Patricko 8082 Napisano 22 Kwiecień 2011 Gran Turismo 5 Zdjęcie własnej roboty. :trofea: Informacje ogólne: :trofea: Ilość trofeów: :platyna: x1 / :zloto: x1 / :srebro: x4 / :braz: x53 Ilość trofeów offline: 57 Ilość trofeów online: 2 (udostępnianie zdjęcia i trasy) Najtrudniejsze trofea: :zloto: Gold Standard / Złoty Standard / :braz:Sebastian Vettel X Challenge / Wyzwanie X Sebastiana Vettela Trofea możliwe do pominięcia: :braz: Penniless / Bez grosza (nie tyle do pominięcia, ale im mamy więcej pieniędzy, tym trudniej będzie go nam zrobić, dlatego warto pokusić się o zrobienie go na samym początku) Czas do zdobycia platyny: 400 godzin Wymagana ilość ukończenia gry: 1 Wstęp: Gran Turismo 5 jest grą, na którą przyszło nam czekać bardzo długo. Ubóstwiam serię Gran Turismo i szczerze mówiąc to mógłbym czekać nawet jeszcze dłużej na nią. Nie ma co ukrywać, że jest to najlepsza gra wyścigowa na konsole nowej generacji. Można narzekać na słabe tekstury otoczenia, na samochody standard, itd. Ale nikt nie powie, że ta gra nie ma duszy, dzięki której spędzamy przy niej masę godzin i nie czujemy znużenia, a przynajmniej tak jest w moim wypadku i zapewne całej reszty maniaków GT. Ważne wskazówki: -- Tym razem chciałbym podzielić wskazówki na kilka podpunktów, ponieważ warto z nimi się zapoznać przez przystąpieniem do platyny: -- Na wstępie należy podkreślić, że GT5 nie jest grą, w której platynę zdobywasz nic nie robią. Szczerze mówiąc jest to chyba jedna z najtrudniejszych i najdłuższych platyn do zdobycia ze wszystkich gier PS3. Zapewne jest to spowodowane wyścigami endurance, które trzeba jakby nie patrzeć ukończyć podwójnie (A-Spec/B-Spec). -- Warto również dodać, że jeśli nie posiadacie kierownicy, to zdobycie platyny będzie dla Was dużo trudniejsze, a czasami prawie, że niemożliwe. Chodzi mi tutaj głównie o licencje, a w szczególności Wyzwania Vettela, które są jednymi z najtrudniejszych zadań w serii Gran Turismo z jakimi się spotkałem (a gram od pierwszej części i każdą zawsze kończyłem na prawie, że 100%). Poza tym kierownica + Gran Turismo = naprawdę świetna zabawa. Tutaj po prostu wykorzystujemy potencjał kierownicy w 101%, a radocha płynąca z grania jest nie do opisania. Jeśli macie fundusze, lubujecie się w samochodach, to warto pomyśleć nad zakupem porządnego kółka. Wszelkie pytania dot. zakupu kierownicy kierujcie tutaj: Kierownica do GT5 -- Jeśli chodzi o normalne licencje, to bez problemu zrobicie je na padzie. Niektóre są trudniejsze, a niektóre łatwiejsze, ale z każdą powinniście sobie poradzić. Przy opisywaniu pucharków, będę się starał jak najlepiej opisać sposób przejazdu oraz będę dawać linki do filmików na YT (niestety nie moich, mimo że mam replaye u siebie, to nie mam możliwości wrzucenia ich na YT). Polecam je robić na samym początku, ponieważ za robienie licencji dostajemy doświadczenie, a co ważniejsze samochody za zrobienie wszystkich (na brąz, srebro i złoto). Samochody na "rozruch" są w zupełności wystarczające, a czasami dostaniemy naprawdę wyjątkowe egzemplarze, których nigdzie nie kupicie. -- Wyścigami B-Spec nie trzeba sobie zbytnio zawracać głowy, ponieważ możecie je robić w czasie, gdy odchodzicie na dłużej od konsoli lub oglądacie jakiś film, itd. Nie ma sensu ich specjalnie przechodzić, tym bardziej że dodana została funkcja "Zdalnych Wyścigów", dzięki którym można podnosić poziom kierowców B-Spec bez konieczności siedzenia bezpośrednio przy konsoli. Również Wasi znajomi mogą podnosić poziom Waszych kierowców dodając ich do swoich wyścigów, wtedy nie musicie nic robić. -- Jeśli chodzi o trofea, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę to na pewno :braz: Penniless / Bez grosza, ponieważ przydałoby się go zrobić na samym początku, jako że trzeba się tutaj wyzbyć ze wszystkich pieniędzy. -- Jak wyżej, chciałbym jeszcze dodać, żeby nie sprzedawać żadnych samochodów. Tzn. jak macie powtórki, itd. to sprzedajcie, albo dajcie znajomemu. Ale nie sprzedawajcie samochodów, których nawet nie używacie, ponieważ będzie Wam potem bardzo ciężko zrobić pucharek związany ze zgromadzeniem 1000 samochodów w garażu. -- Cała reszta pucharków jest do zdobycia w dowolnym czasie. Nie ma tutaj żadnych haczyków, itd. Mimo wszystko cieszcie się grą, a pucharki odsuńcie na dalsze pole, ponieważ nie o ich zdobywanie tutaj chodzi. -- Pamiętajcie również, że możecie przeglądać Wasze postępy (niestety nie wszystkie) na stronie: Centrum GT5. Należy zalogować się przy użyciu PSNID i powinny się Wam wyświetlić Wasze statystyki oraz kierowcy B-Spec, którzy są dostępni dla Wyścigów Zdalnych. Poradnik: Gran Turismo Platinum Trophy / Platynowe trofeum Gran Turismo :platyna: Zdobądź wszystkie inne trofea. Jak w przypadku każdej platyny, tutaj jest nie inaczej. Przygotujcie się na długie godziny spędzone z tą grą, bo jeśli chcecie mieć platynę za wszelką cenę, oddacie tej grze naprawdę masę swojego wolnego czasu. Ale czy to czas stracony? Uważam, że zupełnie odwrotnie! Gold Standard / Złoty standard :braz: Zdobądź złote puchary we wszystkich wyścigach, licencjach oraz zawodach specjalnych. Najtrudniejszy i najbardziej wymagający pucharek z całej gry. Musicie zrobić wszystkie licencje na złoto, zawody specjalne oraz wyścigi A-Spec/B-Spec (nie trzeba robić równocześnie wyścigów w A i B, wystarczy robić w jednej kategorii). O ile w przypadku wyścigów i licencji nie powinniście mieć żadnych problemów, tak w przypadku zawodów specjalnych, a dokładnie Wyzwania Vettela, napsują Wam sporo krwi, ale więcej o tym w opisie pucharku. Zawody wymagane (na złoto) do zdobycia tego pucharku: 1. Licencje: National B License / Krajowa licencja klasy B National A License / Krajowa licencja klasy A International C License / Międzynarodowa licencja klasy C International B License / Międzynarodowa licencja klasy B International A License / Międzynarodowa licencja klasy A Super License / Super Licencja 2. Special Events / Zawody Specjalne: Gran Turismo Karting Experience / Karting z Gran Turismo Jeff Gordon NASCAR School / Szkoła NASCAR Jeffa Gordona Top Gear Test Track AMG Driving Academy / Akademia Kierowców AMG Gran Turismo Rally / Rajd Gran Turismo Grand Tour Sebastien Loeb Rally Challenge / Rajd z Sebastienem Loebem Red Bull X1 Challenge / Wyzwanie X Sebastiana Vettela 3. Racing Series / Wyścigi A-Spec lub B-Spec Jak pisałem wyżej, nie musicie jeździć obu kategorii. Wystarczy, że zrobicie złoto w danych zawodach w jednej z nich i nie musicie ich robić już w drugiej kategorii. Oczywiście daje to profity w postaci kasy, doświadczenia kierowców B-Spec oraz samochodów, ale do pucharku nie musicie mieć zrobionych obu kategorii. Beginner Series / Klasa Początkująca Amateur Series / Klasa Amatorska Professional Series / Klasa Zawodowa Expert Series / Klasa Ekspercka Extreme Series / Klasa Ekstremalna Endurance Series / Wyścigi Wytrzymałościowe (nie wiem jak w wersji PL zostało to przetłumaczone) Excellent Driver / Świetny Kierowca :srebro: Zdobądź 40 level w A-Spec. Za każdy wyścig, licencje czy zawody specjalne dostajemy doświadczenie. Oczywiście im lepszy nasz wynik, tym więcej doświadczenia otrzymujemy. Najwięcej punktów (pieniędzy również) będziecie dostawać za robienie Zawodów Specjalnych. Oczywiście są one najtrudniejsze z całej gry, ale na szczęście opłaca się je robić nie tylko ze względu na pucharek. Warto dodać jeszcze, że co jakiś czas pokazują się Zawody Sezonowe, dodawane co jakiś czas przez PD. Konieczne jest pobranie patcha, aby móc z tej funkcji korzystać. Jeśli nie macie ochoty jeździć w kółko jednego i tego samego, aby nabijać doświadczenie (farmić), możecie brać udział w takich zawodach i czekać na kolejne, które pojawiają się co jakiś okres czasu. Wraz z którymś patchem, za udział w wyścigach online również dostajemy punkty doświadczenia. Z tym, że warto zwrócić uwagę, że jest tutaj dużo ciężej, a szczególnie jak się trafi na pokój z bandą debili robiących tylko zadymę i nic więcej. Ja preferują zasadę "dłużej, a lepiej" niż "szybko, a do d..y". Jaką metodę Wy wybierzecie to już od Was zależy. Nie chce Wam tutaj niczego narzucać ponieważ w Gran Turismo nie o to chodzi. Sami musicie znaleźć sobie ulubioną konkurencję, typ samochodu, w którym czujecie się najlepiej, itd. Expert Manager / Szef doskonały :srebro: Zdobądź 40 level w B-Spec. Level w B-Spec rośnie troszkę inaczej. Możemy tutaj mieć do 6 kierowców i do ogólnego levelu jest liczona średnia z wszystkich levelów (nie wiem czy średnia dokładnie, ale na pewno nie suma :) ). Kierowców możecie tworzyć od momentu zdobycia danego levelu w A-Spec (niski, nie pamiętam dokładnie, jak przypomnę sobie to edytuje posta), a potem kolejno co 5 leveli. Poziom doświadczenia każdego następnego kierowcy idzie dużo szybciej, do momentu osiągnięcia najwyższego poziomu z posiadanych kierowców. Pamiętajcie, że jeśli macie tylko możliwość użycia więcej niż 1 kierowcy w wyścigu, zróbcie to! Przyrost doświadczenia będzie dużo większy, niż gdybyście jechali 1 kierowcą. Wystarczy, że jeden będzie pierwszy a drugi gdzieś w środku stawki i już macie dużo więcej punktów. Jest również inna metoda na "koksanie" swoich kierowców. Wraz z patchem, zostały dodane tzw. Wyścigi Zdalne. Nie musimy już siedzieć i kontrolować non-stop swoich kierowców. Wystarczy, że "wystawicie" kierowców jako publicznych, a Wasi znajomi będą dodawać ich do swoich wyścigów. Od czasu do czasu warto się zrewanżować i również zrobić jakiś wyścig dla znajomych i dodać ich kierowców. W ten sposób dostajemy nie tylko sporo doświadczenia, ale również sporo kasy do wydania, a to wszystko za...nic! Cały poradnik dot. Wyścigów Zdalnych (razem z obrazkami) znajdziecie tutaj: Wyścigi Zdalne. Finale / Finał :srebro: Dojdź do momentu z filmikiem końcowym. Na wstępie uprzedzam, nie trzeba przechodzić 100% gry bo go zobaczyć! Kto grał w poprzednie części GT będzie wiedział, że te filmiki pokazują się nawet gdy nie mamy 50% ukończonej gry. W przypadku Gran Turismo 5, musimy wygrać zawody "Gran Turismo World Championship" (14 level) w A-Spec lub B-Spec w klasie profesjonalnej, by móc obejrzeć owy filmik. Pokaże się nam informacja, że filmik został odkryty i nastąpi jego odtworzenie. Oczywiście filmik możecie sobie pobrać później z GTTV. Grand Finale / Wielki Finał :srebro: Dojdź do momentu z dłuższą wersją filmikiu końcowego. O ile pierwszy filmik końcowy odkrywamy dość wcześniej, tak tutaj odkrywamy go dopiero po wygraniu zawodów "Dream Car Championship" (24 level) w A-Spec lub B-Spec w klasie ekstremalnej. Po udaniu się do "Życia GT" dostaniemy informacje, że filmik został odkryty i zostanie on odtworzony. Endurance Series Complete / Ukończ Wyścigi Wytrzymałościowe :srebro: Ukończ wszystkie wyścigi wytrzymałościowe. Można to zrobić w A-Spec lub B-Spec. Wyścigi Endurance odkrywają się w momencie osiągnięcia 25 levelu w A-Spec/B-Spec (na początku nie są one w ogóle widoczne na liście kategorii). Są to najdłuższe wyścigi pojawiające się w Gran Turismo 5. Od wyścigów, które mają dystans 300km lub trwają 4 godziny, aż po wyścigi które trwają bite 24 godzin! Tak jest, prawdziwe 24 godziny. Niestety PD dało ciała i nie dało nawet możliwości zapamiętywania podczas wyścigu, ale już zobligowali się do wypuszczenia patcha, który da taką możliwość. Dlatego radzę poczekać na tego patcha, bo przecież z platyną się nie spieszy, a kto normalny jest w stanie usiedzieć 24 przed TV. Nawet robiąc przerwy na spanie czy jedzenie, to konsola non-stop pracuje, a wszelkie zdarzenia losowe są nieuniknione. Ja osobiście wciąż czekam na tego patcha i wcześniej nie mam zamiaru zabierać się do 24 godzinnych. Wiem, że można puścić kierowcę W B-Spec, ale nie będę czuł się spełniony jeśli sam tego nie zrobię :) Wyścigi Endurance: 300 Kilometers at Grand Valley (Wymagany Level 25) 4 Hour Roadster (Wymagany Level 26) 200 Miles at Laguna Seca (Wymagany Level 27) 500 Miles at Indianapolis (Wymagany Level 28) 1000 Kilometers at Suzuka (Wymagany Level 30) 4 Hours at Nurburgring (Wymagany Level 32) 9 Hours at Tsukuba (Wymagany Level 33) 24 Hours at Le Mans (Wymagany Level 35) 24 Hours at Nurburgring (Wymagany Level 40) Extreme Series Complete / Ukończono klasę ekstremalną :braz: Ukończ wszystkie wyścigi z klasy ekstremalnej. Wyścigi klasy ekstremalnej stają się dostępne, gdy osiągniemy 20 level. Jest to ostatnia klasa przed wyścigami typu endurance. Wystarczy zaliczyć wszystkie wyścigi (nie trzeba zdobywać złota, ale do platyny jest to jednak wymagane) i pucharek Wam wpadnie. Wyścigi Extreme: Schwarzwald League B (Wymagany Level 20) Like The Wind (Wymagany Level 21) NASCAR Series (Wymagany Level 21) European Championship (Wymagany Level 22) German Touring Car Championship (Wymagany Level 22) Super GT (Wymagany Level 22) American Championship (Wymagany Level 23) Formula Gran Turismo World Championship (Wymagany Level 23) Dream Car Championship (Wymagany Level 24) Expert Series Complete / Ukończono klasę ekspercką :braz: Ukończ wszystkie wyścigi w klasie eksperckiej. Klasa Ekspercka staje się dostępna, gdy osiągniemy 15 level. Wystarczy ukończyć wyścigi, aby zdobyć pucharek (nie trzeba wygrywać, ale do platyny wymagane jest wszędzie złoto). Wyścigi eksperckie: Tuned Car Championship (Wymagany Level 15) Schwarzwald League A (Wymagany Level 15) MR Sports Cup (Wymagany Level 16) Historic Racing Car Cup (Wymagany Level 16) Turbo Challenge (Wymagany Level 17) Gallardo Trophy (Wymagany 17) Japanese Championship (Wymagany Level 18) Gran Turismo All Stars (Wymagany Level 19) Polyphony Digital Cup (Wymagany Level 19) Professional Series Complete / Ukończono klasę zawodową :braz: Ukończ wszystkie wyścigi w klasie profesjonalnej. Wyścigi klasy profesjonalnej stają się dostępne, gdy osiągniemy 10 level. Jak można się domyślić, poziom trudności jest tutaj mniej więcej na poziomie Normal. Wystarczy ukończyć wyścigi, aby zdobyć pucharek (nie trzeba wygrywać, ale do platyny wymagane jest wszędzie złoto). Wyścigi profesjonalne: Mini Challenge (Wymagany Level 10) Muscle Car Championship (Wymagany Level 11) Supercar Festival (Wymagany Level 11) Lupo Cup (Wymagany Level 12) Japanese 80's Festival (Wymagany Level 12) Lamborghini Exclusive (Wymagany Level 13) British Lightweights (Wymagany Level 13) La Festa Cavallino (Wymagany Level 14) Gran Turismo World Championship (Wymagany Level 14) Amateur Series Complete / Ukończono klasę amatorską :braz: Ukończ wszystkie wyścigi w klasie amatorskiej. Klasa amatorska staje się dostępna, gdy osiągniemy 5 level. Jest to druga kategoria wyścigów, które są bardzo proste, także nie powinno być problemów. Wystarczy ukończyć wyścigi, aby zdobyć pucharek (nie trzeba wygrywać, ale do platyny wymagane jest wszędzie złoto). Wyścigi amatorskie: Clubman Cup (Wymagany Level 5) European Hot Hatch Championship (Wymagany Level 5) NR-A Roadster Cup (Wymagany Level 6) Pick-Up Truck Challenge (Wymagany Level 6) Japanese 90's Challenge (Wymagany Level 7) Tous France Championnat (Wymagany Level 