlepsze, nie trzeba stać w miejscu, robiąc to - można ładować atak biegając, unikając i skacząc. Z wyuczoną techniką Sword Dance zadajemy kosmiczne obrażenia. Zdobyty Praise - minimum 4500. Szczerze mówiąc, jest to bardzo proste, w grze jest bowiem okazja do zrobienia ponad 7000 Praise. Poza tym, celujemy w wymaksowanie naszej bohaterki, kiedy to zrobimy, spełniamy wymaganie z grubą nawiązką. Karm zwierzęta, pamiętaj o koniczynach, wypełniaj zadania poboczne, odczyniaj klątwy, małymi kroczkami dochodzi się do końca. Punkty oczywiście można wydawać, gra liczy sobie "w pamięci" wszystkie dotychczas zdobyte. Pokonani przeciwnicy - minimum 550. Nie ma o czym mówić. Po prostu nie omijaj za bardzo walk, poza tym i tak potrzebujesz Demon Fangs. W żadnym razie wymagania nie trzeba farmić, ja zakończyłem grę, mając na koncie trzy razy tyle. Zdobyte Demon Fangs - przynajmniej 300. Jeżeli pamiętasz, by wykańczać stwory za pomocą ruchu Floral Finisher, nie ma z tym problemu. Im potężniejsze stwory, tym więcej Demon Fangs wyrzucają, nawet do 5 naraz, ale wymagają również, by wykańczać je mocnymi, skomplikowanymi technikami. IMO łatwiej wrócić na mapę Shinshu Field i pofarmić tam, co prawda po 1 za demona, ale szybko i łatwo. Poza tym, technika Golden Fury pomaga wycisnąć jeden dodatkowy Fang z każdego demona. Ogólnie nie ma problemu. W grze nie ma licznika wszystkich zdobytych Demon Fangs, jeżeli już jakieś wymienimy, ale wystarczy spojrzeć do wachlarza menu w ilość obecnie posiadanych i u NPC, u których się wymieniamy spojrzeć w wartość skarbów, które od nich wzięliśmy, by zrobić sobie sumę wszystkich znalezionych. Tak mniej więcej do N. Ryoshima Coast można się bawić z potworami, ale później spotykamy jakieś koła, jakieś ogry - tu już się nie opłaca, lepiej jest wykańczać je normalnie. Staraj się kręcić jak najwięcej tych przedmiotów od początku, bo można je wymienić na naprawdę świetne skarby. Zarobione pieniądze - przynajmniej 4 miliony Yen. Tak naprawdę jest to dość mało. Połowę tej kwoty już potrzeba do techniki Brown Rage. Za bossów otrzymujemy kupę kasy, możemy sprzedać swoje skarby, bo są warte niezłe pieniądze, dorobić się też można na największych okazach złowionych ryb. Jeżeli idziesz po platynę, to wymaganie spełni się samo. Za solidne wykonanie wszystkich Devil Gate Trials można zarobić do 2 milionów Yen, co zmierzyłem osobiście. Za zwykłe walki w końcowych etapach też wpadają dobre kwoty. Kupę szmalu zarobimy już po przejściu poza punkt, z którego nie można wrócić, choć nie ma wtedy co prawda za bardzo co robić z pieniędzmi, wlicza się to do wymagania. Nie omijaj walk i staraj się zawsze otrzymywać jak najlepsze bonusy, kończąć walki szybko i nie dając się trafić. W pierwszym punkcie opisałem uniwersalną metodę na niemal wszystkie potwory. Przedstawiam swoje ostateczne wyniki z przejścia, które dało mi platynę. Nigdzie nie musiałem specjalnie farmić, kombinować, czas dość średni, wszystko w porządku. Wygląda to tak:Za dobre wyniki otrzymamy też od Issuna specjalne prezenty do wykorzystania w New Game+.W razie czego, możesz zrobić sobie osobny zapis na ostatnim save poincie przed punktem, z którego nie można wrócić i jeżeli po ukończeniu gry okaże się, że czegoś Ci brakuje, wczytaj tę grę, spełnij warunek i dokończ jeszcze raz.Lupine and Divine :braz:Earn a Cherry Tree rank for each item in the Results screen.To będzie jedno z pierwszych trofeów, jakie zdobędziesz w grze. Po każdej walce wyświetlany jest ekran z wynikami - liczy się czas i ilość otrzymanych obrażeń (w obu przypadkach im mniej tym lepiej). Wyniki przedstawiane są w formie obrazkowej - fazy rozwoju drzewa wiśniowego, najlepszy wynik to różowe drzewo, jak widać na obrazkach powyżej. Wpływa to na bonus pieniężny otrzymany po walce. Stawiam dolary przeciw orzechom, że trofeum otrzymasz już po swojej pierwszej walce, a ogólnie to maksymalnymi wynikami zakończysz w grze pewnie jakieś 80% wszystkich swoich starć. Z głowy.Out of the Gate Swinging :srebro:Defeat all enemies at all three Devil Gate trial caves.To jest najtrudniejsze trofeum w całej grze. Nie jest aż tak trudne, po prostu najtrudniejsze w całej, dość łatwej przecież grze.Samą koncepcję Devil Gates opisałem przy omawianiu pucharka Enemy in the Gates :braz: . W grze znajdziemy trzy wyzwania, które ostatecznie przetestują poziom naszego "skilla". Są to tzw. Devil Gate Trials. By odnaleźć każdą próbę, trzeba najpierw przekopać się do niej przez kamień, posiadając zdolność Digging Champ. Kiedy wykopiemy dziurę, Amaterasu odskoczy, bo w dziurze będzie się kłębił podejrzany fioletowy dym. Wskocz w dziurę, a w ukrytej jaskini, w której się znajdziesz, zacznie się walka z mini bossem - Bandit Spider. Żeby nie spojlerować, podpowiem, że od razu skojarzysz sobie przeciwnika i przyjdzie Ci do głowy odpowiednia taktyka. Ta walka jest prosta, ale to dopiero początek. Po pokonaniu Bandit Spidera zabierz nagrodę i wyjdź z dziury. Przed powrotem polecać zapisać grę!Kiedy po pokonaniu bossa wrócisz do dziury, znajdziesz tam z pozoru zwykłą Devil Gate, wyglądającą jak każde inne. Jednak kiedy przez nią przejdziesz, zaczyna się próba - w tych Devil Gates stawiamy czoła bardzo dużym ilościom demonów naraz, wychodzącym falami. Ponadto, szybko zauważysz, że demony są znacznie, znacznie potężniejsze niż na powierzchni - nie dość, że biją mocniej, to jeszcze mają znacznie wyższe zdrowie. Wskazana jest przede wszystkim szybkość i umiejętność unikania ciosów, w tej walce uniki są gówno warte, lepiej po prostu ciągle skakać i ładować w powietrzu specjalny atak za pomocą miecza, by wyzwolić go, kiedy znajdziemy się blisko potwora i natychmiast odskoczyć znowu. Powtarzać do skutku.Gdy wybijemy wszystkie demony, brama jednak nie zniknie. Zamiast tego będzie można przejść przez nią znów, co wyzwoli kolejną (potężniejszą!) falę demonów. I w każdej próbie takich fal jest dziesięć, co mnożąc przez 3 wyzwania, daje razem aż 30 bram. Pomiędzy bramami w danym wyzwaniu nie można wyjść, nie można zapisać gry. Trzeba albo ukończyć wszystkie fale, albo uciec i po powrocie zaczynać od początku.Kilka ogólnych porad: Po pierwsze i najważniejsze - artefakt Golden Ink Pot i technika pędzla Veil of Mist są właściwie wymagane, żeby osiągnąć jakikolwiek większy sukces. Artefakt drastycznie przyspiesza regenerację naszych zasobów atramentu (z 9 do 3 sekund), a technika pozwala spowalniać czas w walce, co daje nam chwilę na wyprowadzenie zabójczych ciosów. Artefakt otrzymamy od Cesarza, wymieniając okrągłe 100 Demon Fangs. Cały czas pilnuj poziomu Godhood, co jest Twoją pierwszą linią obrony przed atakami demonów. Kiba za Demon Fangs wymieni przedmioty zwiększające Godhood, ale rośnie on też sam, kiedy robimy komba i nie dajemy się trafiać. Jeżeli nie czujesz się wystarczająco pewnie, polecam zapchać ekwipunek przedmiotami leczącymi (Holy Bones) i innymi wspierającymi naszą bohaterkę w walce (Vengeance Slip - odbija obrażenia, Steel Soul Sake - zwiększa obronę, Steel Fist Sake - zwiększa atak, Exorcism Slip - zadaje obrażenia). Wszystko czego potrzeba można kupić u każdego handlarza. To jest też czas, by skorzystać z tych wszystkich zgromadzonych podczas gry Inkfinity Stones, zapewniających nieskończony zasób atramentu przez krótki czas. Można je kupować, ale zabawa jest bardzo droga. Przydać się też może inny artefakt, Wood Mat. Nie korzystaj z niego podczas walki, zakładaj tylko w przerwach pomiędzy falami. Kiba zażyczy sobie za tę zabawkę 30 sztuk Demon Fangs. Dzięki temu przedmiotowi Amaterasu odnowi się zdrowie, kiedy się ułoży do odpoczynku (czyli kiedy przez kilka sekund nie będziemy dotykać przycisków na padzie). Jednocześnie zaczną uciekać nam pieniądze w tempie ok. 100 Yen na jedną odnowioną tarczę zdrowia. Deal bardzo opłacalny, bo jest to świetny sposób na uleczenie ran pomiędzy falami bez marnowania przedmiotów liczniczych. Broń, z której korzystasz, musi być ulepszona za pomocą Gold Dust. Kropka. Gold Dust można kupić w ograniczonej ilości oraz otrzymać za zrobienie kontraktu z potworami (patrz trofeum Sniff'Em Out :srebro: ). Najlepiej żeby była to najpotężniejsza broń w grze - Thunder Edge. Najlepszą wg mnie metodą na poradzenie sobie z tymi wyzwaniami jest ciągłe spamowanie techniką Veil of Mist i obijanie demonów naładowanymi atakami z miecza. Poczekaj aż zdobędziesz najpotężniejszą broń w grze (w drodze fabuły, pod koniec gry) i naucz się w Dojo techniki Sword Dance. Jako broń drugorzędną również wybierz miecz. Biegaj i skacz, ładując ataki i wyprowadzaj je w ostatniej chwili, faszeruj demony kombosami tylko kiedy są oszołomione (przybierają brązowy kolor, a nad ich głowami krążą gwiazdki). Jak najczęściej korzystaj ze spowolnienia, dzięki Golden Ink Pot właściwie nie trzeba się zatrzymywać na regenerację atramentu. Warto też pamiętać o słabościach poszczególnych potworów oraz żeby jak najszybciej sprowadzać za pomocą Galestorm wszystkie latające demony na ziemię. Staraj się robić wszystko szybko i sprawnie, żeby otrzymać dobre bonusy pienieżne, jeżeli pieniądze jeszcze będą Ci potrzebne. Przydają się też sekretne techniki pędzla (głównie Tornado), ale trzeba mieć świetne wyczucie, żeby malować symbole o dokładnie takiej wielkości, jakie chcemy, żeby nagle nie zostać bez atramentu. Optymalnie i najkorzystniej jest poczekać, aż wymaksujesz Amaterasu, zdobędziesz wszystkie techniki pędzla, maksymalne zdrowie itp., najlepsze bronie, wszystkie ruchy z Dojo wyuczone (za wyjątkiem sikania i wybuchowej kupy). W takiej sytuacji, dwie pierwsze próby będą dość proste. Trzecia jest jednak bezlitosna i trudna nawet wtedy, gdy nasza bohaterka jest już maksymalnie rozwinięta.Lokalizacje wszystkich trzech wyzwań, co następuje: Ryoshima CoastKiedy wejdziemy na mapę od strony City Checkpoint, skręćmy w prawo, na ścieżkę prowadzącą przy położonym w wielkiej dziurze stawie z wieżą pośrodku. Zaraz za stawem po lewej stronie ścieżki znajdują się krowy, które można nakarmić, a za krowami płaskie miejsce, w którym można kopać (spod ziemi przez szczelinę przebija światło). Tam znajdziesz pierwszą, najłatwiejszą próbę. Dostępna jest ona, od kiedy przejdziemy przez wszystkie obowiązkowe walki na obszarze (kiedy jesteśmy poznawani z nowymi typami przeciwników). N. Ryoshima CoastNa środkowej z trzech wysepek po lewej stronie na obszarze morskim tej mapy. Próba staje się dostępna, od kiedy... ... ukończymy Oni Island. KamuiKiedy wejdziesz na ścieżkę prowadzącą do Wep'keer, zatrzymaj się, odwróć w prawo i zeskocz ze ścieżki na dół. Znajdziesz się na półce skalnej z żurawiami, które możesz nakarmić. Zeskocz jeszcze niżej i w pobliskiej ścianie wysadź skałę za pomocą Cherry Bomb, by odsłonić ukrytą jaskinie, w której znajduje się wejście na arenę z próbą. Wyzwanie staje się dostępne, od kiedy... ... pokonamy demony Lechku i Nechku w lokacji Wawku Shrine. Lista przeciwników z każdego wyzwania i każdej fali: Ryoshima Coast1. Green Imp x10, Red Imp x62. Red Imp x7, Yellow Imp x33. Dead Fish x3, Red Imp x84. Bud Ogre x3, Red Imp x95. Blue Imp x3, Red Imp x86. Crow Tengu x3, Dead Fish x37. Blue Imp x6, Chimera x38. Black Imp x3, Red Imp x69. Fire Eye x3, Ice Mouth x310. Black Imp x10 N. Ryoshima Coast1. Bell Guardian x5, Headless Guardian x122. Earth Nose x4, Thunder Ear x43. Headless Guardian x9, Ubume x34. Jiro x1, Saburo x15. Ice Doom Mirror x3, Wind Doom Mirror x36. Halo Guardian x9, Headless Guardian x147. Poltergeist x68. Blue Cyclops x59. Tube Fox x1210. Blue Ogre x5, Red Ogre x5 Kamui1. Blade Namahage x12, Umbrella Namahage x92. Blade Namahage x9, Igloo Turtle x33. Bull Charger x54. Clay Drummer x3, Clay Samurai x145. Clay Drummer x2, Clay Shogun x86. Clay Samurai x12, Dogu x57. Great Tengu x58. Evil Rao x2, Waka x29. Evil Rao x3, Waka x210. Nagi x3 Demonów kupa, a do tego każdy w ulepszonej, silniejszej wersji. Opracuj taktykę albo skorzystaj z moich porad i do dzieła. Ostatnia walka w ostatniej próbie to jest prawdziwy killer :) Życzę powodzenia!Who Let the Dogs Out? :zloto:Defeat the Kusa 5.Ledwo skończyliśmy omawiać jedną cieżką przeprawę przez przeciwników, a tu następna.Kusa-5, to zebrana na nowo grupa Canine Warriors, nad którymi pieczę sprawuje Princess Fuse. Zdaję sobie sprawę, że to dość mętny opis, ale nie chcę spojlerować - wszystko na ten temat wyjaśnia się bowiem w fabule. Jest to kolejna ciężka walka, w której stawiamy czoła wszystkim 8 wojownikom (w falach - napierw 4, potem 3 i na końcu 1 najpotężniejszy, ale wszystko w obrębie jednej walki). Są oni bardzo szybcy, sprytnie unikają ataków i przede wszystkim, posiadają zestaw ruchów podobny do naszego. Wyzwanie to staje się dostepne, od kiedy... ... ukończymy Oni Island. Całą gromadę zatwardziałych zabijaków, jaką jest Kusa-5, znajdziemy w Gale Shrine, wystarczy w pierwszej komnacie ze stawem pośrodku wybrać drogę w prawo, do małej jaskinii, gdzie czekają wojownicy. Pokonanie ich jest wymagane również do zebrania wszystkich Stray Beads.Wszystkie, podkreślam, wszystkie porady, które przedstawiłem w opisie trofeum wyżej, znajdują dokładnie takie samo zastosowanie tutaj. Najlepiej zabrać się za to, kiedy Amaterasu będzie już maksymalnie rozwinięta.Dog Eat Dog :braz:Beat Hayabusa's turnip-digging record.Ciekawe trofeum, które możemy zrobić już na początku gry. Jest w zasadzie niemożliwym do pominięcia trofeum fabularnym, ale nie zdradza nic poważnego i dotyczy minigry, więc przesunąłem je do sekcji ogólnej.W Kamiki Village mieszka chłopiec Mushi ze swoja matką i psem Hayabusa. Całą trójkę można znaleźć w okolicy pola, na którym matka Mushi'ego uprawia brukiew. Na polu znajduje się 10 brukwi i Mushi mówi nam, że Hayabusa zdążył jak dotąd wykopać 9, zanim złapała go matka chłopca. Naszym zadaniem jest pobić ten wynik i wykopać wszystkie 10. Kiedy wykopiemy pierwszy, matka chłopca zaczyna nas gonić po polu i jeżeli nas złapie, zabawa się kończy i trzeba zaczynać od nowa. Trzymaj się więc z dala od niej, spowalniając ją za pomocą Power Slash, Bloom, albo obsmarowując ją atramentem. Kiedy widzisz, że nie zdążysz wykopać warzywa, bo matka chłopca Cię złapie, przerwij kopanie, zwab ją z dala od konretnej brukwi i wróć do jej wykopywania (jeżeli będziesz czekać za długo, brukiew znów się zakopie). Nie jest to trudne i można ten pucharek zrobić bezstresowo już na początku gry.Jeżeli jednak zdecydydujesz się zrobić go później, ostatecznie przyjdzie moment w fabule, który zmusi nas do wykonania tego zadania. Dobre wideo, ale osobiście polecam jeszcze zmienić kamerę na widok z góry za pomocą :l1: , dzięki czemu łatwiej się rozejrzeć i zorientować w sytuacji. Diggin' It :braz:Complete five digging mini games.By zdobyć to trofeum, musimy wykonać wszystkie pięć minigier z kopaniem. Jest to świetna zabawa, takie minigry to ja rozumiem, a nie jakieś niedorobione gówno, które z reguły dostajemy, jeżeli w ogóle coś dostajemy. Trzy z pięciu wykonujemy w ramach fabuły, dwie są zaś opcjonalne. Podczas przystępowania do pierwszej takiej zabawy, gra dokładnie wytłumaczy nam wszystkie zasady. Warto zdobyć najpierw Golden Ink Pot, gdyż szybka regeneracja atramentu bardzo się tu przyda. Trzeba szybko mysleć i po kilku próbach opracować drogę, ale wbrew powszechnym opiniom nie jest to aż tak trudne. Wszystkie zrobiłem sam na spokojnie, IMO druga minigra jest najtrudniejsza.Spis wszystkich pięciu minigier: Sasa Sanctuary (fabularne)Pomagamy Mr. Bamboo znaleźć podziemne źródło dla pensjonatu. Całkiem prosta gra, która dobrze zapoznaje nas z tą zabawą. Polecam spróbować samemu. Taka Pass Pomagany Bingo odkopać ukryty skarb. Tu już jest więcej kombinacji. Wideo pokaże, jak to zrobić i wykorzystywać w zabawie techniki pędzla na różne sposoby. Ta jest wg mnie najcięższa. Sei-an City (fabularne) Pomagamy miejscowemu stolarzowi, Naguri, przywrócić wodę w miejskim kanale, która w tajemniczy sposób zniknęła. Sasa Sanctuary (fabularne) Wracamy do wróblego pensjonatu, tym razem pomagamy Kaguyi odkopać coś, co jest jedynym przedmiotem będącym dla niej łącznikiem z przeszłością. Dragon Palace Pomagamy podwodnemu zespołowi tanecznemu odnaleźć wodę, bo wyschło ich kochane źródełko. Nie rozumiem tylko, jak może brakować wody w podwodnym pałacu, ale niech będzie. Eat My Flower Trail :braz:Win the race against Ida and Hayate.Opis trofeum jest nieco mylący - musimy bowiem wygrać po 3 wyścigi z tymi biegaczami, nie tylko po jednym. Ida i Hayate, to dwaj bracia będący kurierami. Biegają w kółko ustaloną trasą, ten pierwszy po Shinshu Field, ten drugi po Ryoshima Coast. Każdego z nich można wyzwać na wyścig i udowodnić im, kto jest najszybszy w okolicy - zaskoczenia nie ma, bo jak osobnik biegający na dwóch nogach może być szybszy od czworonoga? No właśnie. Zabawa jest jednak prosta i przyjemna, a podcas wyścigów leci IMO jeden z najpiękniejszych kawałków w grze.Techniki pędzla w tej zabawie nie działają. Trzeba wygrać "uczciwie" By ścigać się z Idą, najpierw trzeba pomóc mu wstać, przynosząc przedmiot Traveler's Charm. Teraz można się z nim ścigać. Wyścig w zasadzie nie ma ustalonego startu, mety ani czasu, musimy po prostu nadążyć za Idą i uderzyć go "z główki". Wyścig przegrywamy, kiedy Ida zniknie nam z pola widzenia. Kiedy zaś wygramy, Ida prosi, byśmy wrócili później, kiedy poprawi technikę. Musimy wygrać trzy razy, za trzecim razem otrzymamy jego skarb, Gimmick Gear, który można zanieść Genowi na wieży w Sei-an City i otrzymać nową sekretną technikę pędzla oraz Stray Bead. Sprawa jest dość prosta, należy rozkręcić Amaterasu do pełnej prędkości, mocno ścinać zakręty, wyjść ciupkę przed Idę, wymierzyć główkę i go trafić - pamiętając, jak wygląda i ile trwa animacja uderzenia - jeżeli nie weźmiemy tego pod uwagę, Ida zwieje, zanim Ammy zdąży go uderzyć. Od drugiego wyścigu Ida zostawia za sobą kolczaste pułapki, które zatrzymują Amaterasu. Można je zniszczyć za pomocą Power Slash, ale nie ma to sensu - lepiej je zignorować, biegnąc lekko po lewej albo po prawej stronie, a nie tuż za rywalem. Pamiętaj, by podczas wyścigów włączyć widok z góry za pomocą :l1: .Z Hayate możemy się ścigać pierwszy raz od razu jak go spotkamy i od pierwszego wyścigu zostawia on za sobą pułapki. Zasady i metoda na wygranie jest dokładnie taka sama jak z jego bratem. Po trzech wygranych Hayate wręczy nam Stray Bead i wpadnie trofeum. Trzeba uważać, by zaraz po starcie nie wejść na walkę z demonami, bo przebiegamy tuż obok zwoju.Zawodowcy robią z Idą , a z Hayate .Dog Gone Fast :braz:Win the race against Kai.Wyścig z Kai, to wyścig w dosłownym znaczeniu - start i meta, pierwsza dziewczyna na mecie wygrywa. Wyścig prowadzi przez lokację Yoshpet Forest aż do Ponc'Tan. Wcześniej idzie się tędy przez fabułę, co pozwala nam poznać obszar i wszystkie zagrożenia, które czasem pojawiają się znikąd. Do rywalizacji możemy przystapić od kiedy...... ukończymy Wawku Shrine. Kai będzie czekać tuż za wejściem do lasu. Przed rozpoczęciem wyścigu warto przebiec lokację jeszcze raz albo dwa i odczarować wszystkie drzewa, które będą rzucać w nas pociskami i przeszkadzać - a praktycznie jeden taki stop i mozna dać sobie spokój, chyba że mamy kilkanaście sekund przewagi. Dobrze jest znaleźć wszystkie skróty i miejsca, w których można ściąć trasę i urwać kilka sekund, a także wyrobić się w unikaniu toczących się prosto na nas snieżnych kul gigantów (zakładając reflektor Solar Flare, można je topić, ale IMO jest to strasznie rozpraszające) i spadających sopli lodu. Prawdopodobnie i tak zejdzie Ci się kilka prób, żeby się zapoznać ze wszystkimi sekretami tej skomplikowanej trasy. Kiedy wygramy, Kai wręczy nam Stray Bead. TROFEA ZA FABUŁĘ (DUŻE SPOJLERY!) (choć i tak starałem, się, by były jak najmniejsze) A Village for a Peach :braz: []Return Kamiki Village back to normal.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy na początku gry ożywimy drzewo Konohana i usuniemy klątwę z wioski.Descending Descendant :braz: []Meet Susano.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy spotkamy Susano - leniwego, wymachującego wystruganym z drewna mieczem brodacza, który podaje się za potomka wojownika Nagi - legendarnego bohatera sprzed 100 lat, który wraz z Shiranui pokonał Orochiego.Let's Rock, Baby! :braz: []Fight Waka.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy stoczymy walkę w Agata Forest z tajemniczym osobnikiem o imieniu Waka.Big Ol' Flower :braz: []Exterminate the Spider Queen.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy pokonamy pierwszego bossa - Spider Queen - którą to Issun na początku bierze właśnie za "Big ol' flower". Taktyka obejmuje przyczepienie haków na jej odwłoku do kwiatów Konohany za pomocą pnączy, co otwiera odwłok i na chwilę odsłania wrażliwy punkt.Imp Exorcist :braz: []Defeat the imps that possessed Princess Fuse.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy zdejmiemy klątwę z Pincess Fuse, podczas pierwszej wizyty w Kusa Village.One Mean Dude :braz: []Defeat the Crimson Helm.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy pokonamy drugiego bossa - Crimson Helm - który zadomowił się w Gale Shrine. Taktyka obejmuje klepanie go od oporu, aż pęknie mu pancerz, a następnie ugaszenie płomieni za pomocą Galestorm i obijanie go, aż nie odnowi mu się pancerz. I powtórka.To the Moon, Ammy! :braz:Enter the Moon Cave.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy wejdziemy do Moon Cave po tym, jak blokująca wejście bariera zostanie zdjęta.Serpent Breath :srebro: []Defeat Orochi.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy powtórzymy historię sprzed 100 lat i pokonamy Orochiego. Walka jest długa i obejmuje m. in. upijanie kolejnych głów stwora, kiedy otwierają pysk. Do wlewania sake do pysków Orochiego służy technika Watersprout.No Furball on the Menu :braz:Make your way to shore without being swallowed by the Water Dragon.Trofeum nie do końca fabularne, ale opis zdradza fabułę, więc umieściłem je tutaj. Można je ominąć i jeżeli go nie zaliczymy, lepiej wczytać wcześniejszy zapis. Kiedy opuszczamy Sunken Ship z kapłanką Rao na grzbiecie, atakuje nas Water Dragon. Trzeba zdążyć do brzegu, nie dając się połknąć (jeżeli nas połknie, z punktu widzenia rozgrywki nic się nie dzieje, próbujemy do skutku, ale szansa na pucharek zaprzepaszczona). Polecam szybkie pływanie poprzez klepanie :x: tak szybko jak się da i kiedy kończy nam się zdrowie, szybko malujemy lilię na wodzie, przechodzimy przez nią, by odnowić zdrowie, ale nie zatrzymujemy się, od razu wskakujemy do wody i płyniemy dalej. Można też uciec poprzez ciągłe podwójne skoki z lilii na lilie, które będziemy malować na bieżąco, zanim wpadniemy do wody. Można też wcisnąć :square: w powietrzu, by zrobić dash i wycisnąć jeszcze troszkę dystansu z każdego skoku.Ten gość zrobił to tak koślawo, że aż chce mi się płakać - ale i tak mu się udało - .Dominate the Indomitable :braz: []Defeat Blight.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy pokonamy kolejnego bossa - Blight - który ułożył się w trzewiach Cesarza i jest odpowiedzialny za całą klątwę, jaka ogarnęła Sei-an City. Walka obejmuje odbijanie za pomocą techniki Power Slash mieczy, którymi w nas rzuca i obijanie go, kiedy jest oszołomiony. Dla lepszego efektu można spowolnić czas.Dragonian Dilemma :braz: []Meet Otohime.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy spotkamy się po raz pierwszy królową podwodnej rasy Dragonian, Otohime.Fox-Face :braz: []Defeat Evil Rao.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy pokonamy w komnatach Himiko podszywajacą się pod Rao tajemniczą bestię. Walka obejmuje odbijanie w jej kierunku jej własnych ataków dystansowych oraz klepanie kombosów przy jednoczesnym spowalnianiu czasu.RIP Tobi :braz: []Win the final race against Tobi.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy wygramy wszystkie wyścigi z prowadzącym nas przez zamek na Oni Island złym bytem Tobim. To są dość proste tory przeszkód - nic, co by sprawiało większe problemy.Fox-Headed Wench :srebro: []Defeat Ninetails.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy na szczycie zamku na Oni Island pokonamy jego mistrza, podłego lisa o imieniu Ninetails. Walka obejmuje czekanie, kiedy stwór dobywa swojego miecza i skierowanie na ten miecz błykawicy za pomocą techniki pędzla Thunderstorm. Stwór rozdziela się na mniejsze dusze, z których każda odpowiada ze jeden z jego ogonów. Dusze musimy zniszczyć, należy powtarzać tę sekwencję, aż zniszczymy wszystkie. Wtedy Ninetails pokazuje prawdziwą formę i można go zranić. Unikamy jego ataków i czekamy, aż się zmęczy, a kiedy padnie na pysk wyczerpany, atakujemy go. Powtarzamy do skutku.True Serpent Breath :braz: []Defeat True Orochi.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy zmierzymy się z potężnym Orochim z przeszłości, po odbyciu poprzez Spirit Gate podróży 100 lat wstecz. Taktyka obejmuje te same sztuczki, co podczas pierwszej walki z tym potworem, teraz więc powinno być łatwiej.Twin Birdbrains :braz: []Defeat the twin demons, Lechku and Nechku.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy pokonamy dwa tchórzliwe mechaniczne demony wyglądające jak wielkie sowy - Lechku i Nechku. Walka obejmuje kontrowanie ataków i oszałamianie ich, a następnie wystrzeliwanie na nie towarzyszącego nam wojownika Okiego, który ściąga latające bestie na ziemię, umożliwiając atak. Powtarzamy do skutku. Kolejny zajebisty kawałek przygrywa nam podczas tego starcia..Sayonara :braz: []Board the Ark of Yamato.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy przejdziemy tęczowym mostem do punktu, z którego nie można już wrócić.The Dark Lord :srebro: []Defeat Yami.Trofeum fabularne, nie można pominąć. Wpadnie, kiedy w epickim finałowym starciu pokonamy Yami - Mrocznego Lorda, czyli po prostu gnojka odpowiedzialnego za calutkie zło, które zwalczamy w grze. Kurdupel wielkości kijanki zamyka się w wielkiej mechanicznej kuli i kradnie nam nasze wszystkie techniki pędzla, ale to nic - dzięki sile wiary naszych wyznawców odzyskujemy techniki i zaprowadzamy pokój w krainie Nipponu. Taktyka obejmuje wykrywanie słabych punktów i skuteczne ich wykorzystywanie przeciw temu... czemuś. Kiedy gramy w coś w stylu jednorękiego bandyty, można pomóc sobie w trafieniu w co się chce, spowalniając czas. Warto też pamiętać, by za pomocą techniki Rejuvenation naprawiać nie bieżąco dziury w podłodze, żeby nie spaść. :trofea: Credits :trofea: Dziękuję: Ludziom, którzy tworzyli nieistniejące dziś Clover Studios i dali nam tę niesamowitą przygodę oraz twórcom świetnego portu HD. Wszystkim, których materiały wykorzystałem w poradniku. Specjalne podziękowania i pozdrowienia dla forumowicza zduna, za jego fanatyzm Okami - znacznie większy od mojego. Pozdrawiam! :trofea: Koniec :trofea: Dziękuję za uwagę. Zachęcam jeszcze raz do zapoznania się z grą i przeżycia tej przygody. Po prostu warto. Edytowane 11 Maj 2013 przez Siriondel 13 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zdun 1522 Napisano 1 Styczeń 2013 (edytowane) super robota jak zawsze!!! czasem jak cie czytam przez chwile zapominam ze mam w dupie puchary wiec wielki +!!! ps. ze tobie sie chce ;p ps2. i ciebie pozdrawiam. Edytowane 1 Styczeń 2013 przez zdun 3 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kloose 1500 Napisano 1 Styczeń 2013 Przyda się bardzo... Świetna robota - chylę czoła za trud włożony w napisanie tego "kolosa" (w pozytywnym znaczeniu)... 3 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pack 698 Napisano 1 Styczeń 2013 Świetny poradnik. Dzięki!!! :) Szacunek Siriondel! :) 2 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Chmurowaty 47 Napisano 6 Kwiecień 2013 Odkopię temat, bo mam mały problem - Przy trofeum "Out of the gate swinging". Bramy w North Coast i Kamui mam zrobione (Walka z 3x Nagi nie była trudna, ale to pewnie wina wszelkich sake i slipów), ale nie potrafię znaleźć najłatwiejszej bramy - W miejscu, które wskazywane jest w poradniku, mam dziurę w której są...króliki i koniczyna do ożywienia, niezależnie od pory dnia nic się nie zmienia. Pół wybrzeża przeszukałem i nie znalazłem nic. Może być to jakiś bug, czy po prostu ja nie potrafię znaleźć? (Gram na zapisie po pokonaniu Lechku i Nechku, więc wszystko powinno być okej z mojej strony) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ExVitallin_PL 165 Napisano 6 Kwiecień 2013 nie potrafisz znaleźć Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Siriondel 855 Napisano 6 Kwiecień 2013 Odkopię temat, bo mam mały problem - Przy trofeum "Out of the gate swinging". Bramy w North Coast i Kamui mam zrobione (Walka z 3x Nagi nie była trudna, ale to pewnie wina wszelkich sake i slipów), ale nie potrafię znaleźć najłatwiejszej bramy - W miejscu, które wskazywane jest w poradniku, mam dziurę w której są...króliki i koniczyna do ożywienia, niezależnie od pory dnia nic się nie zmienia. Pół wybrzeża przeszukałem i nie znalazłem nic. Może być to jakiś bug, czy po prostu ja nie potrafię znaleźć? (Gram na zapisie po pokonaniu Lechku i Nechku, więc wszystko powinno być okej z mojej strony) Poradniki nie są nigdy zakopane, mogę być co najwyżej w stanie spoczynku ;) Zaś co do Twojego problemu, to tak jak przedmówca napisał - szukasz nie tam gdzie trzeba raczej. Wchodzisz na mapę Ryoshima Coast od strony City Checkpoint, od razu skręcasz w prawo wokół tego jeziorka, z którego na środku wystaje ta wieża. Podążaj tą ścieżką, aż po lewej zobaczysz krówki do nakarmienia w takiej małej "wnęce". Za nimi jest zaś Devil Gate. 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dilerus 485 Napisano 7 Kwiecień 2013 (edytowane) Właśnie straciłem dwie godziny grania przez wejście z marszu do Devil Gate'a z dziesięcioma falami przeciwników w Ryoshima Coast (poległem na dziewiątej fali, zaliczając tym samym mojego pierwszego zgona w tej grze), jeśli ktoś będzie próbował tego przed wymaksowaniem Ammy to polecam zrobić save'a :) Szkoda, że nie sprawdziłem wcześniej co mnie czeka w tym specyficznym rodzaju Devil Gate... Edytowane 7 Kwiecień 2013 przez Dilerus Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
misfit 2 Napisano 30 Kwiecień 2013 Witam wszystkich, jestem świeżutki i na ps3 i na okami hd, mam takie lamerskie pytanie, dlaczego niektóre skrzynie są zamurowane i nie można ich wykopać? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
LONG3r 73 Napisano 30 Kwiecień 2013 Witam wszystkich, jestem świeżutki i na ps3 i na okami hd, mam takie lamerskie pytanie, dlaczego niektóre skrzynie są zamurowane i nie można ich wykopać? By wymusić na tobie znalezienie umiejętności, która 'wzmocni' twoje łapki, dzięki czemu będziesz kopać jak młody wilk. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
c0r 29 Napisano 1 Maj 2013 świetny poradnik. 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
HarDy 1684 Napisano 1 Maj 2013 Jestem na etapie farmienia pieniążków w celu wymaxowania Amaterasu (Brown Rage bejbi :banana: ) a przy okazji chcę zaliczyć pucharek z rybami więc wędkuję. Korzystam z tego poradnika - jest dokładniejszy niż ten z linka Siriondela. BTW Ryby najlepiej sprzedawać w Sei-an City, dostajemy tam o wiele więcej kasy. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TaMLiN 16 Napisano 5 Maj 2013 gdzie sie zdobyw umiejestnosc chodzenia po scianach bo latam tam i juz kilka godzin i nie umie tego wyczaic :( ok juz mam... grrr a myslalem ze musze miec te umiejetnosc zeby wejsc na te wieze.... a to sie po wejsciu dostaje.. omg Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TaMLiN 16 Napisano 6 Maj 2013 dobra to mam jeszcze jedno pytanko... czy po skonczeniu gry... (znaczy przed punktem z ktorego nie ma powrotu) mozna cofnac sie do kazdego stray bead ? bo pominolem taki ktory wydaje mi sie juz nie do odrobienia konkretnie chodzi mi o 73 od othami czy jakos tak :P z gory dzieki za podpowiedz.. bo nie chce mi sie potem calej gry od nowa leciec dla jednej kulki Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TRaCeGuitar 1141 Napisano 6 Maj 2013 Bready zostają a ostatniego zdobywasz właśnie za przejście gry...więc jakby co w ng+ powinieneś dalej mieć wszystkie które zdobyłeś. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TaMLiN 16 Napisano 6 Maj 2013 znaczy sie ze ten akurat mozna pominac ? bo o to mi chodzi mam sejwa wiec musialbym sie cofnac jakies 45 min do godziny a to lepiej niz leciec 30h przez 3/4 gry Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Siriondel 855 Napisano 6 Maj 2013 dobra to mam jeszcze jedno pytanko... czy po skonczeniu gry... (znaczy przed punktem z ktorego nie ma powrotu) mozna cofnac sie do kazdego stray bead ? bo pominolem taki ktory wydaje mi sie juz nie do odrobienia konkretnie chodzi mi o 73 od othami czy jakos tak :P z gory dzieki za podpowiedz.. bo nie chce mi sie potem calej gry od nowa leciec dla jednej kulki Dlaczego nie do odrobienia? To Otohime nie ma już w pałacu? Chyba możesz wrócić do podwodnego pałacu i z nią pogadać? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TaMLiN 16 Napisano 6 Maj 2013 (edytowane) zamienila sie w tego stworka water dragon zeby otworzyc most... i wlasnie o to mi chodzi czy pozniej po oni island moge wrocic do podwodnego palacu.. i czy ona tam bedzie Edytowane 6 Maj 2013 przez TaMLiN Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Siriondel 855 Napisano 6 Maj 2013 (edytowane) Czy jest jakiś powód, dla którego nie możesz najpierw sam włączyć gry i zobaczyć czy pozniej po oni island moge wrocic do podwodnego palacu.. i czy ona tam bedzie?A jak jeszcze nie przeszedłeś tego momentu, to przejdź i zobacz. Tak czy inaczej, rozumiem że powrotu do wcześniejszego zapisu nie masz, więc nie robi różnicy. Poza tym, jesteśmy w poradniku, w którym na górze są wymienione pomijalne trofea. Pucharek za Stray Beads nie jest jednym z nich wg mojej wiedzy. Edytowane 6 Maj 2013 przez Siriondel Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TaMLiN 16 Napisano 6 Maj 2013 (edytowane) no o to mi sie rozchodzi... sejwa mam tylko nie chcialo mi sie do niego wracac... (bo bylem juz jakies 2h grania dalej) tak wyszlo z sejwow...a pytanie moje bylo takie czy pozniej po otworzeniu drogi do oni island othime wraca jakos do tego wodnego palacu..... gram dalej... najwyzej nie bedzie platynki :P Edytowane 6 Maj 2013 przez TaMLiN Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dilerus 485 Napisano 7 Maj 2013 1) Otohime wraca do pałacu. 2) Wodny pałac jest dostępny do "momentu bez powrotu". Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
misfit 2 Napisano 28 Maj 2013 (edytowane) Witam ponownie, mam problem z trofeum Have Guides Will Travel, a konkretnie z 29. Tribe of the Moon - Kamui, w jaskini obok chatki Wali, od którego dostajemy kontrakt na potwory. Nie mogę przeskoczyć na tę platformę, tzn. raz mi się udało na nią wskoczyć, ale nie potrafiłem wrócić, czy jakoś źle skaczę, czy trzeba jeszcze czymś dopakować Ammy? Już doszedłem jak przeskoczyć, w końcowej fazie trzeba pojechać z dyńki :-) Edytowane 28 Maj 2013 przez misfit Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sushi 611 Napisano 21 Czerwiec 2013 (edytowane) Czy utopienie się liczy się jako śmierć? W sumie to nie do końca się utopiłem, wpadłem do wody i w momencie, w którym zniknął mi ten symbol nad głową przeniosło mnie na brzeg. Czy zginąłem? :P Btw. czy jeśli umrę to pojawi się jakiś komunikat, albo coś, dzięki czemu będę o tym wiedzieć? Żeby umrzeć muszę stracić wszystkie te zawijasy? One się jakoś odnawiają? Kolejna kwestia, to jak działa Astral Pouch? W momencie jak zginę jeśli mam wypełnioną do końca, to się odradzam. Wówczas taka śmierć liczy się do tych 5 potrzebnych do pucharku? Edytowane 21 Czerwiec 2013 przez Sushi Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Siriondel 855 Napisano 21 Czerwiec 2013 Czy utopienie się liczy się jako śmierć? W sumie to nie do końca się utopiłem, wpadłem do wody i w momencie, w którym zniknął mi ten symbol nad głową przeniosło mnie na brzeg. Czy zginąłem? :P Btw. czy jeśli umrę to pojawi się jakiś komunikat, albo coś, dzięki czemu będę o tym wiedzieć? Żeby umrzeć muszę stracić wszystkie te zawijasy? One się jakoś odnawiają? Kolejna kwestia, to jak działa Astral Pouch? W momencie jak zginę jeśli mam wypełnioną do końca, to się odradzam. Wówczas taka śmierć liczy się do tych 5 potrzebnych do pucharku? Nie, utopienie nie liczy się jako śmierć. Tracisz tylko trochę energii. Zaś Astral Pouch jest właśnie po to, żeby zabezpieczyć cię przed śmiercią. Zużycie takiego nie liczy się jako śmierć, chyba pisałem o tym gdzieś w poradniku. Śmierć liczy się wtedy, kiedy stracisz całe zdrowie i nie masz Astral Poucha, wtedy zobaczysz taki oto ekran: A i wtedy możesz zrobić Load Game i się nie wliczy, choć oczywiście tracisz cały postęp od ostatniego zapisu. 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sushi 611 Napisano 2 Lipiec 2013 Ufff, zbliżam się ku końcowi, zostało jeszcze kilka koralików i można wbijać na ostatnie starcie. Poradnik super, chociaż trochę nastraszyłeś przy starciu z Kusa 5 i Devil Gates Trials - wszystko poszło bez zająknięcia za pomocą mist + ciachanie mieczem, tylko przy Nagim musiałem odpalić 2 Inkfinity Stones. Mam pytanie odnośnie praise. Czy w "miejscu bez powrotu" (żeby nie spoilować) jest jakaś okazja do zdobycia dodatkowych punktów? Tak jak pisałem, jestem już przy końcu, a praise brakuje - w chwili obecnej około 700 - mam kilka koralików do zebrania związanych z questami, to przypuszczam, że coś wpadnie, ale może być mało. Jedyne co ominąłem to w momencie, w którym cofamy się do przeszłości - nie miałem ulepszonego slasha żeby kilka koniczynek załatwić. Są jakieś dobre miejsca/questy, w których wpada tego sporo? Woziłem ludzi po rzece w stolicy, będę jeszcze załatwiał z Mr Flowerem, jest coś jeszcze niezwiązanego z koralikami? Wyczytałem też, że w NG+ można dozbierać brakujący praise, bo wykupione ulepszenia przechodzą - prawda to? Mam jeszcze kilka uwag do samego poradnika: 1. Z tego co wyczytałem w necie, do pominięcia jest pucharek za zdobycie koralików, z tego powodu, że pierwszy koralik staje się z czasem niedostępny (przypuszczam, że po pierwszej walce z wiadomo kim). 2. Haruka, od którego dostajemy jedną z Wanted Lists, rezyduje nie w Sasa, lecz w hotelu w Kusa. 3. Można by dorzucić do poradnika mapkę z potworami z Wanted Lists (np. http://faqs.neoseeker.com/Games/PS2/okami_wanted_monster.png) - nie są one w losowych miejscach, tylko zawsze w tych samych - trochę się naszukałem zanim odpaliłem google. 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach