Skocz do zawartości
xsynapse_

xCloud - streaming z kosmosu?

Rekomendowane odpowiedzi

xCloud, to projekt, nad którym już od kliku lat w tajemnicy pracują inżynierowie firmy, a nadchodzące efekty, zapowiedziane zostały w trakcie ostatniego E3 przez samego Phila Spencera. Ten chce, aby dać konsumentom pełną swobodę i umożliwić im grę w możliwie najwyższej jakości, gdzie tylko będą tego chcieli. Niezależnie, czy będzie to tablet, smartfon, laptop lub telewizor ze smart TV. To oznaka rozwoju i potrzeba podążania z duchem czasu.

 

Taka technologia daje nam tak naprawdę nieograniczone możliwość, gdyż docelowo nie musielibyśmy posiadać nawet konsoli, a wszystko rozgrywałoby się na maszynach w serwerowni Xboxa. W efekcie w żaden sposób nie bylibyśmy ograniczeni sprzętowo. To nie byłby już nasz problem, wszelkie ewentualne zmiany i ulepszenia zachodziłyby jedynie po stronie MS.

 

Z oficjalnych komunikatów wiadomo, już dziś do ogrywania ten sposób, byłoby gotowych trzy tysiące tytułów. Tych mimo wszystko ma być więcej, zarówno tych starszych jak i nowo wydanych. Co ważne, nie wymaga to żadnej dodatkowej pracy po stronie studiów tworzących gry. Pierwsze zamknięte testy już trwają, na bardzo wąskiej grupie osób, a szerszych, publicznych testów, mamy doczekać się w przyszłym roku.

 

Niektórzy powiedzą teraz, że wszytko fajnie, ale co w przypadku jak mam wolne łącze? To nie powinno stanowić problemu, wprawdzie cały proces nieco przypomina oglądanie transmisji na żywo na YouTube, a grać będziemy mogli już przy prędkości łącza 10 megabitów na sekundę. Także naprawdę niewiele trzeba.

 

Poniżej możecie zobaczyć, jak wygląda to na ten moment, i posłuchać kilka słów programistów;

 

 

 

Edytowane przez hacker25

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wolne łącze swoją drogą, co z input lagiem? Lag oraz pogorszona jakość obrazu to rzeczy, które całkowicie odrzucają mnie od tego typu usług.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Same here , dopiero co przeszedłem na standard 4K i miałbym teraz wracać do niższych rozdzielczości , nie sądzę :)

 ( Przy zakupie tv też głównym kryterium był u mnie input , nie żaden HDR xd ) Mobilnie zupełnie tego nie widzę , na vicie remote się trochę bawiłem ale tam są przyciski . Zresztą oglądnięcie sobie jakikolwiek walk z YT w 1080p ucieka połowa detali .

Oczywiście chodzi mi o przenośne granie bo mój znajomy już dziś się tym ekscytował ale imo nic nie zastąpi mi 2ds xl czy ds xl . 

 

 

W domu to wygląda trochę inaczej i może te plotki o dwóch scarlettach to właśnie o to chodzi , jedna maszyna do streamu .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mial byc esej a bedzie mniej lub bardziej uporzadkowany przekaz mysli...

Z poczatku bylem z lekka wstrzasniety, ale po obiejrzeniu filmikow w necie (tych samych ktore zamiescil @hacker25) jestem zmieszany...

 

Wersja skrocona na koncu postu!

 

Historia i troche nowozytnosci

OnLive debuitowalo w 2010 US i 2011 UK roku - serwis juz nie istnieje a czesc patentow kupilo Sony. Korzystalem z tej uslugi prawie 2 lata, pozwolila mi ona wrocic do gamingu i podjac decyzje o zakupie konsoli, pozwolila mi ona odkryc uspionego we mnie gracza. Co to samej uslugi bylo za wczesnie, techniczne rozwiazania byly zbyt kosztowne - na samym poczatku 1 gracz = 1 zdalnie odpalany sprzet. Pozniej zaczeto korzystac z wirtualizacji ale too little to late jak mawiaja za wielka woda. Plusem byl model platnosci 10$ za wszystko co oferuje usluga lub XX$ za gry z wieloma promocjami - gdzie gry pokroku mafii2 mozna bylo wynajac na czas nieokreslony za 5$. No i cos co bylo chyba najwiekszym plusem 30minut darmowego testowania kazdej gry w usludze! (podobne rzeczy obiecywalo Sony z PS Now - i sie ich nie doczekalismy). Wizualia -720p jak z YT, input lag byl odczuwalny (choc roznilo sie to tez miedzy grami).

GaiKai - pozwalalo w fazie beta (korzystalem), odpalac gry w przegladarce zadnego dodatkowego soft 30 minut triala zeby pokazac mozliwosci - z fazy beta to nie wyszlo bo firme kupilo Sony

Nvidia - (wczesniej Grid - obecnie zeby wprowadzic zamieszanie sa 2 uslugi GeForce Now) - start w 2015r. Ograniczone poczatkowo tylko do Nvidia Shield, dziala w 1080p.  W fazie beta jest kolejna usluga streamu dla PC i Mac gdzie zwyczajnie logujemy sie na zdalnej maszynie i uzyskujemy dostep do naszych juz posiadanych tresci. Model platnosci prosze poprawic mnie jesli sie myle czesc gier majac shield mozna streamowac po prostu placac za dany tytul, ale czesc trzeba (jak w wypadku uslugi na PC) posiadac na koncie steam a potem jeszcze dodatkowo placic za streaming. Nie testowalem uslugi wiec nie moge wypowiedziec sie o jej jakosci. niemniej jest beta moze sie skusze i porownam gry przy ktorych moj lapciak sie ksztusil jak dzialaja. Moim zdaniem problemem tutaj moze byc model platnosci - place za gre a potem jeszcze za to zeby odpalic ja gdzies zdalnie? To jest podwojny koszt.

PS NOW - dalekie od obietnic ale mialo szanse sie wybic, GaiKai beta byla obiecujaca, 2014 ameryka polnocna, 2015 pare krajow w EU. I to tyle jesli chodzi o dostepnosc. rodzialka 720p w porownaniu tej samej gry na konsoli w 1080 (np Killzone SF) nie zachwyca, czy da sie grac? da sie. Ale nie jest to doswiadczenie idealne. Gry z zeszlej generacji? niby fajnie ze sa ale pomysl zeby odpalac je na moddowanych PS3 jest slaby, porownujac te same gry od CodeMasters na PS3 i rownolegle na PS Now - frame dropy dokladnie w tych samych momentach, grafika taka sama plus artefakty streamingu, detale tez bez szalu - i tu jest problem bo jesli takiego Grid2 czy Dirt 3 lub Showdawn mozna odpalic na przecietnym lapku z lepsza plynnoscia, rozdzialka i grafika a same gry kosztuja grosze to po co mi streaming? Sony wycielo tez wsparcie dla TV, PS Vita i swoich BD Playerow co uwazam za decyzje dziwna - wiadomo jesli docierac ze streamingiem to do tej grupy ktora moze nie ma konsoli, pewnie zrobili to bo malo kto z tego korzystal na TV a PS Vita i tak ubili.

GameFly - usluga streamingowa dostepna byla na TV samsunga jesli mnie pamiec nie myli (@DigitalMan_PL testowales to? bo kiedys sie o to pytales). Jakosc 720p ze spadkami do 480p jesli stabilnosc łącza nie pozwala na transmisje w 720p. Pierwsza usluga z roznymi poziomami abonamentow, kierowana wybitnie do niedzielnego gracza, usluga celujaca w TV wiec to gdzie mamy potencjalnie najwieksza grupe docelowa. UWAGA: usluga juz niedostepna bo GameFly Streaming zostalo wykupione przez EA

 

2018

Project Streaming od Google - zamknieta beta, 1080p@60fps testowane na AC Odyseja (a wiec wymagajacej grze). Jak widac UBI ze swoim CEO ktory wieszczy erę streamingu wspolpracuje z G.

X-Clould od MS - poki co wiemy malo.

EA - kupilo GameFly Streaming w sierpniu.

 

Jak widac uslug bylo troche i pominalem tutaj wiele z nich bo jest ich jeszcze conajmniej nascie. Niemniej moj wniosek z tego rysu historycznego jest taki - podejmuje sie proby i wprowadzenia nowych technologii (naturalna kolej rzeczy), niemniej jak do tej pory zadna z uslug nie przebila sie, wiele z nich upadlo, patenty krążą miedzy firmami.

Streaming jest nisza (i to chyba bardzo waska), ktory potrzebuje zalapac trakcje przez 8 lat sie to nie udalo, czy to nastapi pewnie tak. Kiedy? Nie spodziewam sie ze zbyt szybko.

 

Streaming vs Sprzet.

Prezio UBI, mozni z EA mowia bardzo przychylnie o streamingu.

Tyle ze co dosc oczywiste streaming gier z komunikacja 2 kierunkowa jest bardziej wymagajacy nizli strumieniowanie innych mediow (film, muzyka) bo przeciez buforowanie nie wchodzi w gre.

Przez lata streaming stal w miejscu ze swoim 720p gdzie przecietny lapciak czy konsole obecnej generacji (te oryginalne) spokojnie dawaly rade w 900p czy 1080p. Brak artefaktow kompresji, brak uzaleznienia od polaczenia internetowego w grach singlowych. Nowsze konsole celuja w 4K jak to sie ma do 1080p lub o zgrozo 720p?

Streaming nie ma szans oferowac takiego samego doswiadczenia, sprzet zawsze bedzie celowal wyzej - szczegolnie wraz ze wzrostem posiadaczy wyswietlaczy o rozdzialce powyzej full HD (TV, monitory).

Uzaleznienie od stabilnosci łącza - nie predkosc jest tutaj wyznacznikiem a stabilnosc - uzytkujac onlive mialem lepsze rezultaty na WiFI przy kijowym routerze na 10Mbit w Szwecji nizli na kablu przy laczu 25Mbit w PL. Dlaczego? ano dlatego ze wolniejsze lacza ma wieksza stabilnosc czyli predkosc przesylu nie zmienia sie w czasie zbytnio i nie spada ponizej pewnej wartosci, to bylo problemem w PL mimo iz srednio przesyl odbywa sie z wieksza predkoscia doslownie sekundowe, lub parosekundowe zmiejszenie przepustowosci zabijalo przyjemnosc z grania (koszmarne artefakty kompresji, rozmazany obraz, jesli predkosc szybko wracala do wymaganej minimalnej bylo ok jesli nie rozlaczalo mi sesje - nie zapisalem gry? no to graj od ostaniego zapisu, bylem blisko kolejnego checkpointu ale nie doszedlem do niego no to graj od poprzedniego).

Sprzet bedzie dalej istnial a streaming (o czym zreszta mowil MS) ma wspolistniec. I to jednyna droga zeby wprowadzic go pod strzechy, malymi kroczkami celowac do odpowiedniej grupy docelowej zeby streaming zalapal trakcje.

Wiekszosc z nas wybierze sprzet kupi kolejna konsole, zmieni lapka, zmodernizuje PC. Z prostej przyczyny chcemy wiecej lepiej. Jesli ktos zainwestowal w 4K TV to przeciez nie bedzie chcial na nim odpalac gier w 1080p. Tylko liczy na to ze kolejne konsole w koncu zapewnia jakosc 4K (lub zblizona bo nie oszukujmy sie dynamiczne skalowanie rozdzialki lub renderowanie szachownicowe dalej moga zapewnic efekt bardzo bliski natywnemu 4K o ile tylko zaimplementowane sa naprawde dobrze).

Przed steamingiem jest dluuga droga.

 

X-Cloud (i odniesienai do innych uslug)

MS oglosil cos co ma szanse chwycic. Tyle ze biore poprawke na to ze to tresc marketingowa.

Co mi sie podoba dostep na wielu urzadzeniach  - to jest obowiazkowe zeby maksymalizowac grupe docelowa. Co do mobilnego sterowania mam obawy OnLive mialo cos takiego i jakos nie bylem zachwycony. Sterowanie padem po BT ma wiecej sensu w mojej opinii. To ze ma byc to poszerzenie doswiadczenia. Czyli mam konsole gram sobie w najlepszej mozliwej jakosci, ale jest jakis serial ktory chca obejrzec domownicy biore tablet pada i streamuje sobie gre lezac w wyrku, nie jest to to samo, ale pozwala mi kontynuowac gre. To samo jesli wyjade gdzies i mam ochote pograc a net dostepny wystarcza na streaming. Jak bylo w materiale, mozliwe bedzie dotarcie do wiekszej grupy tych co dzis nie graja - tyle ze to potencjal a jak zostanie wykorzystany to sie okaze.

Bardzo jestem ciekaw jak beda wygladaly konkurencyjne uslugi (google, EA) - to ze PS Now zostalo w tyle to chyba jest oczywiste i jesli kogo kolwiek moze to obejsc to ludzi z PC ktorzy chca zobaczyc o co tyle halasu z EXami od Sony ale ci nie beda mieli najlepszego doswiadczenia (720p) bo gry zwyczajnie wygladaja gorzej nawet na 17" monitorku lapciaka, widoczne jest to takze na 42" TV full hd (nie daj belzebubie probowac grac na monitorach 1440p czy 4K o rozmiarach 27-32"). Tam gdzie inni chca dostarczas tresci do mozliwie najwiekszej potencjalnej grupy docelowej Sony ma streaming tylko na PS4 i PC gdzie na PS4 zaczyna sie cofac i dajac mozliwosc pobierania gier (zamiast miec do tego wydzielona usluge jak XGP).

 

Dostepnosc 54 regiony i 140 krajow. MS ma data center i tutaj maja przewage nad Sony maja Azure, wiedza o co biega w chmurze, i latwiej im bedzie dostarczyc i wprowadzac usluge do kolejnych krajow. Choc spodziewam sie ze ta bedzie odpalana kraj po kraju i ekspansja bedzie odbywac sie etapami, ale pewnie duzo szybciej nizli u Sony.  

 

To co mi sie nie podoba to rozwiazanie techniczne. Ja rozumiem ze w MS sa tegie glowy i moze to ja piernicze glupoty. Ale rozwiazanie w ktorym do 1U rack montujemy 4ry konsole? Mialem nadzieje ze skoro Xbox to x86 tak jak i serwery ze wykorzystaja to co juz maja zamiast budowac nowe. Innymi slowy liczylem ze gry beda odpalane na serverach przy uzyciu wirtualizacji - np 20 uzytkownikow chce odpalic malo wymagajacego indyka - tworzymy 20 wirtualnych maszyn na ktorych kazdemu z graczy odpalamy gre a wszystko na jednym fizycznym serwerze. Gracz konczy grac wywalamy VM. Fakt ze trzeba by dodac do tego jakis algorytm ktory przewiduje ile i jakich gier bedzie odpalanych bo spin up z obrazu zajmuje jakas minute moze 2 jesli dobrze pamietam. Ale jesli obciazenie jest mniejsze mozna odzyskac zasoby i uzywac ich w innych celach. W wypadku gier bardziej wymagajacych ilosc graczy i VM na serverach odpowiednio mniejsza.

No chyba ze nie doceniam MS i zrobia wirtualizacje na konsolach i jeden taki rack bedzie mogl odpalic wiecej graczy i jeden taki rack z 4XO bedzie mogl dostarczyc streaming do np 20 graczy ktorzy chca grac w malo wymagajace indyki.

 

Oczywiscie to co przemawia za budowaniem servera z 4 XO to koszt, nawet jesli wezmiemy cene klepowa XOX - 450eur, i niech bedzie ze pozostale koszty stworzenia takiego serwera to jeszcze raz tyle to i tak mamy kwote ponizej 5K eur co ni jak sie ma do kosztow high-enowych serverow to drobne jakies. (szacunki moga byc troche od czapy ale przy cenach serverow na poziomie 30-50tys eur widac roznice).

 

Net i polaczenie - w wielu krajach dalej sa plany ktore maja ograniczenia w ilosci przesylanych danych - to moze byc problem dla streamingu. I nie mowie tu o mobile.

 

Fragmentacja

Cos co zostalo zaobserwowane w wypadku streamingu video - jest tyle roznych uslug z zawartoscia ekskluzywna ze ludzie nie chca placic 3-4 abonamentow zeby obejrzec jeden serial i pare filmow. Owszem mozna kupowac miesieczne abo na zmiane u roznych dostawcow ale to juz jest troche zabawy. Wiec zaobserwowano wzrost piractwa. 

Bo to dalej jest wygodniejsze, nie obarczone kretynskimi blokadami regionalnymi, brakiem napisow w dowolnym jezyku bo przebywasz aktualnie w kraju innym nizli kraj domyslny itd.

 

Troche inaczej moze dotknac to steaming - albo bedzie platforma ktora sie wybije i przyciagnie wiekszosc wydawcow albo kazdy bedzie ciagna w swoja strone UBI nawiaze eksluzywna wspolprace z Google, MS bedzie mial swoj streaming i zachecal jak najwiecej wydawcow, a EA bedzie mialo swoje gry w swoim streamingu.

To moze spowodowac podobny efekt ludzie nie beda chcieli placic masy abonamentow... albo skupia sie na jednej usudze o najlepszym ich zdaniem stosunku mozliwosci do ceny. Albo beda (jak w przypadku innych) kupowac abo na krotki czas (jesli bedzie taka mozliwosc). Ale to rodzi problem oplacalnosci uslugi w rozrachunku dlugoterminowym. A tradycjonalisci wybiora pudlo albo cyfre i odpala gre na sprzecie.

 

O bezpieczenstwie to nawet nie wspomne - brytyjczycy dawno temu znalezli patent jak korzystac z PS Now (posiadajac PS4) nie placac za usluge i zatrzymujac save game.

No ale coz zachcialo sie cyfrowej rewolucji a jak widac dziury w niej sa.

 

Podsumowujac

Przygladam sie z zainteresowaniem. Ale streaming czeka masa wyzwan, najwieksze to znaleznienie wystarczajaco duzej grupy docelowej (poszerzenie niszy) na tyle zeby ustrzymanie tych uslug mialo sens. Dla mnie streaming moze byc dodatkiem, ale wole sprzet o okreslonych mozliwosciach oraz nie byc uzaleznionym od netu.

 

 

DL;DR

8 lat nikt sie nie wybil na streamingu,

masa problemow i wyzwan,

przygladam sie bo moze byc ciekawie,

sprzet nie umrze bedzie mial sie dobrze dopoki nie przekroczona zostanie masa krytyczna - ladnych pare lat w mojej opinii,

pewne zastrzenienia co do wykorzystania XO jako podstawy do budowania serwerow.

fragmentacja rynku i zawartosc ekskluzywna przypisana do roznych uslug moze miec negatywny wplyw.

Pozyjemy zobaczymy.

 

Edytowane przez MagEllan
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×