7) Festival Italia (Wymagany Level 8) Classic Muscle Car Championship (Wymagany Level 8) Supercar Nostalgia Cup (Wymagany Level 9) Beginner Series Complete / Ukończono klasę początkującą :braz: Ukończ wszystkie wyścigi w klasie początkującej. Klasa początkująca jest to pierwsza klasa wyścigów w jakich będziecie brać udział. Są one dostępne od samego początku, także nie ma tutaj limitu wymaganego levelu, dopiero w późniejszych zawodach. Wyścigi klasy początkującej: Sunday Cup (Wymagany Level 0) FF Challenge (Wymagany Level 0) World Compact Car Race (Wymagany Level 1) Lightweight K Cup (Wymagany Level 1) Japanese Classics (Wymagany Level 2) Vitz Race (Wymagany Level 2) European Classic Car Championship (Wymagany Level 3) World Classic Car Series (Wymagany Level 3) FR Challenge (Wymagany Level 4) Super License / Super Licencja :braz: Zdobądź Licencję S. Licencja S jest to ostatnia z licencji jaką będziemy robić. O dziwo jest ona tak naprawdę jedną z najprostszych i chyba najprzyjemniejszych licencji spośród całej reszty. Wszystkie zawody ograniczają się tutaj do startu z ostatniej pozycji i oczywiście trzeba przedostać się na jak najwyższą lokatę. Z mojej strony dodam tylko tyle, żebyście pamiętali o wykorzystywaniu tuneli aerodynamicznych robionych przez pojazdy przed Wami oraz nie cackać się z przeciwnikami. Jeśli tylko macie okazję to ją wykorzystujcie, ponieważ w niektórych licencjach trzeba jechać szybko i bezbłędnie, aby zdobyć złoto. Oczywiście do zdobycia tego pucharku złota nie są wymagane, ale niestety są wymagane do platyny, także lepiej zróbcie od razu złota, aby mieć to już z głowy i nie musieć tu wracać. Poniżej możecie zobaczyć filmik video, na którym macie zaprezentowane wszystkie licencje S na złoto. Gość podobno jedzie na padzie, także video powinno pomóc wszystkim: http://goo.gl/4VStg International A License / Międzynarodowa licencja klasy A :braz: Zdobądź Międzynarodową Licencję klasy A. Ostatnia licencja, w której będziemy wykonywać zadania, typu hamowanie przed zakrętem, przy pokonywanie zakrętów po idealnej linii. Wystarczy ukończyć wszystkie licencje na brąz by dostać pucharek, ale niestety do platyny potrzebne są złota. Poniżej filmik prezentujący przejazd wszystkich Międzynarodowych Licencji A (podobno na padzie): http://goo.gl/Yj0bW International B License / Międzynarodowa licencja klasy B :braz: Zdobądź Międzynarodową Licencję klasy B. Nie ma tutaj za wiele do dodania, po prostu musimy wykonywać zadania i zmieścić się w czasie. Wystarczy ukończyć wszystkie licencje na brąz by dostać pucharek, ale niestety do platyny potrzebne są złota. Video prezentujące wszystkie zadania wykonane na złoto w Międzynarodowej Licencji B: http://goo.gl/NGUdt International C License / Międzynarodowa licencja klasy C :braz: Zdobądź Międzynarodową Licencję klasy C. Wszystko to samo co wyżej. Wystarczy ukończyć wszystkie licencje na brąz by dostać pucharek, ale niestety do platyny potrzebne są złota. Video prezentujące wszystkie zadania wykonane na złoto w Międzynarodowej Licencji C: Oraz najtrudniejszy wg mnie przejazd, czyli licencja IC-10. Mój własny przejazd: National A License / Krajowa licencja klasy A :braz: Zdobądź Krajową Licencję klasy A. Wszystko to samo co wyżej. Wystarczy ukończyć wszystkie licencje na brąz by dostać pucharek, ale niestety do platyny potrzebne są złota. Video prezentujące wszystkie zadania wykonane na złoto w Krajowej Licencji A: National B License / Krajowa licencja klasy B :braz: Zdobądź Krajową Licencję klasy B. Pierwsza i najłatwiejsza licencja z jaką przyjdzie się Wam zmierzyć. Nie powinniście mieć tutaj żadnych problemów, ale na pewno pojawią się wyzwania, przy których będziecie musieli wcisnąć kilkanaście razy przycisk restart. Wystarczy ukończyć wszystkie licencje na brąz by dostać pucharek, ale niestety do platyny potrzebne są złota. Video prezentujące wszystkie zadania wykonane na złoto w Krajowej Licencji B: Sebastian Vettel X Challenge / Wyzwanie X Sebastiana Vettela :braz: Ukończ Wyzwanie X Sebastiana Vettela. Do odkrycia wymagany jest 30 level. Jest to zdecydowanie najtrudniejszy do zrobienia puchar w całej grze! Przygotujcie sobie od razu jakiś nervosol czy coś innego, bo czasami można zwariować jak od złota dzieli Was .001 sekundy (przeżyłem to, wierzcie mi, nie jest to przyjemne). Mi zrobienie wszystkich konkurencji na złoto zajęło bite 3 dni, a od momentu zrobienia tego, pewne trybiki zaczęły chodzić dużo głośniej w mojej kierownicy (DFGT). Ta konkurencja wymaga maksymalnego skupienia i wręcz idealnego przejechania 2 okrążeń na każdym torze. Do zrobienia mamy 3 tory (2 lapsy): Nurburgring, Monza, Suzuka. Jedynie Monza z tych 3 jest w miarę prosta, ponieważ można tam ścinać zakręty na potęgę. Zapewne miała to być forma rozluźnienia przed Suzuką... Ja grając na kierownicy miałem wyłączone wszystkie asysty poza SRF (Skid Recovery Force / Pomoc wychodzenia z poślizgów, nie wiem jak dokładnie w wersji PL się to nazywa), ponieważ w X2010 daje ona naprawdę sporo, a zrobienie licencji bez niej jest dużo cięższe. Czułość sterowania ustawiłem na 7, bo 900 stopni w tym aucie to jest jakaś masakra. Używajcie hamulca tylko i wyłącznie poprzez jego lekkie wciśnięcie, a najczęściej wystarczy puścić tylko lekko gaz, ponieważ ten samochód trzyma się drogi jak przyklejony (dosłownie!). Momenty, w których trzeba dohamować dość mocno to tylko szykany i nawrót na Suzuce. Jeśli chodzi o kamerę, to tutaj najlepiej korzystać z kamery, gdzie widzimy nos bolidu. Ponieważ kamera "ze zderzaka" jest zbyt nisko ustawiona wg mnie. O złocie i kamerze w kokpicie możecie zapomnieć, a zza samochodu to nigdy nie próbowałem. Filmiki video obejrzyjcie by wiedzieć jaka jest linia jazdy. O dziwo nie jest to takie oczywiste. Warto wiedzieć gdzie jechać na maksa, gdzie ścinać zakręt, itd. Nie próbujcie naśladować filmików bo Wam się to nie uda, musicie sami wpaść we własny rytm, to jest klucz do sukcesu. Zamieszczam moje własne przejazdy: Nurburgring Monza Suzuka Po zrobieniu tych zawodów otrzymacie bolid X2010, który jest najlepszym samochodem w całej grze. Dzięki niemu wygracie każdą konkurencje (jeśli tylko limity pozwalają na jego wybór), a B-Spec pójdzie nieco szybciej. Od momentu jak wygrałem 3 bolidy X2010 to w B-Spec używam tylko ich, żeby jak najszybciej zrobić poniektóre zawody. Życzę Wam powodzenia z tą konkurencją, bo będziecie przy niej wyrywać sobie włosy z głowy, zapewniam. Sebastien Loeb Rally Challenge / Rajd z Sebastienem Loebem :braz: Ukończ Rajd z Sebastianem Loebem. Do odkrycia wymagany jest 16 level. Po Vettelu reszta wydaje się być pestką. Rajd z Sebastienem Loebem jest bardzo prosty. Czasy, które musimy zrobić nie wymagają specjalnych umiejętności. Chyba tylko ostatnią konkurencję powtarzałem 2 razy, a resztę spokojnie zrobimy za pierwszym razem. Jedyne co zmieniałem to dyferencjał na 50-50, ponieważ ze zbyt mocnym tyłem jechało mi się nieprzyjemnie. Rajd z Sebastianem Loebem zrobiłem jeszcze przed skończeniem szkoły AMG czy Gran Tour'a. Łatwe złota, łatwe punkty doświadczenia oraz łatwe samochody. Filmików nie podaję, ponieważ uważam, że nie ma to sensu. Wystarczy jechać w miarę szybko i czysto, a ze złotem nie powinno być najmniejszego problemu. Grand Tour :braz: Ukończ Grand Tour. Do odkrycia wymagany jest 13 level. Gran Tour składa się z kilku zawodów. Jedne prostsze, inne trudniejsze. Osobiście uważam, że event z Alfą Romeo 8C i torem Eiger Nordwand jest tutaj najtrudniejszy. Posiadam swój replay, ale niestety nie mam go jak wrzucić, dlatego posłużę się filmikiem znalezionym w sieci. Jeśli chodzi o rady dot. Alfy Romeo 8C (jedno z piękniejszych aut), to kluczem jest tutaj jazda na granicy poślizgu. Pierwsza serpentyna oraz ostatni zakręt przed metą są najważniejsze i to od nich będzie zależało czy zdobędziecie złoto czy nie. Obejrzycie najpierw ten filmik, jest to mój własny przejazd: Kilka uwag: - Przy wjeździe na most musicie mieć poniżej 35 sekund, jeśli macie więcej zróbcie restart. Na filmiku gość ma 33-34 sekundy, co jest prawie, że idealnym czasem (ale zapewne ma włączone wspomagania) - Przy wjeździe do tunelu poniżej 50 sekund lub równo 50 sekund, jak macie więcej to restart - Przed ostatnim zakrętem miejcie koło 1:07:000 lub 1:08:000 No i co najważniejsze to praktyka praktyka i jeszcze raz praktyka. Gran Turismo Rally / Rajd Gran Turismo :braz: Ukończ Rajd Gran Turismo. Do odkrycia wymagany jest: - Beginner / Początkujący - 10 level - Intermediate / Średni - 15 level - Advanced / Zaawansowany - 20 level Rajdy są bardzo proste, składają się z kilku odcinków. Im wyższy poziom gramy, tym więcej odcinków do przejechania. Są odcinki, na których przeciwnicy robią dobre czasy, ale w większości przypadków będziemy i tak wygrywać robią kilku a nawet kilkunastu sekundowe przewagi na odcinku. Każda trasa jest generowana losowo, także nie ma tutaj zasady. Po prostu trzeba jechać i patrzeć na mapkę jakie zakręty są przed nami. Nie wiem też, który geniusz wpadł na pomysł, żeby dawać mapkę z trasą na środku ekranu, ale pozostawię to już bez komentarza... AMG Driving Academy / Akademia Kierowców AMG :braz: Ukończ szkołę kierowców AMG. Do odkrycia wymagany jest: - Beginner / Początkujący - 6 level - Intermediate / Średni - 12 level - Advanced / Zaawansowany - 18 level - Expert - 24 level Szkoła AMG na początku może wydawać się bardzo trudna, ale w rzeczywistości tak nie jest. Czasy również nie są wyśrubowane i jeśli tylko jedziemy spokojnie i nie popełniamy błędów, spokojnie powinniśmy robić złota. Jedyne problemy może przynieść jazda (o dziwo) po suchej nawierzchni Mercedesem SLS AMG (nowym). Jest on bardzo czuły i trzeba uważać z gazem na każdym zakręcie. W przypadku deszczowych konkurencji, trzeba skupić się jeszcze bardziej, ponieważ samochody są dużo bardziej czułe na wszelkie gwałtowne ruchy. Mi osobiście opanowywanie ich sprawiało wielką frajdę, a jazda potężnym SLS'em po mokrej nawierzchni daje niezapomniane wrażenia. Trasa Nordshleife jest zbyt długa, żeby omawiał tutaj każdy zakręt, ale warto wspomnieć, że można niektóre zakręty ścinać i to bardzo mocno, ponieważ nie dostajemy kary za wyjazd poza tor. Mimo wszystko daje filmiki prezentujące przejazdy na złoty puchar: Beginner / Początkujący: Część #1: http://goo.gl/N82NS Część #2: http://goo.gl/Lj7f2 Część #3: http://goo.gl/kwifw Część #4: http://goo.gl/ih5FF Intermediate / Średni: http://goo.gl/UivVk Advanced / Zaawansowany: Część #1: http://goo.gl/4QMFQ Część #2: http://goo.gl/V5Pjm Część #3: http://goo.gl/zggaU Część #4: http://goo.gl/y0PD1 Expert: Część #1: http://goo.gl/C8rWR Część #2: http://goo.gl/CyNp3 Część #3: http://goo.gl/Z338n Część #4: http://goo.gl/3Lvao Top Gear Test Track :braz: Ukończ zawody Top Gear Test Track. Do odkrycia wymagany jest: - Beginner / Początkujący - 4 level - Intermediate / Średni - 8 level - Advanced / Zaawansowany - 19 level Tutaj można napsuć sobie sporo krwi, szczególnie przy zawodach na poziomie średnim, gdzie jedziemy Lotusem. Jest to bardzo denerwujący event i każdy Wam to powie. Nie ma tutaj specjalnej rady, musicie albo włączyć sobie wszelkie wspomagacze i ścinać zakręty (te które można oczywiście). Słupki, które mają biały pasek przez środek można strącać, ich uderzenie nie powoduje dyskwalifikacji z wyścigu. Dwa pozostałe wyścigi powinniście ukończyć bez żadnych problemów. "Ogórki" mimo że powolne, to frajda z jazdy bardzo duża. No bo widzieć tylko ogórów w jednym miejscu to jednak uśmiech sam ciśnie się na usta. Warto tutaj zwrócić uwagę, że na prostych będziecie zawsze osiągać maksymalną ilość obrotów, a potem będzie Was odcinać przez co tracimy sporo czasu. Trzeba wyczuć moment przed którym następuje odcięcie i po prostu trzymać obroty non stop na tym poziomie, w ten sposób będziemy jechali maksymalną prędkością bez odcięcia. Co do Lotusów, to tutaj zamieszczam filmik: http://goo.gl/RD8bC Dobrą rzeczą, która na pewno pomaga, jest zmiana docisku hamulców na przedniej osi, zwiększyć prawie do maksimum. Wtedy można bardziej zapanować nad samochodem. Ostatni wyścig to VW Kubelwagen. Nie ma z nim żadnych problemów. Co do odcinania to rada taka sama jak w przypadku "ogórków". Trzymać obroty na prostych w stałym miejscu. Jeff Gordon NASCAR School / Szkoła NASCAR Jeffa Gordona :braz: Ukończ szkołę NASCAR Jeffa Gordona. Do odkrycia wymagany jest: - Beginner / Początkujący - 2 level - Intermediate / Średni - 9 level - Advanced / Zaawansowany - 21 level Zawody przez jednych znienawidzone, a przez innych uwielbiane. Osobiście nie miałem z tymi zawodami żadnych problemów, ale czytałem na forum, że sporo ludzi jednak ma trudności ze zrobieniem złota w tych konkurencjach. Kluczem do sukcesu w tych zawodach, jak i w całym NASCAR'rze, jest konieczność korzystania z tuneli aerodynamicznych przeciwników przed nami. Bez tego w NASCAR nie mamy czego szukać. Trzeba siedzieć na ogonie gościowi przed nami dosłownie do ostatniego momentu i wbijać się na wewnętrzną lub zewnętrzną na zakrętach. Podobno bardzo pomaga tutaj wyłącznie ABS (ustawić na 0), bo nawet gdy mamy na 1 to zwalnia nam samochód. Nie wiem na ile to jest prawdziwe, także jak ktoś sprawdzał to niech potwierdzi w poście poniżej. Ja osobiście miałem ustawiony na 1 i dałem bez problemu rady, z 0 nigdy nie jeżdżę bo trochę przesadzili w jeździe z wyłączonym ABS'em. W przypadku tych Zawodów Specjalnych, możecie również zrobić trofeum: Within One Hundredth! / O jedną setną. Tutaj przeciwnik jedzie w miarę stałym tempem i możemy się do niego dostosować. Mi się udało zrobić ten pucharek za drugim podejściem. Gran Turismo Karting Experience / Karting z Gran Turismo :braz: Ukończ karting z Gran Turismo. Do odkrycia wymagany jest: - Beginner / Początkujący - 1 level - Intermediate / Średni - 7 level - Advanced / Zaawansowany - 17 level Są to pierwsze zawody specjalne z jakimi przyjdzie się Wam zmierzyć. Nie ma tutaj za wiele do podpowiadania, jako że opanowanie gokarta to nic trudnego. Każde zawody, nawet te najtrudniejsze, powinniście zrobić bez problemu już za pierwszym razem. Jedyna moja rada, to nie bawcie się tutaj. Nie zwalniajcie, nie czekajcie, nie przepuszczajcie, itd. Sam tak robiłem i przejechałem się na tym kilka razy i musiałem powtarzać tylko i wyłącznie z powodu własnej głupoty. Win Number One / Pierwsze zwycięstwo :braz: Wygraj swój pierwszy wyścig w A-Spec. Zawody z licencji się tutaj nie liczą, także pucharek wpadnie Wam dopiero jak przystąpicie do Klasy Pocżątkowej w A-Spec. Pierwszy wyścig zrobicie z palcem w du....nosie na pierwszym miejscu. Nie ma się co rozpisywać. To jeden z tych pucharków, które wpadają same. The Right Direction / Właściwy kierunek :braz: Wygraj swój pierwszy wyścig w B-Spec. Wszystko to samo co w opisie pucharku powyżej, z tą jedną różnicą, że musimy wygrać wyścig w B-Spec. Warto dodać, żeby nie cisnąć naszego kierowcy jak ma pasek na maksa, tylko mu odpuścić. Jeśli będziemy cisnąć to będzie on popełniał masę błędów, szczególnie kiedy ma niski level. Po prostu na początku przecisnąć się na 1 miejsce, a potem zostawić pada w spokoju i przełączyć sobie kanał w TV na ten czas. Proud Owner / Dumny fotograf :braz: Wykonaj zdjęcie, a następnie podziel się nim ze znajomymi. Zdjęcia możemy robić zarówno w Photo Mode (tylko auta Premium) oraz podczas oglądania replayów z wyścigu (wszystkie auta). Ustawień aparatu jest dość dużo i każde mają wpływ na naszą fotografię. Nie będę się tutaj rozpisywał, tym bardziej, że fotograme z zamiłowania nie jestem to tym bardziej nie chcę strzelić jakiejś gafy. Ale z drugiej strony byłoby miło, gdyby jakiś fachowiec się wypowiedział na temat opcji w apracie, z miłą chęcią dodam je do poradnika. Gdy zdjęcie mamy już zrobione, musimy przejść do naszego albumu (znajduje się po lewej stronie w "Życiu GT"). Po wejściu do albumu zobaczymy nasze fotki. Wybieramy jedną z nich, klikamy :triangle: i wybieramy opcję Share with Friends / Podziel się ze znajomymi. Obok fotografi pojawi się ikonka kuli ziemskiej, a my powinniśmy otrzymać pucharek. Loony Tune / Tuningowe szaleństwo :braz: Wydaj sporą ilość gotówki na tuning samochodu. Tuningowanie samochodu to stała i nieodzowna część Gran Turismo. Żeby zdobyć to trofeum trzeba wydać łącznie 500.000 Cr. Kolejny pucharek z serii "wpadam sam". Race Ready / Gotowy do wyścigu :braz: Dokonaj modyfikacji wyścigowej na swoim samochodzie. Modyfikacji wyścigowej dokonujemy w Warsztacie GT. Jest to bodajże ostatnia opcja po prawej. Nie wszystkie samochody można przerobić na wyścigowe modele. W rzeczywistości można przerabiać bardzo mało samochodów. Listę owych samochodów macie poniżej. Ich ilość jest wręcz śmieszna w porównaniu do poprzednich GT... Samochody, które można zmodyfikować: Acura NSX ‘91 Chevrolet Camaro SS ‘10 Chevrolet Camaro Z28 ‘69 Chevrolet Corvette Z06 (C6) ‘06 Chevrolet Corvette ZR1 (C6) ‘09 Dodge Challenger R/T ‘70 Honda CIVIC TYPE R (EK) ‘97 Honda INTEGRA TYPE R (DC5) ‘04 Lexus IS F ‘07 Lotus Elise ‘96 Lotus Elise 111R ‘04 Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR ‘05 Nissan SILVIA spec-R AERO (S15) ‘02 Subaru IMPREZA Sedan WRX STI spec C Type RA ‘05 Suzuki Cappuccino (EA21R) ‘95 TVR Tuscan Speed 6 ‘00 Volkswagen Golf IV GTI ‘01 Uwaga: Jest sposób na zrobienie tego trofeum, aby nie stracić ani grosza. Gdy zrobimy modyfikację, to czekamy aż wpadnie nam pucharek. Gdy się to stanie to wychodzimy do XMB. W ten sposób gra nie zapamiętuje dokonanej modyfikacji, a my mamy pucharek. Dream Drifter / Cudowny drifter :braz: Zdobądź 10.000 punktów w drifcie (tryb odcinkowy). Najlepszą metodą na zrobienie tego jest wybranie głównej trasy Charmonix, a samochód to Ford Focus WRC '07. Wystarczy jechać normalnie, bo samochód tutaj non stop jedzie bokiem i punkty powinny lecieć same. Na końcu trasy powinniśmy spokojnie mieć uzbierane 10.000 i pucharek powinien być nasz. Jeśli chcesz poczytać więcej na temat driftu w GT5, polecam ten temat: Drift w GT5 Data Analyst / Analityk danych :braz: Sprawdź swoje osiągi używając Rejestratora Danych. Najlepiej jest to zrobić włączajać sobie w "Życiu GT" praktykę. Wybrać dowolny tor, samochód i przejechać kilka okrążeń. Jedno czasowe powinno w zupełności wystarczy, ale w razie czego możecie przejechać 2 okrążenia pomiarowe. Teraz wychodzimy z wyścigu i w menu u dołu ekranu powinniśmy mieć dostęp do opcji takiej jak Data Analyst Rejestrator Danych. Wchodzimy, patrzymy na telemetrię i pucharek powinien wpaść. Driving Music / Muzyka do jazdy :braz: Użyj swojej własnej ścieżki dźwiękowej podczas wyścigu. Aby wgrać swoje ulubione utwory do GT5 musimy najpierw mieć je na dysku konsoli (jasna sprawa!). Następnie udajemy się do Opcji gry i zjeżdżamy na pasek z ustawieniami Audio. W okienku, które pojawi nam się na środku ekranu, zjeżdżamy do opcji Personal BGM. Klikacie kółeczko Select Personal BGM (Race) / Wybierz utwory do wyścigu (możliwe, że przekręcam ponieważ nie używam polskiej wersji gry), następnie wybieracie dany utwór, który chcecie słuchać, a na koncu musicie zaznaczyć "ptaszka" przy opcji Enable Personal BGM (Race) / Włącz własną ściężkę dźwiękową. Beyond the Autobahn / Więcej niż autobahny :braz: Przejedź łącznie 12,718km - długość wszystkich autobahnów (niemieckie autostrady). Pucharek w końcu wpadnie Wam sam, jako że w GT jest naprawdę sporo kilometrów do przejechania. Dobrą wiadomością może być fakt, że do ilości przejechanych kilometrów zalicza się zarówno A-Spec jak i B-Spec. Jako ciekawstkę mogę dodać, że jeśli ufać obliczeniom ludzi z zagranicznych for, to 12.718km = 3,161 okrążeń na torze Indianapolis Motor Speedway. Jeśli macie ochotę to śmiało :) Car Collector / Kolekcjoner aut :braz: Zapełnij garaż 1000 samochodów. W grze jest ogólnie 1.031 samochodów. Na szczęście do tego pucharku nie musimy posiadać 1000 z nich. Wystarczy, że w garażu znajduje się 1000 samochodów bez względu na to czy są to powtórki czy nie. Czyli idąc tym tokiem myślenia, jeśli mamy wystarczającą ilość gotówki, możemy kupować non-stop najtańszy samochód z salonu (chyba GoKart za 5.000 Cr, ale nie jestem pewien). Ilość obecnie posiadanych samochodów możecie naturalnie sprawdzić w garażu w prawym górnym rogu. Pamiętajcie, że samochody Premium i Standard są podzielone, także musicie sobie dodać. Z mojej strony powiem tyle, że nie warto zawracać sobie głowym tym pucharem do samego końca. Możecie dopiero myśleć nad jego robieniem, gdy zrobicie wszystkie licencje, zawody specjalne, a-spec oraz b-spec na złoto, ponieważ za zrobienie licencji oraz zawodów specjalnych na złoto, możemy dostać do 3 samochodów za jednym razem. Multi-Millionaire / Multimilioner :braz: Zdobądź sporą sumę pieniędzy. W grze maksymalnie można mieć 20.000.000 Cr (tak, wiem że mało i też mnie to boli niestety). Jednak, aby zdobyć pucharek wystarczy "zaledwie" 10.000.000 Cr. Najwięszą ilość pieniędzy można otrzymać w Zawodach Sezonowych, które są aktualizowane co jakiś czas przez PD. Niestety ostatnimi czasy żadne nowe się nie pojawiają, a te co są to dają mało pieniędzy. Trzeba czekać, ponieważ w tamtych zawodach, za jednym razem można było wzbogacić się nawet o 2 lub nawet 4 miliony Cr (w zależności jakie płace były za dany wyścig). Jeśli jednak nie chcecie czekać, możecie powtarzać wyścig po owalu z zawodów "Like the Wind". Gdy posiadacie Bolid X2010 zrobienie tego to pestka, a kasa tutaj również szybko leci. Old-Timer / Staruszek :braz: Zdobądź samochód z 1959 lub starszy. Na stare samochody warto polować u dilera samochodów używanych. Warto polować na model 2CV Type A '54, ale możecie też trafić na jakiś inny okaz. Ja przez przypadek kupiłem jakiś samochód bo miał bardzo duży przebieg (na to też jest pucharek) i przy okazji dostałem również to trofeum. Samochody u dilera zmieniają się za każdym razem jak bierzecie udział w jakimś wyścigu (nie musicie go nawet skończyć). Także jak komuś bardzo zależy, to może non-stop wychodzić z wyścigów i patrzeć czy nie przybyło coś nowego u dilera. Inną metodą może być wygranie zawodów World Car Classic Series lub Tous France Championnat. Jak wcześniej pisałem, nie zawracajcie sobie głowy tym pucharem, bo w końcu dostaniecie samochód, który jest na tyle stary że pucharek Wam wpadnie. Nie ma sensu tracić czasu na wyczekiwanie na niego u dilera. Half a Century of Cars / Pół wieku samochodów :braz: Posiadaj chociaż po jednym samochodzie z lat '60, '70, '80, '90 oraz '00. Jak sama nazwa mówi. Musimy posiadać w garażu minimum po jednym samochodzie z danego okresu. Tak samo jak wcześnie i tutaj nie warto zaprzątać sobie tym pucharkiem głowy. Podczas przechodzenia gry będziecie otrzymywali samochody z najróżniejszych okresów (nawet powojennych), także specjalne kupowanie i tracenie pieniędzy jest bez sensu. Maximum Mileage / Maksymalny przebieg :braz: Kup samochód z przebiegiem 300.000km lub większym. Taki samochód kupicie tylko i wyłącznie u dilera samochodów używanych. Co jest w sumie rzeczą logiczną, bo raczej trudno kupić w salonie taki samochód. Musicie po prostu często odwiedzać "używki" i wypatrywać modelu 2CV Type A '54. To jest chyba jedyny samochód z takim przebiegiem, ale nie dam sobie ręki uciąć. Samochody u dilera zmieniają się za każdym razem jak bierzecie udział w jakimś wyścigu (nie musicie go nawet skończyć). Także jak komuś bardzo zależy, to może non-stop wychodzić z wyścigów i patrzeć czy dany model nie pojawił się właśnie. High Roller / Wysoka stawka :braz: Kup drogi samochód. Niestety gra nie mówi nam jasno o samochód do jakiej kwoty chodzi. Ale już Wam mówię. Samochód musi kosztować minimum 100.000 Cr.. Może to być używka lub z salonu, nie ma to najmniejszego znaczenia. Prędzej czy później będziecie zmuszeni do kupowania droższych samochodów, także jak pisałem w przypadku poprzednich pucharków i tutaj nie trzeba zawracać sobie nim głowy. Wpadnie sam z czasem. Sky-High Roller / Stawka większa niż życie :braz: Kup bardzo drogi samochód. Jak wyżej i tutaj nie mamy jasno określonej kwoty za jaką mamy kupić samochód. Nie martwcie się jednak, odpowiedź jest na wyciągnięcie reki. Samochód musi kosztować minimum 1.000.000 Cr.. O ile w przypadku poprzedniego pucharku spokojnie kupicie samochód za 100.000, tak z samochodem za 1mln Cr może być różnie. Oczywiście takich nie brak, ale po prostu szkoda pieniędzy na niego. Można zrobić tutaj podstęp i po zakupie czekamy aż wpadnie nam trofeum. Gdy tak się stanie wychodzimy do XMB i wyłączamy grę. W ten sposób gra nie zapamiętała naszego zakupu, a pucharek jest nasz. Speed Demon / Demon prędkości :braz: Osiągnij prędkość 300km/h. Ten pucharek wpadnie Wam zapewne w momencie robienia Zawodów Specjalnych w kategorii NASCAR. Nie musicie specjalnie kupować czy tuningować samochodu do granic możliwości, żeby osiągnąć tą prędkość. Wystarczy załączyć NASCAR i bez problemu osiągniemy 300km/h. 111 Meters a Second / 111 metrów na sekundę :braz: Osiągnij prędkosć 400km/h. Tutaj będziecie musieli dłużej poczekać na zrobienie tego pucharku, a dokładnie mniej więcej do 30 levelu. Wtedy odkryjecie Wyzwanie Sebastiana Vettela, gdzie będziecie jeździć bolidem X2010. Osiąga on 200km/h w kilka sekund, a 400km/h na budziku zobaczycie na pierwszej lepszej prostej. Także nie ma sensu kupować drogich samochód, bawić się w tuning, itd. jak zrobicie pucharek bez większych problemów w w/w wyzwaniu. Within One Hundredth / O jedną setną :braz: Wygraj wyścig różnicą 0.01 sekundy. Na początku może wydawać się to dość trudnym pucharkiem, ale tak naprawdę nie jest. Najlepszym miejscem na jego zrobienie jest szkółka NASCAR, a w niej pierwsze zawody. Podczas wyprzedzania przeciwnika, starajmy się z nim zrównać, tak żeby wystawał nam jedynie lekko przedni zderzak. Pamiętajcie, że jeśli zbyt wcześniej weźmiecie się za wyprzedzanie, to nie dogonicie go. Musicie to zrobić w jednym z ostatnich możliwych momentów. Po jednej lub dwóch próbach powinno się Wam udać. Ewentualnie możecie zaprosić znajomego do siebie i zagrać na podzielonym ekranie i próbować przejechać równocześnie metę. Nie róbcie tylko tego na wolnych prędkościach bo nigdy się Wam nie uda (sam próbowałem wiele razy i nic z tego, NASCAR jest najlepszym wyjściem tutaj). Arch Rivals / Arcyrywale :braz: Zdobądź 1 i 2 miejsce samochodami Mitsubishi Lancer Evolution X (musi to być wersja Lancer Evolution X GSR P.P. '07) oraz Subaru IMPREZA WRX STI, lub IMPREZA WRX STI '07 lub IMPREZA Sedan WRX STI '10. Najszybciej zrobicie to trofeum przechodząć do trybu Arcade i wybierając tryb dla dwóch graczy. Szukacie tam danego modeli Mitsubishi oraz Subaru (są tam dokładnie te modele, które są wymagane do pucharku) i ruszacie na tor. Kończycie wyścig i pucharek powinien po chwili Wam wskoczyć. Uwaga: Jeśli macie tylko jednego pada, możecie zrobić tak, że w momencie wybierania samochodu, po wybraniu samochodu dla pierwszego gracza, zmieniacie numer pada na 2 i wybieracie samochód dla drugiego gracza. Potem wystarczy ukończyć wyścig tylko jednym z tych samochodów, aby zdobyć trofeum. Dream Race / Idealny wyścig :braz: Wygraj wyścig pomiędzy 3 samochodami: Ford Mark IV Race Car, Ferrari 330 P4, oraz Jaguar XJ13. Wszystkie 3 samochody muszą być jednocześnie na torze. Niestety wszystkie te fury kosztuje cholernie drogo bo równo 20.000.000 Cr. Jednak jeden z samochodów (Jaguar XJ13) można wygrać wygrywając w zawodach endurance "Indianapolis 500 miles". Albo spędziemy sporo czasu na jeżdżeniu by go wygrać, albo wywalamy 20.000.000 i mamy go od razu. Wybór należy do Was. Jeśli macie już samochód, to najlepszym miejscem na zrobienie pucharku są zawody "Historic Racing Car Cup" w klasie eksperckiej. Pamiętajcie, żeby go dobrze podrasować, inaczej możecie mieć problemy z wygraniem. GT-R Official Record / Oficjalne dane GT-R :braz: Osiągnij czas 7´29.03 samochodem Nissan GT-R '07 na trasie Nurburgring Nordshleife. Rekord musi być pobity w trybie Arcade w trybie Time Trial. Samochód musi mieć założone opony Sports Hard / Twarde Sportowe lub słabsze. Mówiąc krótko, wybieramy Nissana GT-R '07 w trybie Arcade > Time Trial, dobieramy wspomagania wg uznania, a opony zostawiamy w spokoju. Wymagane opony do trofeum są założone już domyślnie (jeśli się mylę, to proszę mnie poprawić). Czas o dziwo jest dość wyśrubowany. Trzeba uwijać się i nie popełniać żadnych błędów. Tutaj sobie niestety nie pościnamy, ponieważ najmniejszy wyjazd poza tor jazdy, unieważnia nam czas. Dlatego musimy trzymać się asfaltu i zapomnieć o ścinaniu. Za pierszym podejściem tego nie zrobicie, także nawet się nie napalajcie. Musicie pojeździć jakiś czas i poznać możliwości samochodu, jak się zachowuje, co można, a czego nie. Trasy jeśli jeszcze nie znacie to koniecznie musicie poznać. Mimo, że jest długa, to jej układ nie jest taki trudny do zapamiętania. W razie problemów możecie obejrzyć filmik: http://youtu.be/FmHCLEU-ziE Pamiętajcie, że możecie włączać asysty jakie chcecie! Wymóg jest tylko i wyłącznie co do opon i samochodu. Human Stopwatch / Człowiek-stoper :braz: Wykonaj 3 okrążenia pod rząd z różnicą 0.2 sekundy od najlepszego czasu. Jedno słowo - NASCAR. Tutaj zrobicie ten pucharek bez problemu. Powinniście go mimo wszystko dostać w szkółce Jeffa Gordona, ale jeśli będą problemy, to wybierzcie tryb Time Trial, tor Daytonę, samochód może być w sumie dowolny, ale najlepiej jakiś najszybszy. I jedziecie 3, a dla pewności 4 takie same okrążenia. Myślę, że z jazdą po owalu nikt nie ma problemów. A Star is Born / Narodziny gwiazdy :braz: Wytrenuj kierowcę B-Spec, aby osiągnał 30 level. Chodzi tutaj o jednego kierowcę, a nie Twój ogólny poziom B-Spec. Poziom postępu każdego z kierowców możecie zobaczyć w "Życiu GT" i wybierająć okrąg z kaskiem, po lewej stronie. Więcej o B-Spec przeczytanie w opisiu pucharku: Expert Manager / Szef doskonały The Air of Experience / Aura doświadczenia :braz: Osiągnij kierowcą B-Spec szczyt jego kariery. Każdy kierowca poza swoim poziomem doświadczenia, ma również swój poziom kariery. Głównym zadaniem jest zapełnienie tego poziomu. Zrobimy to myjąc samochody w myjni... A tak na prawdę to musimy po prostu jeździć jak najwięcej wyścigów danym kierowcą i starać się korzystać ze swojego "ulubionego" za każdym razem jak tylko nadarzy się okazja. Podobno, żeby zrobić to trofeum, dany kierowca musi jeździć przez 500 dni w Gran Turismo. Bez obaw, nie chodzi o realne 500 dni, ale w GT5. Tutaj 1 wyścig = 1 dzień. Także trzeba szczerze mówiąc przejechać 500 wyścigów. Jeśli to co mówią na zagranicznych forach jest prawdą, to wygrane i dystans przebyty w zdalnych wyścigach nie jest zaliczany niestety do tego pucharku. Ale nie mam tutaj 100% pewności. Colorful / Feeria barw :braz: Zdobądź 256 kolorów. Kolory zdobywamy przy zakupie jakiegokolwiek samochodu (dostajemy informacje, że kolor taki, a taki został dodany) oraz raz dziennie przy zalogowaniu się do "Życia GT". Oczywiście znajomi również mogą Wam podsyłać kubełki z farbą. Zdobycie 256 kolorów może trwać długo, ale na pewno zdobędziecie je przed innymi trofeami, także nie trzeba na to zwracać szczególnej uwagi. Wszystkie kolory muszą być "wyjątkowe", czyli powtórki nie są zaliczane do trofea. Ilość obecnie posiadanych kolorów, możecie zobaczyć w "Życiu GT" w Przedmiotach. Penniless / Bez grosza :braz: Wydaj wszystkie piniędze co do ostatniego grosza. To trofeum warto zrobić na samym początku gry, kiedy zaczynamy z 20.000 Cr. Metoda #1: 1. Udajemy się do salonu i kupujemy Mazda Eunos Roadster J-Limited 1991 za 19.000 Cr. 2. Idziemy teraz do tuningu i kupujemy ECU w sekcji silnika, za 1.000 Cr. 3. Wychodzimy do głównego ekranu "Życia GT" i pucharek powinien wpaść. Metoda #2: Save'y w Gran Turismo 5 nie są chronione, dlatego jeśli macie już sporo pieniędzy, a zależy Wam na pucharku, to wystarczy zgrać obecnego save'a na pendrive'a, usunąć tego co został na konsoli i zacząć grę od początku. Gdy przejdziemy cały wstęp wykonujemy Metodę #1. Watch Out for Falling Objects / Uwaga na spadające przedmioty :braz: Spowoduj by jakaś część Twojego samochodu odleciała. To trofeum wykonacie tylko przy użyciu samochodu typu Premium, ponieważ tylko od nich odlatują części. W samochodach standard wyginają się jak...plastelina? Metoda #1: Ta metoda opiera się na użyciu samochodu WRC, ponieważ w samochodach typu rally odpada chyba najwięcej części, w tym i drzwi. Trasę najlepiej jakąś wąską i krętą - Eiger Nordwand K Trail w trybie Arcade , zaawansowany. Teraz musimy obijać się o wszystko co tylko popadnie i czekać aż jakiś element naszego samochodu odpadnie. Metoda #2: Mniej więcej na tej samej zasadzie co poprzednia metoda, z tym że tutaj wybieramy wyścig i jakąś trasę owalną. Ustawiamy się pod prąd i staramy się przywalić z jak największym impetem w nadjeżdżające samochody. Po kilku takich mocniejszych uderzeniach jakiś element powinien w końcu odpaść. Rollover / Dachowanie :braz: Rozwal swój samochód poprzez dachowanie. O ile rozwalić całkowicie samochodu się nie da, o tyle dachować się już da. Jednak, żeby to zrobić to jednak troszkę się trzeba wysilić. Żeby pucharek zaliczyło, musicie leżeć na dachu lub boku, a nie przeturlać się. Poniżej przedstawiam Wam jedną z metod, dzięki którym ten pucharek nie powinien być niczym trudnym. Wybieramy tryb Arcade, tor Circuit de la Sarthe, a samochód Pagani Zonda. Na długiej prostej ciśniemy na maksa do samego końca i walimy w ścianę z całym impetem. Powinniśmy wylecieć wysoko w górę i wylądować na dachu. Poniżej filmik do innej metody: http://goo.gl/aurz4 Take Your Honda Home / Zabierz Hondę do domu :braz: Zrób zdjęcie Hondy na tle gmachu jej siedziby na trasie Tokio R246. Przyszła pora już na ostatnie pucharki w Gran Turismo. Te są już związane stricte z tryb fotograficznym, także jeżdżenia tutaj jest bardzo mało. Jeśli chodzi o ten pucharek to wybieramy jakikolwiek model Hondy (może być standard lub premium) i wybieramy trasę Tokio R246. Nie ma znaczenia czy jest to wyścig, Time Trial, czy jakaś inna konkurencja. Gmach siedziby Hondy znajduje się na długiej prostej startowej, mniej więcej po lewej stronie jak jest wyjazd z pit-boxów. Jest to budynek, który posiada 2 kolumny przed wejściem. Zresztą zerknijcie na zdjęcie poniżej, aby zobaczyć o co chodzi: Picture Exclusive / Wyjątkowe zdjęcie :braz: Zrób zdjęciu komuś specjalnemu znajdującego się w Kyoto Gion. Tutaj potrzebujemy jakikolwiek samochód klasy premium. Następnie przechodzimy do trybu Photo Mode i wybieramy lokację Kyoto Gion. Pozycja kamery 1, pozycja samochodu C. Na moście powinien stać gość ubrany cały na biało. Naszym zadaniem jest zrobienie mu zdjęcia tak, aby jego facjata była zwrócona ku naszemu obiektywowi. Nie zmusimy go do tego, dlatego musimy czekać kiedy sam przekręci głowę i zrobić mu w tym samym momencie fotkę. Pamiętajcie o używaniu funkcji auto-focus. Zdjęcie nie trzeba chyba zapisywać, także jeśli nie wpadnie Wam pucharek od razu, spróbujcie zrobić jeszcze raz. Zmieńcie np. zoom, lub miejsce w którym staliście. Przykład zdjęcia: Portraitist / Portrecista :braz: Zrób zdjęcie samotnej kobiecie na rynku w Bernie. Idziemy do Photo Mode i jako lokację wybieramy Bern - Market Square. Lokacja kamery 2, a pozycja samochodu B. Powinniśmy zobaczyć siedzącą samotną kobietę gadającą przez komórkę. Jest ona zaraz za naszym samochodem. Jak można się domyślić, musimy zrobić jej fotkę z bliskiej odległości. Przykład: Poradnik w całości wykonany przez Patricko. Wszystko opisane na bazie własnych doświadczeń z gry. W niektórych momentach wspomagałem się również zagranicznymi serwisami, bo nie sposób tego ogarnąć samemu. Pisanie poradnika zajęło mi sporo czasu, będę wdzięczny za wszelkie wyrazy wdzięczności :) 35 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
aniolekPL 46 Napisano 22 Kwiecień 2011 SZACUN !!! 2 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Lukasz 76 Napisano 22 Kwiecień 2011 Z tą czułością w Red Bullu bym nie przesadzał , bo on i tak jest bardzo czuły względem zwykłych aut . Ja w nim ustawiałem czułość od +1 do +2 , a w zwykłych samochodach +2 do +3 i daje rade . Przejrzę kiedyś całość , to jeszcze napiszę coś mądrego . Ogólnie podziwiam , że ci się chciało . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 22 Kwiecień 2011 Ja napisałem z jaką czułością ja grałem. Mi na niższych czułościach ten RedBull był właśnie za mało czuły. Gdybym mógł to dałbym mu jeszcze wyżej w skali czułości :) Tak czy siak, jadąc nim przeżycie jest niesamowite, szczególnie na początku jak nie wiadomo co robić przed zakrętem. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Lukasz 76 Napisano 22 Kwiecień 2011 Pad czy kierownica ? Ja na wyższych nie próbowałem nawet , bo do 3 max i mi starczyło , ale podejrzewam , że przy 7 mocniejsze skręcenie kończy się na bandzie . Nie wiem czy o tym pisałeś , ale dużo czasu można urwać na hamowaniu - hamowanie praktycznie przed samymi szykanami , nożny + ręczny pulsacyjnie , na przykład na Monzie przed szykaną z 440 do +- 120 km/h można schamować na praktycznie żadnym dystansie w ten sposób . Vettela najlepiej zrobić wszystkie trzy na brąz , wtedy dostaje się Red Bulla , trzeba nim trochę pojeździć , nauczyć się i robić na złoto dopiero . I trzeba to robić na raz , usiąść i katować dane wyzwanie , nie jeździć innymi autami w międzyczasie i zrobić na raz . Bo później trzeba się znowu przyzwyczajać i zaczynać od początku . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 22 Kwiecień 2011 Kierownica DFGT. Ja ani razu nie używałem ręcznego w X2010. Lekkie dohamowanie, ostre wejście w zakręt i pełny gaz. Taka metoda skutkuje w większości przypadków. Zakrętów do których mocno dohamować to chyba jedynie przed szykanami na Monzie i Suzuce. No i ewentualnie jeszcze przed nawrotem na Suzuce, ale tam trzeba go minimalnie zarzucić i wcisnąć gaz od razu na maksa, to przechodzi się to idealnie. A złota zrobiłem od razu. Tzn. nie odpuszczałem dopóki nie zrobiłem złot na każdym torze. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Geravo 1 Napisano 30 Kwiecień 2011 Podziwiam, że Ci się chciało. Kilka moich rad dla osób, które bardzo chcą zdobyć platynę w GT5. Nie masz kierownicy = nie masz platyny / Wyzwania Vettela na torze Suzuka. Prawie wszystko w GT5 jest do zrobienia na padzie... no właśnie - prawie. Nie spotkałem się jeszcze z nikim, z żadną opinią na jakimkolwiek forum czy filmie by ktoś był w stanie na padzie zdobyć złoto w wyzwaniu Vettela na torze Suzuka. Niestety, ale serię zakrętów w pierwszym sektorze trzeba przejechać w bardzo szybkim tempie i to na granicy poślizgu. Korzystając z pada nie jesteś w stanie zrobić tego tak perfekcyjnie jak w przypadku kierownicy. Dzięki gałce na padzie (często palec z niej zjeżdża) masz stratę ok 3 sekund w pierwszym sektorze co automatycznie wyklucza Cię w zdobyciu złota. Ustawienia. Prawie całą grę przeszedłem na domyślnych ustawieniach TCS 5, ABS 1. Jest kilka zawodów, które bardzo ciężko zrobić na domyślnych i czasem trzeba się sporo nakombinować zanim znajdziesz złoty środek. Ustawienia w zasadzie można skopiować od autorów filmików na YT (Vettel i AMG) oprócz czasówki Grand Tour na Eiger Nordwand gdzie czasem i z godzinę trzeba pobawić się ustawieniami zanim znajdziesz coś konkretnego. Kilka trudnych rzeczy dzielących od platyny. Każdy kto jest zdeterminowany i ma ogrom cierpliwości by zdobyć platynkę musi przygotować swoje stalowe nerwy i podrasować je do tytanowych. Nie przesadzam, naprawdę. Jest kilka wyzwań po których zaliczeniu odetchniecie z ulgą i platyna będzie już tylko kwestią czasu. Skala poniżej od najtrudniejszych do najłatwiejszych. W nawiasach podaję orientacyjnie ile mi zajęło zdobycie złota: 1. Vettel - Suzuka (ok. 10 godzin) 2. Grand Tour - Eiger Nordwand (ok. 7 godzin) 3. Vettel - Nurburgring (ok. 5 godzin) 4. Vettel - Monza (ok. 3 godziny) 5. AMG Academy (ok. 20 godzin) 6. Licencje - (ok. 2 doby) We wszystkich przypadkach polecam YouTube. Jak wam zaczną puszczać nerwy to odejdźcie od gry i wróćcie za 10 minut. Powodzenia :) 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
DonCozinuss 7 Napisano 30 Kwiecień 2011 (edytowane) Brak mi słów by opisać jaki ten poradnik jest pomocny. Naprawdę wielkie Dzięki Edytowane 30 Kwiecień 2011 przez DonCozinuss Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
75 radolec 88 Napisano 1 Maj 2011 kawał dobrej roboty!! Wielkie dzięki!! Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Watson20054133 10 Napisano 10 Maj 2011 Na prawdę świetny tutorial!! Na najwyższym poziomie :) Gratulacje! :) Aktualnie męczę się właśnie z Vettelem na Nurbie ;p Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Pierrekubica 0 Napisano 1 Lipiec 2011 siemka maniakom , poradnik oczywiscie bardzo przydatny wiec wielkie dzieki za czas ktory mu poswieciles i szacunek za Vetela bo mi udalo sie zrobic na padzie tylko brazy co i tak uwazam za sukces , reszta wszystko na zloto licencje rowniez na padzie . Uzywam strzalek kierunkowych bo tak glupio sie kiedys nauczylem no i tak zostalo.Ale jeszcze wroce do Vetela bo mi spac po nocach nie daje. Dzieki wielkie i sorki za tekst ale nie posiadam polskiej klawiatury pozdro. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ps3 maniak 6 Napisano 13 Lipiec 2011 Na początek polecam zrobić trofka online (wprawdzie tylko dwa), ale jak wyłączą serwery (jak wyjdzie GT6) to z platyny nici :thumbsup:. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 13 Lipiec 2011 Na początek polecam zrobić trofka online (wprawdzie tylko dwa), ale jak wyłączą serwery (jak wyjdzie GT6) to z platyny nici :thumbsup:. Czyli przez kolejne 10 lat można spać spokojnie. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
DarkShadowPL 306 Napisano 13 Lipiec 2011 Nie przesadzajcie z tymi trofkami online, udostępnienie swojej trasy i zdjęcia zrobione w grze robimy w niecałe 5 min. tak więc to banał. Jak już wyżej napisano najtrudniejsze to vettel a ja nie mam kiery :D. A czy jak podeślę komuś swój save i on mi to zrobi i odeśle save'a to mi zaliczy po wczytaniu gry ??? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Patricko 8082 Napisano 13 Lipiec 2011 Nie. W grę wchodzi tylko opcja, że dajesz komuś kto ma grę i kierownicę swoje konto. Login i hasło do PSN'a. Wtedy on się loguje na nim i próbuje zrobić Vettela. Ale też nie wiem jak sprawa z save'em wygląda. Czy jak Ty byś mu swój podesłał to czy by działał. Ale wierz mi...zrobienie złota nawet na kierownicy to męczarnia i nawet jakby mi ktoś chciał za to zapłacić to bym się nie zgodził. Zrobiłem u siebie złotka i tyle mi wystarczy :) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ps3 maniak 6 Napisano 13 Lipiec 2011 (edytowane) Ja mam pytanie odnoście "fetela". Czy można restartować wyścig na torze Monza i Suzuka czy trzeba wyjść z mistrzostw i rozpocząć od nowa od toru Nurburgring? Edytowane 13 Lipiec 2011 przez ps3 maniak Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dabrusdan 1 Napisano 13 Lipiec 2011 (edytowane) Wielki szacun jak sam robileś te pucharki.:thumbsup: Ja zrobiłem połowe i się zniechęcłem ale widze po poradniku że jeszcze jest pare latwych których nie mam. Dobra robota z tym poradnikiem.. Edytowane 13 Lipiec 2011 przez Dabrusdan Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tata_arek 79 Napisano 13 Lipiec 2011 Ja mam pytanie odnoście "fetela". Czy można restartować wyścig na torze Monza i Suzuka czy trzeba wyjść z mistrzostw i rozpocząć od nowa od toru Nurburgring? Można, to są osobne zawody. Możesz też robić w dowolnej kolejności. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Invisibleangel26 0 Napisano 19 Sierpień 2011 sory za lekki odkop ale czy wyszła już ta łatka umożliwiająca wstrzymanie wyscigu 24h ? Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
keil 11 Napisano 19 Sierpień 2011 NIE=mniej pisz+więcej czytaj !! 1 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mation 38 Napisano 22 Grudzień 2011 111 Meters a Second / 111 metrów na sekundę Czy ktoś może mi powiedzieć jakim samochodem najlepiej jest to zrobić w trybie szybka gra? Znalazłem już tor z prostą 5700m Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kryman 2016 Napisano 22 Grudzień 2011 Co Ty tak chcesz wszystko szybko mieć zrobione? Poczekaj na Red Bulla, nim na pewno zrobisz. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mation 38 Napisano 22 Grudzień 2011 A żadnym innym autem nie da się tego zrobić?(z samochodów z opcji szybka gra) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kryman 2016 Napisano 22 Grudzień 2011 Możesz ewentualnie Zondą spróbować, ale nie wiem czy się uda. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
emyl123 10 Napisano 22 Grudzień 2011 111 Meters a Second / 111 metrów na sekundę Czy ktoś może mi powiedzieć jakim samochodem najlepiej jest to zrobić w trybie szybka gra? Znalazłem już tor z prostą 5700m Najlepiej odpalić wyścig Nascarami na owalu i w tunelu aero da się osiągnąć taką prędkość, przynajmniej mi się udało:) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach